Krankboks kan ikke løsnes {{forumTopicSubject}}
Halløj i cykelværkstedet
Jeg har en Centurion Challenger Series 6061 hvor krankboks er gået.
Da jeg gerne vil lære at lave alt selv på cykeldyret, kastede jeg mig ud i det. Min første pedalarmsatrækker knækkede efter 5 min. så fast sad pedalarmene. Den fik jeg så byttede og pedalarmene kom af.
Nu er krankboksen så ved at tage livet af mig. Kranken er indvendig så jeg har købt sådan en slags topnøglehoved som cykelsmeden kaldte en stråler. Stråler sætter jeg så ind krankgevindet der fået et ordentlig gang WD40 og så har hvilet i 5 timer.
Men jeg kan ski ikke få skidtet af. Selv med en rørtang forlænget med ½ meter vandrør for at få større moment, rykker kun ganske få millimeter i den rigtige retning, men nu er det gået helt i stå,
Ifølge videoer på Youtube og cykelsmeden, skal man på cyklens højre side dreje MED uret for af få krankboksen AF.
Og altså på cyklens venstre side dreje MOD uret for at få krankboksen af.
Så mange af jer nok kan sætte jer ind i, er det lidt en falliterklæring at gå ned og bede cykelsmeden gøre det. Det lærer man jo ikke noget af, og når jeg har købt værktøj for kr. 200 er det også lidt ærgeligt ikke at bruge det.
Er retningerne forkerte eller hvad dælen kan man stille op?
Kan ikke forstå at det skal volde så mange problemer.
På forhånd tak for ethvert indspark.
med venlig hilsen Peter
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 82
det eneste man kan gøre er at vende bunden på cyklen og så tage en stor hammer og slå på den neden unden så løsner den sig lidt og du burde kunne skrue den af
ellers skal du have fat i en stor luftnøgle og se om den kan tage den hvis ikke så er det på med hammeren igen.
der skal slås til nogen gange. vi har mange ældre cykler hvor de bare sidder MEGET fast og hammeren virker hver gang
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 4 Emner: 52 Svar: 1.012
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 4 Emner: 11 Svar: 20
aug 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
Martin B, det er jern.
efter at have banket og den har ligget i WD40 over natten, tror jeg måske der er en chance, men jeg er blevet endnu mere i tvivl om retningen, om jeg faktisk står og strammer den.
Cykelsmeden jeg købet værktøjet var ikke kvikkere end at han sagde ja til alle de retninger jeg foreslog, uanset om jeg sagde 'med uret' og rettede det til 'mod uret'. Stadig ja. Så ham kan jeg jo så ikke stole på, når han ikke engang selv er sikker.
Kan man ikke slå den retning op?
mvh Peter
aug 2008
Han vil have 500kr. til 700 kr. i arbejdsløn bare for at tage krankboxen ud, og så 160 kr. for en ny een.
dvs. ml. 660 og 860 kr. for at sætte ny krankboks i til en alm. bycykel.
Synes det er lidt dyrt når jeg selv sætter pedaler og kæde på bagefter.
Bliver jeg snydt her eller hvordan?
mvh Peter
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 7 Svar: 40
aug 2008
Tusind tak for svar. Jeg afslog cykelsmedens tilbud og tog den med over til en kammerat, som for det første gav den en masse små slag med en hammer. Jeg troede nemlig den skulle have et stort slag.
Well, han hev også gasbrænderen frem og vi gav den varme, og til sidst slap den med vores ½ meter jernrør på som moment. Havde aldrig troet vi fik det skidt at, men den var også helt rød af rust.
Da jeg var totalt forvirret omkring retningerne, endte det med at jeg kontaktede mekanikeren hos Centurion /Dan Bike A/S, og han sagde: "Når du sidder på cyklen, så er der linksgevind på højre side, og ret gevind på venstre side. Og det gik vi så efter.
Alt i alt var det ikke gået uden jeres fantastiske hjælp.
Tusind tak Tanja, og tak til jer andre.
mvh Peter
aug 2008
hilsen Peter
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 7 Svar: 40
Krankboks kan ikke løsnes