{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.114 visninger | Oprettet:

Dynamo til touring på race/CX {{forumTopicSubject}}

Har i noget kendskab til dynamoer til race/cross?

Jeg har planer om cykelferie og tænke på en dynamo der kunne oplade diverse USB dimser, da jeg ikke er sikker på jeg finder overnatning med strøm. Det virker jo lidt dumt at træde adskillige watt i flere timer og så alligevel være afhængig af at finde en stikkontakt.

Nav dynamo så vidt jeg kan se det mest alm. i dag, men har ikke lige set til race/cross.

Den gammeldags type brugte metal hjul med dækket. Måske udmærket, men jeg ved ikke om det slider i hensigtsmæssigt meget på dækket (tænker race dæk måske er lidt mere sarte).
Kan nogen be-/afkræfte?
Sidste nævnte fås på eBay, men er skeptisk overfor kvaliteten både mekanisk og usb output (nu vel, man får hvad man betaler for)

Efter lidt søgning fandt jeg også "The Plug", som åbenbart nedsænkes indvendigt i forgaflen. Uden at være sikker vil jeg tro den basere sig på en alu-fælges bevægelse påvirker magnetfeltet (læs: eddy-currents som også nyere ReeLights benytter).
Den er dog noget mere pebret (<1000 kr) og ville godt se før jeg rigtigt tror på konceptet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dynamo til touring på race/CX
  • #2   13. jun 2016 ->Lord
    Ok.
    De lyder som meget god løsning, men over 2000 kr synes jeg stadig er en del.
    Men tak for input!

• #3   14. jun 2016 Skift dit fornav til et dynamo nav.

• #5   14. jun 2016 Måske en USB solcelle lader og et par batteri pakker kan gøre det istedet. Hvis du alligevel har masser af oppakning med kan du sagtens have plads til en solcelle lader der lader på en stor batteri pakke mens du cykler. Alternativt kan en stor batteri pakke på 10000 mAh lade telefon op en del gange. Og telefonen holder vel temmelig længe for du bruger den ikke mens du cykler.

• #6   15. jun 2016 Tak for svarene.
    Jeg må vist erkende at nav dynamo er løsningen der typisk bruges på langture. Ud over Lord + FJ input bekræftede Casper fra 29'er-Bikeshop også.
    Løsninger der kørte mod dæk fandtes, men man så dem aldrig.

Cykelgear havde et prisvenlig færdig hjul, men så vidt jeg kunne høre var holdbarheden af deres nav ikke så fantastisk.
    http://www.cykelgear.dk/hjul/citybike-hjul/28-forhjul-shimano-alfine-dynamo-nav

Må forbi 29'er og have et kig.

• #7   15. jun 2016 ->LaLLe:
    Jeg får nok brug at supplere min Garmin med lidt Google maps af og til.

Solceller kunne bestemt også være en mulighed, men ved ikke hvor meget strøm der er at hente.
    Af hvad jeg kan læse mig til: mellem 1W og 10W (og det hen af samme som som dynamoerne er opgivet til) omend lidt mere forudsigeligt.
    Har du selv prøvet dette ?

Det var bestemt også muligt at have extra batteri kapacitet med. Har et par Li-Ion batteri jeg tidligere har brugt til lygter og vanter (7,4 V + 11,1 V, begge på ca. 2 Ah) + en USB/5V regulator.
    Tager jeg begge med burde faktisk være nok til 5x opladninger af min tlf.
    Bør nok prøve om det holder i praksis inden smiley

• #8   16. jun 2016 Jeg har desværre ingen erfaringer med de solcelle ladere, men hvis de nærmer sig en dynamo. Sad lige og kiggede på batteribyen.dk. De har en powerbank på 10000 mAh med solceller bygget i. Ja den lader næppe sindsygt hurtigt på cellerne, men hvis den alligevel er spændt fast på en taske og ligger i lyset 6-8 timer om dagen så tror jeg på den holder sig rimeligt ladet. Og selv om den ikke gør det er der stadig til omkring 4 hele ladninger af en gennemsnitlig smartphone alene i batteriet. Dernæst kommer du vel også rundt omkring diverse campingpladser og lign hvor der er strøm udtag?

Havde det været mig selv der skulle på sådan en tur og jeg ikke planlagde at det skulle være noget jeg gjorde meget i, havde jeg ihvertfald ikke investeret i dynamonav, men klaret det vha batteripakker til mobilen. De vejer ikke ret meget, fylder næsten endnu mindre og er nemme at have med rundt, og en god mobil lader kan fylde dem temmelig hurtigt hvis der er strøm muligheder et sted.

Kommentér på:
Dynamo til touring på race/CX

Annonce