{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.637 visninger | Oprettet:

Justering af Shimano XT {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har for mindre end en måned siden erhvervet mig en Trek 8500 med Shimano XT - dog Sram PG970 kasette og SRAm kæde.

Og det spiller bare IKKE. Gearskift foregår rimeligt, men ved den mindste belastning på de mindste bageste klinger er det ligesom kæde springer over og kommer med store klonk.

Selvfølgelig bør den bare retur til forhandleren til justering, men der har den været een gang. Og nu går vi en hel række dage i møde, hvor der ikke er åbent.

Nogle der ved præcis hvad, der er galt og hvordan jeg selv kan afhjælpe problemet?

På forhånd tak.
Per


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justering af Shimano XT
  • #1   21. dec 2008 Den skal bare justeres ordenligt.

    Kig feks på parktools hjemmeside om hvordan det gøres ordenligt.


  • #2   21. dec 2008 Nu stopper du Michael G.. !!

    Det er sgu snart alle der har bøvl med det lorte XT, og sjovt nok når folk så skifter til Sram, så spiller det bare, ligegyldigt om det er møgbeskidt eller ej !!

    Og nej jeg gider ikke høre endnu en lektion om hvor begrænsede mine evner er til justering af gear !!

    Sjovt nok er der intet problem , når der skal indstilles gear af mærket Sram !!



  • #3   21. dec 2008 Hmm, Per, kan det være at du skal forkorte kæden lidt? hænger den slapt når den ligger i de små klinger?

    Men som kedde siger, shimano er bare øv iforhold til SRAM.


  • #4   21. dec 2008 Men ja , som W siger så kan det meget vel syldes at kæden er et par led for lang, W har selv haft det problem !! Ik ??

  • #5   21. dec 2008 Nej kæden er ikke for lang.

  • #6   21. dec 2008 Gi os noget mere info om din cykel køre du fuld xt eller er det kun bagskifteren der er xt eller hvad ?

    smid cyklen herind så vi kan se den

    mvh bo


  • #7   21. dec 2008 Den er fuldstændig standard Trek 8500 - 2009 modellen. Dvs. den kører fuld XT på nær som nævnt ovenfor kasette og kæde.

  • #8   21. dec 2008 Det kan godt lyde som en justering. - Ny kabler giver sig.
    Har dog hørt flere der snakker om, at XT Shadow kører latterligt ringe når det bliver beskidt.


  • #9   21. dec 2008 Lyder godt nok trist, når den netop er erhvervet kun lige har rundet 100 km. Der skulle jo gerne være mange km i den endnu, førend jeg overhovedet skulle tænke på at skifte noget.

  • #10   21. dec 2008 Er det ikke bare nærmest religion. Ligesom Canon vs. Nikon, eller Hof vs. Tuborg?

  • #11   21. dec 2008 Men min problemstilling er jeg ikke blevet så meget klogere på. Udover justering. Nogen der har nogle henvisninger til guides eller lign.?

  • #12   21. dec 2008 Per kig på www.parktool.com

    De har en ganske fin guide som dækker alt hvad hjertet begære. klik på repair help.

    er cyklen helt ny som du siger. Så kunne det være kablerne der har strukket sig lidt. Køb feks XTR kabelsæt som ikke strækker sig yderligere. Du tror det er løgn men det ville give en mærkbar effekt at sætte sådan en sæt xtr kabler på.


    @Kedde
    Har alle cykel ejere problemer med deres XT gear? Det er sgu noget af en påstand at komme med der.

    Kørte selv XT i 2-3 år (tror det er tyvende gang jeg skriver dette) samme bagskifter samme skifte greb. Kun kabler blev skiftede 1-2 gange. Det spillede 100% og jeg ville ikke tøve 2 sekunder om at sætte det på min cykel igen hvis det var.

    Kørte med XT til nordic 24 i 2007 hvor det regnede 60mm på de første 5 timer (gæt selv hvor meget mudder der var) Kørte nordisk mesterskab i roskilde 2005 hvor der var mindst lige så meget mudder. Jeg havde mindst lige så mange problemer som dem med SRAM havde.

    Tror du selv et af de største gear firma inde for cykler ville lave noget der er så dårligt???

    Hvis er med på DMK's søndags/onsdags ture ville du kunne se at det er ca 50/50 der køre shimano/sram.


  • #13   21. dec 2008 Mange tak for et brugbart svar.

  • #14   21. dec 2008 Formålet med denne tråd er ikke at diskutere holdningen til mærker - der nærmest tenderer religion. Formålet var, at jeg skulle bruge lidt hjælp. Flyt venligst diskutionen til en anden tråd. Tak.

  • #15   22. dec 2008 Per. Du kan sagtens få XT til at køre godt, men det kræver at man ved hvad man laver. For at give lidt modspil de alle de personer der snakker om at Shimano er dårligt, vil jeg så ytre min egen mening. Mit X.9 er langt fra lige så godt som mit gamle Shimano. Bagskifteren vil ikke smide kæde ned på det mindste tandhjul, og det er selvom jeg har haft fagfolk og SRAM mekanikere til at kigge på den. Den dur bare ikke. Skiftegrebene har elendig "feeling" og ligger dårlig i hånden.

  • #18   24. dec 2008 Mange tak for det.

  • #19   24. dec 2008 Det har ikke noget med det at gøre. Der sidder ikke noget andet end kassetten på bodyen. Der er simpelthen modstand i ledet i bagskifteren.

    Du har ret omkring rengøring, det har rigtig meget at sige, ligesom det har meget at sige at man bruger den rigtige olie.


Kommentér på:
Justering af Shimano XT

Annonce