{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.428 visninger | Oprettet:

Vedligeholdelse og service af ny MTB? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har bestilt mig en ny MTB, min første. Det er en Cube LTD CC 2010 inde fra Bike-discount.

Nu har jeg kigget rundt inde på deres side, men jeg kan ikke finde det der. Er der nogle som ved om cyklen er klar til brug ved modtagelsen? Selvfølgelig skal de sidste dele lige samles, men hvad med fx gear? Indstiller de dem når de samler cyklen? Jeg har bestilt en pumpe til forgaflen også, så den skulle jeg gerne selv kunne justere ind.

Hvis nu den er klar til brug, hvor mange km/timer bør jeg kører på den inden jeg skal smide den til 1. eftersyn/efterspænding ved en cykelhandler? Og er der herefter en en tommelfingerregel for, hvor ofte den bør efterses? Er der ikke fx noget med at forgaffel skal tjekkes op i ny og næ?

Mht. til generel vedligeholdelse skal den så ikke bare have kædeolie efter behov og selvfølgelig vask? Kan jeg med fordel smøre lidt af de andre bevægelige dele med lidt WD40 og skal forgaflen smøres med noget specielt?

Lidt af en smøre, men håber på lidt respons, så jeg kan holde min cykel fit for fight smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedligeholdelse og service af ny MTB?
  • #1   7. aug 2011 cyklen kommer i kasse og skal lige samles, gearne skal måske lige fin justeres ind, ikke altid de er perfekte, du bør efter 100timer kørsel få lavet service på forgaflen og igen efter 200timers kørsel, for at få den til at være perfekt hele tiden.

    du skal smøre kæden, bevægelige dele med brunox også på gaffel benene, så de ikke ruster, det smøre og fjerner rust samtidig.

    bare hold alle bevægelige dele rene så meget som muligt, så lever den længste


  • #3   7. aug 2011 Køb en god kædespray og hold kæden ren og smurt, og det samme med gearskifterne... så kommer du langt...
    Køb en kædemåler og skift kæde når den er slidt 0,8% smiley


  • #4   7. aug 2011 Så må jeg hellere lige få shoppet lidt kædespray, smørremiddel mv.

    Jeg smider cyklen ind til eftersyn når jeg nærmer mig de 100 timer så smiley

    Kim K: Jeg ved mange folk siger ligesom dig, men jeg kan ikke lige se, hvor forskellen ligger? Hvis jeg nu fx spare 2.000 kr. på køb af cykel over nettet, så kan jeg jo alligevel få en del eftersyn og småjusteringer for de penge. Jeg var også ved et par forhandlere, men dem i mit område var ikke umiddelbart til at handle med selvom jeg ville købe alt udstyr mv. Så tænkte jeg, jeg lige så godt kunne købe over nettet...

    WD40 holder jeg mig fra så smiley


  • #5   7. aug 2011 Tillykke med cyklen smiley

    Jeg har også lige købt en ny Cube, en ltd pro.
    Jeg fik at vide, at jeg lige skal komme til en efterspændingseftersyn om en måneds tid, alt efter hvor meget jeg bruger cyklen. Derefter service hver 6 mdr.
    Mærker jeg noget anderledes i mellemtiden, skal bare komme ind. Serviceintervallerne kan jo svinge lidt, som sagt afhængig af hvor meget man kører.

    Men ja, hold cyklen ren og smør blanke og bevægelige dele med en god olie, så skulle den holde sig fin længe endnu


  • #6   8. aug 2011 Hej Ann

    Tak for de gode råd og tillykke med din nye cykel også:-) Gode billeder du har taget

    Det var også bare for at have lidt ca. at gåg efter.


Kommentér på:
Vedligeholdelse og service af ny MTB?

Annonce