{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.768 visninger | Oprettet:

Cannondale Scalpel 26" vs 29" {{forumTopicSubject}}

Så skal der måske købes ny mtb. Det SKAL være en Scalpel. Men spørgsmålet er så om det skal være 26" eller 29"...? Har ikke fået testet en 29`er så er i tvivl om hvordan den køre. Jeg tænker tyngdepunkt, tekniske xc stykker, mange igangsætninger og stejle opkørsler.... Hvad siger folk der har erfaringer med dette...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cannondale Scalpel 26" vs 29"
  • #1   18. okt 2011 Efter min mening er 26" bedst til teknisk kørsel og 29" er til hurtig kørsel..


  • #2   18. okt 2011 Det kommer fuldstændig an på din kørestil. Herhjemme i DK er 26'er hvad der bliver solgt mest af, tager du til USA har de kun 29'er på lager.. Hvis ikke du har prøvet en 29'er vil jeg råde dig til at prøve en først. Jeg kommer ikke over på en 29'er, men dette er jo en holdningssag mellem den enkelte, andre vil ikke køre 26'er.. Forskellen i skoven svarer lidt til at køre i en fiat 500 på motorvejen frem for en lastbil, hvor fiaten er 26'eren og lastbilen er 29'eren..

    Mvh Jens


  • #3   18. okt 2011 Der er helt sikkert en forskel ingen tvivl om det, men en 29'er er jo ikke lige frem dårlig til de tekniske passager. Tværtimod. Det kommer også meget an på geometrien.

    Jo et 2000g hjulsæt er tungere at få igang ind et på 1500g. Men de er meget nemmere at holde igang.

    Jeg føler på intet tidspunkt at min egen 29er dårligere teknisk end min gamle 26'er.


  • #4   18. okt 2011 Jeg fik min første 29er for 2 år siden.. Jeg har intet dårligt at sige om hjulstørrelsen, med mindre man skal lege og køre AM/DH.. De små hjul er meget lettere at kaste rundt.

    Ligesom der er kæmpe forskel på gode og dårlige 26" mtb'er, så er der det også på 29ere.. Noget langt de fleste glemmer at tænke over.


  • #5   19. okt 2011 Den helt store fordel med en 29`er er vel grebet i skovbunden, hvor den er bedre over rødder osv. samt nedkørsler...?
    Og den store ulempe må vel være vægten på hjul/cykel, hvor den ikke er så nem at "smide rundt" og få i fart igen...?


  • #6   19. okt 2011 Den store ulempe var vel for 1-2 år siden hvor hjul og dæk vejet massivt mere ind 26'er hjul osv...

    Nu kan du får du hjul som vejer det samme 26'er hjul så det er faktisk kun dækkene der vejer mere. De bliver dog også lettere og lettere. Som udviklingen flyver derud af.

    Man ja. det er der den LILLE forskel er på 26'er vs 29'er..



  • #7   19. okt 2011 Fik en 26" 2012 scalpel for 6 uger siden, den kører som en drøm, 29" er tungere og efter min mening grim.

  • #8   19. okt 2011 Til det terræn vi oplever i Danmark med så relative korte ned og opkørsler kommer en 29'er ikke til sin ret. Skal du kører en masse i udlandet derimod, hvor man har de længere strækninger kan en 29'er have sine fordele. Dette er jo også en af grundene til at 29'er stort set er det eneste man sælger i USA.

  • #9   19. okt 2011 har du kørt på en 29'er over en længere periode Jens?

  • #10   19. okt 2011 En længere periode er så meget sagt, men en 3 måneders tid godt og vel. Ud fra den erffaring og det som man hører fra forskellige leverandører er dette blot det som jeg har bemærket.

  • #11   20. okt 2011 Er lige skiftet fra 26" til 29" og det eneste sted jeg kan mærke "bagdelen ved 29'ern er ved helt lowspeed skarpe sving hvor den er lidt tungere at dreje rundt samt ved rå accelleration, tilgengæld har jeg fået langt bedere greb både op og nedkørsel (uanset længde) bedere greb og flow over rødder, mudder og andre små forhindringer samt bedere greb i sving.

    Fortryder ikke mit skifte, min næste cykel bliver højst sandsynligt også en 29'er - fully måske


  • #12   20. okt 2011 "Til det terræn vi oplever i Danmark med så relative korte ned og opkørsler kommer en 29'er ikke til sin ret. Skal du kører en masse i udlandet derimod, hvor man har de længere strækninger kan en 29'er have sine fordele. Dette er jo også en af grundene til at 29'er stort set er det eneste man sælger i USA."

    Det er alligevel noget af en påstand. Kan du forklare, hvilke egenskaber der ændres i en cykel, pga. op og nedkørslers længder?


  • #13   21. okt 2011 Anders L: Ja det siger vel næsten sig selv. I og med vi slet ikke har de samme højdemeter som der findes i udlandet vil du skulle accellerere langt flere gange og det kræver jo mere at få en 29'er op i fart end en 26'er. Derimod når 29'eren er oppe i fart har du jo fordelen ved den pga. centrifugalkraften "hjælper" med at holde farten.


  • #14   21. okt 2011 Tak for svarene, og den gode debat smiley

    Jeg er så småt på vej over mod 29`eren (55% - 45%)
    Men valget ligger mellem disse to, hvis det ændre noget...?

    (link fjernet)

    (link fjernet)


  • #15   21. okt 2011 vælg 26" det vil du aldrig fortryde smiley

Kommentér på:
Cannondale Scalpel 26" vs 29"

Annonce