{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.429 visninger | Oprettet:

fully 29er vs ht 29er {{forumTopicSubject}}

hej
jeg skal have ny mtb, og har bestemt mig for, at det skal være en 29er. skal bruge den til xc mest i rold skov ca. 3-4 gange om ugen og har også planer om at skulle køre nogen løb senere.
har været ude at se på dem her:

http://www.specialized.com/dk/en/bikes/mountain/stumpjumper 14000

http://www.bikebuster.dk/detaljer/110730.html

http://www.giant-bicycles.com/da-dk/bikes/model/anthem.x.29er.2/9119/49061/ 14000

hvad synes i om dem? er især intra i hvilken har bedst hjul(kan ikke helt gennemskue det selv)
er lidt i tvivl om det skal vare ht eller fully, så hvis der er nogen der har erfaring med 29 fully og/eller maestro suspension vil jeg gerne høre fra jer.
er åbne over for andre forslag(vil dog helst prøve cyklerne iden)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fully 29er vs ht 29er
  • #1   13. aug 2012 Ville vælge en hardtail hvis det var mig.. men kommer selvfølgelig også an på hvordan terrænet er der hvor du skal køre.. hvis der er meget rødder og sådan kunne det måske være en fidus med fully ga af ryggen. men ellers sys jeg en hardtail.

  • #2   13. aug 2012 synes selv der er rimelig mange rødder nogle, men kan godt køres på en ht (lejede en 29er ht for at se om det var noget for mig) den største grund til at jeg overvejer en fully er fordi det bliver bare sjovere at køre især at køre ned af efter min mening. Eneste problem er bare, at jeg ikke vil miste for meget kraft især opad, når når jeg forhåbentlig skal køre nogen løb smiley


  • #3   13. aug 2012 Hvis der er penge til minimum denne http://www.specialized.com/dk/en/bikes/mountain/epic/epiccomp29
    Så vil jeg tage en fully.
    Men general så synes jeg fully's er for dyre og tunge.


  • #4   13. aug 2012 Personligt havde jeg valgt 29 hardtail.... Men det er jo en smagssag. smiley
    Tjek evt. www.rosebikes.dk de har faktisk rigtig fede cykler til gode priser. Carbon 29 hardtail til 11k... Det er sku da iorden. smiley


  • #5   13. aug 2012 Kasper h: det er pengene desværre ikke til.. så vidt jeg fået fortalt og læst på nettet vejer anthem lidt over 12kg i str. M det synes jeg ikke er meget i forhold til de ht jeg kigget på?

    Mikkel S: men selvom du pumper begdæmperen hårdt op, mister du så ikke noget kraft ned i pedalerne når du kører op ad? smiley


  • #6   13. aug 2012 Thomas B: den er ogs fin, men er den meget bedre end dem jeg linkede til tidligere?
    er det en fordel med en billigere carbon ramme frem for en alu, der er ihvertfald ikke forskel på ramme vægten på den og så den wilier jeg linker til? smiley


  • #7   13. aug 2012 Du kan være ganske sikker på at der er forskel på rammerne..... En 29er alu ramme på 1250g er helt sikkert ikke nær så stiv som en carbon ramme i samme vægtklasse.
    Med dit budget ville jeg tage Mr big 4. Som har noget bedre specs end Wilier. smiley


  • #8   13. aug 2012 det er da også et godt bud, og du har ret i at man får meget for pengene!
    vil dog hellere købe ved den lokale cykelhandler( han er nystartet og yderst venlig)
    men også fordi jeg har prøvet cyklen inden.

    tror dog først jeg må gøre op med mig selv om det skal være ht eller fully.
    så det ville være rart at høre nogle erfaringer om giants maestro? synes det er den eneste fully jeg kan finde der ikke vejer for meget.


  • #9   13. aug 2012 Kan anbefale palæcykler i Hobro, har er rigtig flink, og du kan prøve cyklerne først! smiley


  • #10   13. aug 2012 Mikkel h: det lyder da godt havde ogs tænkt at tage derned en dag, smiley

    Mikkel s: er 180 høj og vejer ca. 65, så vil ikke mene jeg er tyk smiley vægten betyder heller ikke alverden for mig(men er bestemt heller ikke ligeglad med den), men synes ikke jeg har kunne finde andre 29 fully under 13kg til den pris


  • #11   14. aug 2012 Nu er en ht jo ikke helt uduelig over bump og røder, og jeg vil våge at påstå, at hvis du ikke kan træde hen over bump og røder så har man brug for et teknikkursus

  • #12   14. aug 2012 Michael G: tror jeg du har ret i. Men jeg kan sagtens træde over rødder, det bliver jo bare lidt nemmere over de støre rødder med en fully smiley

  • #13   14. aug 2012 Min oplevelse er, at hvis formen ikke er så god, er fully en god ting. På en fully holder man i lidt længere tid uden at blive træt. Så snart din form er god, vil en HT være hurtigere. Det er naturligvis en generel betragtning. Til 29" vil jeg personligt hellere bruge pengene på et let hjulsæt end fully. Dels er de større hjul tungere at accellere op, men det hjælper jo heller ikke hvis der er energi tab i bagdæmper, hvilket er tilfældet med de modeller der nævnes. Ingen tvivl om at komforten er større i fully, men vi er i lille flade dk og du vil køre mtb, så hvor meget komfort ønsker man??

  • #14   14. aug 2012 Tag en Ht, et par ac hjul eller nogle stand og så med nogle 2.25 dæk sat op tubeless så er du godt kørende og med god komfort

  • #15   14. aug 2012 nemlig Michael G

    Fullyer de hører til i harzen og steder hvor der er syge nedkørsler og vildt terræn.. sådan noget har vi jo slet ikk herhjemme. men selvfølgelig er den sjov at cykle på ingen tvivl om det:D


  • #16   14. aug 2012 den lokale cykel handler har også en specialized carve expert(udlegningscykel siden maj) han sagde godt nok at han ville have 9000, men er ret sikker på at jeg kan få den billigere.
    ville det så være et bedre køb end de andre der er blevet nævnt tidligere, hvis man nu kunne få en god pris på et hjulsæt sat op tubless, og et par nye bremser?
    eller tror i stadig man for mere ved selv at købe hjulsættet på nettet?
    det skal så lige siges at jeg ikke er den store cykelmekaniker.. kan dog godt klare basis ting som justering og sådan noget selv. smiley


  • #17   14. aug 2012 (link fjernet)

    Carbon ramme, fine komponenter, dansk butik..


  • #18   14. aug 2012 http://www.specialized.com/dk/en/bikes/mountain/carve/carveexpert29#features
    har kørt på den i skoven, for at se om 29er var noget for mig, synes dog ikke bremserne var ret gode, så derfor ville også skifte dem smiley


  • #19   14. aug 2012 peder j: hehe der har været snak om en tur til Harzen engang i efteråret smiley kommer jo også til at køre ret langt så kunne måske have brug for den ekstra komfort? (15km frem og tilbage plus ca 90 min i skoven) eller er jeg bare pylret nu? smiley

    andreas l: også et godt bud smiley


  • #20   15. aug 2012 Helt klart Pyller:D du må bare igang med styrketræning af ryg og diverse kropsdele så har du ikk brug for en fully:D

  • #21   15. aug 2012 Er blevet enig med mig selv om at, jeg nok er mere en op køre end en ned køre.. så en ht blir det!
    Hehe der er bare ikke noget der slår følesen af at bestige de stininger man plejer at give op på..

    Mage tak for at i ville hjælpe mig allesammen, i har været en stor hjælp! smiley


  • #22   16. aug 2012 Hvad er valget faldet på? smiley

  • #23   16. aug 2012 Thomas B: Ikke noget endnu... overvejer dog mest den rose du linkede til

    (link fjernet)


    (link fjernet)

    Er der stor forskel på dit to? For mig senes jeg lige så godt jeg kan købe den billigste, eller tager jeg helt fejl her? smiley


  • #24   16. aug 2012 Thomas

    Ville klart vælge 4'eren af de 2 modeller. Du får bedre hjulsæt, gear-kranksæt og gaffel for en lille smule mere.

    Men når du alligevel er i det niveau, så overvej lige den her: (link fjernet)

    Raven rammen får rigtig god kritik - jeg overvejer den selv hvis jeg skal prøve noget 29'er på et tidspunkt.


  • #25   16. aug 2012 Kriger: den focus ret et ret fedt design efter min menning!
    Ved du hvilke hjul der sidder på den, kan ikke finde det nogen steder...:-)



  • #26   16. aug 2012 Det er DT Swiss hjul af en art. http://www.dtswiss.com/Products/Components/Rims/XM-rims/F-630-(1).aspx

    Nav kender jeg ikke. Jeg vil dog sælge hjulsættet asap og sætte et andet på (samt nogle andre små upgrades).... HVIS jeg altså får en købt engang.


  • #27   16. aug 2012 ...og det er ikke fordi jeg betvivler kvaliteten af DT Swiss sættet (for det er sikkert udemærket), men fordi jeg har et sæt Spinergy liggende jeg vil have på en cykel engang smiley

  • #28   16. aug 2012 Jeg ville tage 4'eren.... Men jeg er også stor Sram fan... Synes simpelthen det skifter bedre. Men hvis du er ligeglad med om det er Sram eller Shimano. Synes jeg bare du skal vælge den billige.

    Du får lidt bedre udstyr på 4eren.... Men det er jo ikke fordi 2eren ikke virker. smiley


  • #29   16. aug 2012 har bestemt mig for at det skal være en: Rose Mr. Big 4.
    har skrevet en mail til dem for at høre om lidt praktiske ting med bestillingen og om vi ikke kunne finde en god pris.. man kan da altid prøve smiley

    er der nogen der har erfaringer at bestille fra dem? smiley


  • #30   17. sep 2012 Ved godt denne debat er slut men en 29" full sus. er altså slet ikke så langsom og dårlig som mange af jer skriver. Det kræver lidt tilvænning men det kommer jo også lidt an på manden der sidder på den:-) og der er ingen problemer hverken at følge med de andre på HT hverken op eller ned;-) og så har dk altså også nogle seriøst vilde, hårde, seje og stejle spor. Ved godt det ikke er Harzen men får man ikke nok kan man jo bare tage en ny tur på et nyt spor. Meeen i må jo ikke have de fede skove som vi har i sønderjylland he he. Ps: dette indlæg er skrevet med ironi og er ikke for at gearer jer op til kamp, der er sikkert mange af jer herinde der kan suse fra mig til enhver tid:-)

  • #31   17. sep 2012 Kan kun sige at det bedste jeg nogen sinde har gjort (i MTB sammenhæng) var at købe en 29" hardtail (gary fisher/trek paragon)

    Men den næste cykel jeg køber bliver nok en 29" fully


Kommentér på:
fully 29er vs ht 29er

Annonce