{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.815 visninger | Oprettet:

Bruger i Jeres dyre MTB om vinteren ? {{forumTopicSubject}}

Der er mange lækre MTB's herinde. Her tænker jeg særligt på dem i den højere prisklasse over 30 t.kr. De er jo typisk Carbon ramme, har dyre hjulsæt og top geargrupper og forgafler.

Jeg selv har købt en, efter min mening, lidt dyr MTB til 38 t.kr. og jeg kan ikke helt indfinde mig med at bruge den i stort set kun dårligt vejr, som der jo er om vinteren, med konstant vådt føre (grus, mudder, vand, sne), og så salt. Desuden er der jo oftere end ikke, frostgrader.

Har i en reserve MTB til de rigtig dårlige træningsdage her om vinteren eller bruger i bare jeres dyre MTB uanset vejr hele året rundt.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bruger i Jeres dyre MTB om vinteren ?
  • #1   3. dec 2012 Cykler er til for at blive brugt og ikke bare pynt.

    Brug den om vinteren og så bare rens den lidt mere


  • #2   3. dec 2012 God rengøring og masser af olie og fedt bagefter....

  • #4   3. dec 2012 Min ryger ind i bilen og så ud til sporet, så jeg undgår salt.

  • #5   3. dec 2012 Køb cykel og grej i en prisklasse man har råd til at vedligeholde.
    Bla. Derfor jeg køber alt hvad jeg kan brugt.


  • #6   3. dec 2012 Jeg gør den rent efter HVER gang, smører kæden og forgaflen osv... Også om sommeren smiley

  • #7   3. dec 2012 Hvis du kan undgå salt, hvad er så problemet?

  • #8   3. dec 2012 som se andre siger, salt er sådan set det eneste problem der er om sommeren, så hvis du kan undgå det, burde det ikke være noget problem, hvis du er bange for ridser osv, (det kan jeg godt forstår) så køb en billig vinter mtb, eller byt en, se evt min annonce, den har jeg bygget til vinter brug, det er bare en billig alu ramme med nogle fine komponenter på.

  • #9   3. dec 2012 Min blivre brugt året rundt også til transport til og fra arbjede, den skal bare have lidt mere kærlighed om vinteren end om sommeren smiley

  • #10   3. dec 2012 Pt kører jeg på min, har dog fået vinterfælge på, med billigere kassette og skiver, kører normalt på piv dyre carbon fælge med xtr skiver- kass. Men min plan er at få skrabet penge sammen til en vintercykel.


  • #11   3. dec 2012 Bor i lejlighed og har en bruser/karbad og der vaskes cykler......ingen gris på koen

  • #12   3. dec 2012 Køre året rundt, Carbon fælge osv. Alt er det samme som om sommeren. Cykel til +30.000 kr.
    Min cykel er en brugs maskine, ikke en pynte ting. Men selvfølgelig altid vask og smøring efter træning og løb.


  • #13   3. dec 2012 Tak for jeres svar. Jeg kan ikke undgå, at køre på landevej og cykelsti om søndagen når jeg kører med cykelklubben. Der er jo transport i mellem skovene.

    Når jeg selv træner så kan jeg godt undgå salt, men det kræver cyklen kommer i bilen. Jeg vil helst kunne køre alle steder.

    Jeg overvejer en billig alu/carbon 29" hardtail, men nu når jeg alligevel er igang med at kigge på en ny mtb, så overvejer jeg alternativt en alu fully 29", f.eks. en specialized Epic fully 29". Min tanke er en fully med behagelig affjedring til træning og en let og lyn hurtig carbon hardtail med carbon hjul til løb.


  • #14   3. dec 2012 Jeg forstår ikke rigtig ideen i at købe en så dyr cykel at man ikke rigtig nænner at bruge den. Så har man jo i princippet ikke råd til den.
    Fair nok at man passer på den og vasker den osv. det jo bare sund fornuft, men ligefrem at spekulere i at købe en ekstra cykel for ikke at slide på den dyre, det er jo gak gak!
    Brug den, behandle den fornuftigt og køb en ny når den er slidt op.


  • #15   3. dec 2012 Brian F: Det kan godt være det er lidt pjattet, og det går sikkert over når jeg først har fået den brugt lidt mere. Lige nu er den jo helt ny.

    Det kunne også være jeg bare skulle købe nogle alu hjulsæt til træning i dårligt vejr, til aflastning af mine Roval Carbon fælge. Det kunne f.eks. være Roval control alu. De koster i en almindelig butik ca. 5000 kr. Så skal der sættes nogle bremseskiver på også. Det er jo en ok billig løsning, hvor der så også vil være penge tilbage til andre reservedele........Det skal lige siges jeg overvejer en trænings-mtb til ca. 10-12 t.kr. (hvis altså jeg ikke går hele vejen og køber en fully).


  • #16   3. dec 2012 Jeg kan da forstå jeg ikke er den eneste der overvejer en vinter-mtb.

    I min cykelklub, der har langt de fleste kun en mtb, og den er typisk af den lidt billigere slags. Den eneste der har en rigtig dyr fully har en vinter hardtail i alu, som er den eneste han bruger om vinteren..........Fully'en kommer ikke ud om vinteren....


  • #17   3. dec 2012 Det kan godt være salt er slemt, men vil tro der er flere folk der afliver deres lejer,kæder osv med div. rengøringsmidler og cleaner både sommer og vinter, samt spuler cyklen med have slangen eller højtryks renser.
    Salt ødelægger hvis det får lov at blive siddene, men det alt andet skidt altså også
    Det tager 2 min med en spand og en børste når man kommer hjem, jeg bruger min cykel mindst 5 dage om ugen, og så vinter når jeg kommer hjem bliver cykeln børstet af med masser af vand tører efter med en klud så den ikke drypper inde i gangen, samt kæden bliver tørret grundigt af med klud, og smurt så er den klar til næste dag.
    Og hvis du tænker over det så er det efterhånden ikke mange dele på ens cykel som ikke er ganske korrosion bestandige, specielt ikke hvis du har skiftet alle bolte til rustfrie,
    Brug din cykel og vedligehold den, så kan den køre året rundt. smiley



  • #18   3. dec 2012 jeg bruger min specialized epic til 35k hele året rundt og den for også kørt en del landevej i salt og sjap og ture i sneen i -17 grader

    og som de andre siger god rengøring og smøring hver gang så kan den snilt holde til det og ja dyrt legetøj koster så kør gearet i smaddre vinteren over så vidt det er muligt at starte sommeren på ny kæde kassette og klinger og ellers køb noget billigt til vinteren


  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #19   4. dec 2012 Jeg har slet ikke det problem. Jeg gider nemlig ikke køre om vinteren, så hellere motionscyklen smiley

  • #20   4. dec 2012 Har godt nok en vinterlåge at køre på når der er salt på vejene.

  • #21   5. dec 2012 Jeg er helt enig i at cyklen for så vidt bare skal bruges. Men mht med rengøring, det er en go ting at gøre, men brug endelig ikke højtryksrenser!!, ja selv en tommeltot på vandslangen kan heller ikke anbefales.brug kun rindende vand, og en børste begegnet til formålet. Vandet kan simpelthen gå i lejerne hvis der kommer tryk på, og så kan det hurtigt blive penge ud af lommen.

    Go tur.


  • #22   5. dec 2012 Var ude og køre en lille tur idag og planlagde ruten så jeg skulle køre så lidt som muligt på vejen/cykelsti. Det var bare så glat på grusvejene pga bilerne havde kørt sneen fast, at jeg afkortede turen og kørte af cykelsti hjem, så jeg kunne ikke undgå salten idag.

    Efter to grundige vaske kørte jeg ind til den lokale cykelsmed og bestilte en Epic comp alu, som vintercykel. Salt skal ikke begrænse min træning, nej fandme nej. En lidt dyrere løsning, men så kan jeg også sætte mine roval Carbon hjul på og cyklen vil kunne bruges til løb og træningsture med klubben også....denne vil jeg så køre i salt og sjap med uden at bekymre mig. Vask får den selvfølgelig hver gang.....


  • Brian N
    Brian N Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Svar: 6
    #23   5. dec 2012 dem mand skal frygte mest i skoven til og gi en baghjul er dem på de billige cykler....de kører hele tiden
    alle de dyre bling bling cykler er til grin ,,,vorherre bevares ----lol


  • #24   5. dec 2012 Slap nu lidt af altså, du har købt en mtb, ikke en Ming vase for fanden. En mtb hører til i agressive miljøer, live with it. Sjovt som folk gladeligt kører igennem mudder til op over begge ører, men lidt salt, uha da da.

  • #25   5. dec 2012 Brian N: Jeg forstår ikke hvad dine udsagn har med temaet i denne tråd og gøre.

  • #26   6. dec 2012 Steffen N: Af denne tråd fremgår at en del har en vinter-mtb eller en reserve mtb om man vil.

    Jeg har jo også en vinter/træningsracer. Det er jo lidt samme argumentation....

    Du behøver da ikke tage sådan på vej bare fordi du ikke er enig....


  • #27   6. dec 2012 Jack der er en stor forskel, den ene cykel er lavet til extreme vilkår og den anden er lavet til asfalt så der er stor forskel på lejers forseglinger, gear dele er lavet mere robust netop til at kunne holde til sand og mudder som slider mere end en smule salt der alligevel bliver skyllet af efter brug.

    Hos mig er der ingen forskel på sommer og vinter udover jeg vasker cykel mere i den ene halvdel af året.




  • #28   6. dec 2012 carsten, at sige at en full carbon cykel som fx min ktm, med carbon ringe og carbonkranksæt er lavet til extreme vilkår er vist lidt misvisende, mange af de dyreste carbon hjul er lavet til en max vægt på 80kg, det er jo klart at jo lettere ting bliver jo mere skrøbelige bliver de også, og det er vist et meget kendt faktum at salt og carbon ikke er det bedste combo - helt hi-end stumber er jo lavet til proff'erne og de er endten ligeglade med om de ødelægger det eller har flere dele at skifte mellem om det er sne eller sol, det er jo ikke bare sådan et det dyreste er bedst til alt - desværre.

  • #29   6. dec 2012 Frederik L@
    Du skriver: "det er vist et meget kendt faktum at salt og carbon ikke er det bedste combo" ???
    Ser ingen skader på mine carbon dele, der bliver lavet surf udstyr og meget andet som er i kontakt med salt i carbon. Har i mange år haft et kite surf bræt lavet i carbon, og det blev aldrig skyllet efter brug, og selvom der var skader med adgang ind i fiberne skete der ikke noget.
    Hvad er det lige der sker med carbon når det kommer i kontakt med salt???


  • #30   6. dec 2012 @ frederik L
    Salt har absolut igen indvirkning på carbon, hvordan tror du eller det ville se ud på moderne sejlbåde bygget i carbon med carbon maste, carbon bomme, osv. carbon fælge er helt sikkert bedre til at modstå salt end et alu. fælg.


  • #31   6. dec 2012 Frederik L

    Hehe carbon har på ingen måde et problem med salt, eller jo det har det hvis du har en carbon måtte eller fiber er rå og ubehandlet men det er cykler ikke lavet af, dele er limet sammen under stort tryk (eller varmehærdet) med en to komponent lim i stil med epoxy og den lim påvirkes overhovedet ikke at salt faktisk er den største del af en carbon dels vægt lim, uv stråler kan have en smule indflydelse men kun overfladisk og ikke noget som stresser.

    Alle aludele som bruges i high-end er varmebehandlet og enten eloksere eller anodiseret, begge dele gør at overfladens pore er lukket af for oxidering, så sker der skader på det skyldes det dårligt lavede produkter eller at overflade er brudt så det rå materiale kommer frem og det kan man selv forebygge ved at lukke overflade igen.

    Fordi nogle dele har en max vægt af bruger har absolut intet at gøre med at det ikke er lavet til extreme forhold, det er bare lavet til extreme forhold med en rytter som holder sig inden for den angivne vægt og de kan også holde til endnu større vægt hvis der ingen fejl er i produkt, grunden til at der sættes en max vægt er at der ikke kan undgås en hvis procent del med marginale fejl i, så man med den grænse forhindre at en bruger står med en alvorlig skade eller man som firma ikke skal have en retssag på hovedet i et af de lande hvor man går i retten med hinanden og kræver kæmpe erstatninger og nåå ja så er der folk som ikke kan få tingene let nok uden at tænke over at det har eller kan have en negativ virkning på køreegenskaber men der skal man noget længere ned i vægt end din KTM (som jeg lige vil sige er en super fed og velkørende maskine).


  • Morten Folke N
    Morten Folke N Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #32   9. dec 2012 Når man har kørt en del år, som jeg, har man som regel både gamle og nye cykler.
    Jeg har det fint med at bruge en gammel havelåge til træning i mudder og pløre. Det giver også noget ekstra træning.
    Når det så forholdsvist godt vejr eller løb, så er det fedt at mærke kontrasten og mærke at grejet spiller og er 100 % iorden.


  • #33   9. dec 2012 sammenligner i helt seriøst båd og surf udstyr med hvad et sæt carbon ringe på en mtb, helt ærligt drenge, hvis ikke selv kan se at det ikke kan sammenlignes, så er der ikke meget grund til den har snak., carsten er den eneste der er lidt inde på noget, men igen, jeg er ikke enig med at det er lavet til ekstreme forhold så ville man købe noget tungere og stærkere.

  • #34   9. dec 2012 frederik, carbon er carbon om det så sidder på en cykel eller en båd, du kom med at det var kendt at carbon og salt var den dårlig kombination hvilket er noget sludder, derfor kom sammenligningerne. Du kan ikke få noget stærkere end carbon.

  • #35   9. dec 2012 "sammenligner i helt seriøst båd og surf udstyr med hvad et sæt carbon ringe på en mtb, helt ærligt drenge, hvis ikke selv kan se at det ikke kan sammenlignes, så er der ikke meget grund til den har snak., carsten er den eneste der er lidt inde på noget, men igen, jeg er ikke enig med at det er lavet til ekstreme forhold så ville man købe noget tungere og stærkere. "

    Gode argumenter. You got none.


  • #36   9. dec 2012 ingen fantasi drenge, ingen fantasi...

  • #37   9. dec 2012 Frederik L

    Du ved godt at der også laves carbon fælge til et hårdere brug...

    Enve har TWENTY6 DH

    DT Swiss har feks denne Trail/Freeride


    profilbillede
  • #38   9. dec 2012 "det er vist et meget kendt faktum at salt og carbon ikke er det bedste combo "

    Ja din fantasi fejler hvertfald ikke noget Frederik;)


  • #39   9. dec 2012 @Carsten - og Roval har deres Control SL carbon hjul der tåler rytter vægt på 108kg.

  • #40   9. dec 2012 bare tænk jer om, brug fantasien, lyt til hvad fx carsten skriver - det er lakken, limen osv der kan holdet salten ude, rå carbon tåler ikke salt...

  • #41   9. dec 2012 http://www.cstcomposites.com/services/marine-how-to-guides/how-to-care-for-your-carbon-fibre-products/

    "Carbon fibre composites are amazing materials – light, very stiff, strong, and highly resistant to corrosion and fatigue"

    http://www.christinedemerchant.com/carboncharacteristics.html

    3- Carbon fiber is Corrosion Resistant and Chemically Stable.


    http://www.protechcomposites.com/pages/About-Carbon-Fiber.html

    Corrosion-resistance – when made with the appropriate resins, carbon fiber is one of the most corrosion-resistant materials available

    Hvad er det du ikke forstår?


  • #42   9. dec 2012 steffen, smid du noget salt på en rå carbon måtte og se hvad der sker. nu nok om den her snak ikke?

  • #43   9. dec 2012
    http://wdstudio.net/gulfstreamturbine/invent.htm


    Although carbon fiber’s lightness and strength provide two excellent reasons for using this space-age material for these underwater generators, it offers yet another advantage that is perhaps even more important: carbon-fiber composites will not corrode. All metals have a natural tendency to deteriorate into the primeval state in which they are found in the earth. Iron for instance reverts to iron oxide. An electric current is the prime mover in all forms of metallic corrosion. Ions of a metal dissolve into the salt water electrolyte. The electrons that remain behind travel through the metal to a dissimilar area where they recombine with other ions to form oxides and release hydrogen. This causes the metal to waste away.

    Every metal has its own electrochemical potential and reacts to corrosive actions at its own tempo. Nobel metals, such as platinum and gold, are extremely resistant. The base metals, such as magnesium, corrode very quickly. In between these extremes are the metals of most practical importance: iron, steel, aluminum, lead, copper, and bronze.

    In addition to the corrosion that is caused by the electrochemical reaction between different metals in the presence of an electrolyte, corrosion can also be caused by electrolysis. The difference between the electrochemical corrosion and that caused by electrolysis is that the latter is caused by electricity from an outside source, either directly or through induction. Although separating a metal from the electrolyte with waterproof coatings can prevent corrosion, only a small break in that coating is required for that corrosion being caused by electrolysis to be concentrated at that one point. The result is that electrolytic corrosion can actually eat a hole much faster through a coated metal with a small break in that coating than it can through metal that has not been coated at all. This is because, if the metal is fully exposed to the saltwater electrolyte, the electrolysis causing the corrosion will be spread over a much larger area. Because the Gulf Stream turbines will be generating electricity, the potential for corrosion caused by electrolysis from induced currents would be great.

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics

    Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics


  • #44   9. dec 2012 du sød, tak fordi du bruger alt den tid på at paste alt muligt på nettet, men prøv det nu bare, lær istedet for at læse. jeg er ikke et sekundt i tvivl, har haft mange problemer på carbon dele, på biler, mc hjemle osv, men det er sød af dig ellers.


  • #45   9. dec 2012 Frederik L: Hvad har du haft af problemer? knækker det eller?

  • #46   9. dec 2012 ja, hvis der kommer dybe ridser i lakken, som når ned til det rå carbon, så skalere det også knækker..


  • #47   9. dec 2012 Det hedder at dokumentere Frederik, prøv det.

    At du har haft problemer med nogen dele fordi du er en kæmpe hat, so what?


  • #48   9. dec 2012 ingen steffen, sikke et rart menneske, held og lykke til dig.

  • #49   9. dec 2012 knækker carbonen? For jeg har set, hvor lakken skaller, men ikke carbonen...

  • #50   10. dec 2012 Om vinterbrug slider mere på ens dyre MTB eller ej og eventuelt hvor meget, er der åbenbart delte meninger om. Og derfor er der også delte meninger om køb af en ekstra mtb til vinterbrug kan retfærdiggøres.

    Nu kombinerede jeg trangen til en vintercykel med det også at have en fully, der jo kan bruges til sjov og ballade resten af året også. To fluer med et smæk ved køb af en Epic Comp. Da den har væsentligt billigere dele og hjulsæt, så er det billigere at skifte de slidte dele ud, hvis de dårligere forhold om vinteren slider mere på grejet.


  • kenneth C
    kenneth C Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #51   24. mar 2013 jeg bruger min 20.000.- fully året rundt også i sne og salt
    kan ikke se hvorfor jeg skulle have 2 cykler .´den bliver vasket hvergang den har været ude og køre ........


Kommentér på:
Bruger i Jeres dyre MTB om vinteren ?

Annonce