{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan bruger i jeres gaffel
  • #2   23. apr 2013 Min er også kun låst på enten asfalt eller på flade grus stier.
    Ellers er der ikke rigtig nogen pointe i at have den monteret smiley


  • #3   23. apr 2013 Låste min alle steder på nær nedkørelser som var meget ujævne...

  • #4   23. apr 2013 Kører altid med min låst. Kan ikke lide og køre med blød. Ellers har jeg bare ikke lært det endnu smiley

  • #6   23. apr 2013 Men på nedkørsler hvor den er åben......er der så ikke større chance for at man står på snotten ?

  • #7   23. apr 2013 Så skal du da misbruge din forbremse?
    Jeg har ikke lockout på min så kører sjovt nok aldrig med låst..
    Har dog aldrig følt at jeg er styrtet pga. afjedringen, dog har jeg min mistanke til at den har givet mig et ekstra boost over styret, men altså, at jeg til at starte med røg over styret var jo i bund og grund min egen skyld smiley


  • #8   23. apr 2013 Undskyld hvad! Hvis i står på snotten på vej ned har enten brug for teknik træning eller instruktion i hvordan man op sætter en gaffel korrekt.

    Hvis den er så blød at i mister kontrollen over cyklen. Hvad tror i så der skal til?


  • #9   23. apr 2013 Michael G,

    Godt ord igen. Jeg tror sgu bare at jeg googler emnet lidt fra nu af.


  • #10   23. apr 2013 Michael G
    I mit tilfælde kørte jeg bare over evne i noget glat græs så mine bremsemuligheder var begrænsede.. smiley


  • #11   23. apr 2013 kun på asfalt og lange stigninger er min låst. -Rock Shox

  • #12   23. apr 2013 Hvis i føler at gaflen dykker for hurtigt og i mister kontrollen skal der selvfølgelig mere luft i. Det er en balance mellem behageligt og at bevare kontrollen.

    Det må man prøve sig frem med da det jo varier fra person til person.

    En tommelfingerregel man kan følge er at juster SAG til 10-20%

    Altså gaflen må dykke mellem 10-20mm på en 100mm gaffel når du sidder på cyklen med gaflen åben.


  • #13   23. apr 2013 Kører med Brain gaffel og bagdæmper, så det bestemmer selv om det er åben eller låst.

  • #14   23. apr 2013 køre altid med min åben.. også på asfalt... (så fed er jeg bare)

  • #15   23. apr 2013 Jacob - hvordan "styrter" du hele tiden ? smiley
    Cykler du for hurtigt til at motorikken kan følge med eller ?
    Synes jeg lærte af mine styrt fra da jeg kørte cross og har snart cyklet MTB i et år uden styrt, selvom jeg ikke mener jeg holder mig tilbage smiley


  • #16   23. apr 2013 Jeg styrter generelt fordi jeg er en kegle på en mtb og meget skidt til at holde balancen smiley

    Dagens tur i dag var en positiv oplevelse for jeg fik lige pillet lidt ved sadelhøjden og det forbedrede tingene markant smiley Skulle nok have gjort det fr mange år siden.

    Nedkørsler er et mareridt dels fordi jeg altid er pisse nervøs og dels fordi jeg bare ikke kan styre skidtet :0

    Men tænker så at jeg kunne bruge min gaffel bedre. Pt er den bare låst....og specielt ned af bryder jeg mig ikke om at den bevæger sig. Den går ikke i bund.....

    Så mit oprindelige spørgsmål var mere: hvad er tommelfinger reglen for en gaffel og hvornår den skal låses etc etc


  • #17   23. apr 2013 Og ja.....et kursus kunne være en løsning....men det når jeg ikke inden stamina12 smiley

  • #18   23. apr 2013 Tjah, på en måde handler det bare om at bevæge sig med cyklen, det er lidt svært at forklare, men det virker for mig, udover da jeg røg med hovedet først og brækkede kravebenet..
    Men kig lidt længere op så du kan nå at tænke terrænet igennem inden du rammer det, det er noget der kræver øvelse, men det virker!

    Ses til Stamina12!


  • #19   23. apr 2013 Hehe, så forstår jeg da godt din tvivl omkring gaflen smiley
    Men tror nu ikke det er der den ligger og jeg vil efter min overbevisning våge og påstå, at en cykel uden dæmper er nemmere at blive kastet ud over styret med.

    Set bort fra det, så er det ofte nemmere at komme sikkert ned af nedkørslen hvis der holdes lidt tempo på cyklen og så skal røven hænge helt ude ved baghjulet hvis det er stejlt!!
    Forsøg ikke at bruge forbremsen alt for meget er vidst også en fordel, hvilket også kan nedsættes ved at læne vægten ud til baghjulet som bedre kan stoppe cyklen!
    ØVELSE ØVELSE ØVELSE smiley


  • #20   24. apr 2013 Jakob K: sådan var min holdning også til nedkørsler før i tiden... Jeg løste problemet, da jeg købte ny cykel, ikke at det kun kommer an på udstyret, MEN jeg er en høj gut og kørte førhen på en 26" str. L, og nedkørsler blev altid kørt med bagbremsen trukket hele vejen og røven på baghjulet smiley jeg købte så en 29" str. XL, jeg er 1.91 høj og var i tvivl om den ville føles kæmpe for mig og at jeg ikke linne styre den på nedkørsler... Men tværtimod flyttede den hele tyngdepunktet på cyklen, så jeg nu bare kan smile, når der kommer en nedkørsel og gerne tager den stejleste og sværeste rute ned smiley jeg har nu haft to 29" cykler, og det er det samme på begge to... På ruten i marselisborg kørte jeg på min 26" under 2 timer, i vinters kørte jeg 1.08 på min 29", og skulle jeg køre 26" igen kunne jeg sagtens lægge et kvarter til...

  • #21   24. apr 2013 Jakob k.

    Held og lykke til stamina 12 det er et fedt løb.

    Tag det stille og roligt ned af nedkørelsen fra udsigtspunktet. (der modsat slottet)

    Og vigtigst af alt. Røven tilbage over sadlen og ikke blokere dine hjul smiley


  • #22   24. apr 2013 Ja det er bare der ud af. Må lige ud i St Dyrehave og finde nogle bakker i dag og få lidt knubs.....:) og håbe på at knoglerne holder smiley

  • #23   24. apr 2013 St. Dyrehaven er ret fattig på nedkørelser så vidt jeg husker smiley tag hellere i rude eller geels

  • #24   24. apr 2013 Rude, Geeks og Danske Schweiz er nok et bedre bud hvis du vil have bakker smiley

  • #25   24. apr 2013 lige en tanke; hvis du føler at cyklen "kaster" dig over styret - kan det så skyldes for stram rebound indstilling?
    Min gaffel er aldrig låst - den er der jo netop for at gøre det lettere at køre over ujævnhedder!


  • #26   24. apr 2013 Prøver lige en tur med åben gaffel......kan snildt finde bakker som går over mine evner smiley

  • #27   24. apr 2013 Skal sgu lige klappe mig selv på skulderen smiley Sadlen 1cm i går og det blev en 100% forbedring af kørestil.

    I dag nogle timer med åben gaffel......niiiiice smiley ja selv nedkørslerne kommer jeg igennem uden styrt smiley

    Men gud hvor er der sindssygt mange rødder i St dyrehave.....dem hader jeg stadig


  • #28   26. apr 2013 Tag et teknikkursus!

  • #29   26. apr 2013 Yup....det når jeg bare ikke inden stamina12

  • #30   26. apr 2013 Held og lykke imorgen. Husk det vigtigste af alt, tag det stille og roligt, og få en oplevelse ud af det.

  • #31   26. apr 2013 Ja nedkørslen med minebånd og skrant på højre side tager jeg gående. Den er mine nosser ikke store nok til

  • #32   26. apr 2013 Jep, god vind med løbet!
    Der afholdes også MTB løb den 11 i nordsjælland, hvis der er nogle der skulle være interesserede smiley


Kommentér på:
Hvordan bruger i jeres gaffel

Annonce