{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.755 visninger | Oprettet:

Fast forgaffel på MTb {{forumTopicSubject}}

Hej

Vil høre om der er nogen af jer der kører med fast forgaffel på jeres MTB'er?

Jeg ved ikke helt hvorfor men når jeg kører i skoven kan jeg bedst lide at have min forgaffel låst. Synes at jeg har mere føling og kontrol over cyklen. Starter altid med at have den låst op, men jeg skal ikke cykle ret længe på sporet så låser jeg den.

Er jeg den eneste der har det sådan?
Jeg har også tænkt på om det er for hårdt for cyklen og hjulet at køre med låst gaffel i skoven.

Hilsen Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fast forgaffel på MTb
  • #1   25. mar 2016 Hej Søren

    Nu arbejder jeg med Fox støddæmpere til dagligt og det piner mig at høre at du køre med din gaffel på lockout/firm/climb eller hvad det hedder fra den producent du har på.

    Gaflen(dæmpere) har til formål at give dig kontrol over din cykel og hvordan den reagere når du rammer en forhindring - Den skal ikke lade dig miste kontrollen.

    Når du nu skriver som du gør, vil jeg vove min påstand(og til alle andre som ikke forstår at udnytte sine dæmpere) at du har indstillet din gaffel forkert og derfor ikke forstår at bruge den.

    Jeg giver dig lige et meget simplificeret eksempel på hvordan din gaffel virker:
    Du sætter sag og lad os sige den står der - Du køre i et hul i skoven og gaflen udvider sig for at kompensere for det hul du køre i - det giver en behagelig kørsel og du "mærker" ikke forhindringen og køre glad videre smiley

    Du køre nu med din gaffel på lockout og køre i samme hul - Gaflen kompensere nu ikke for forhindringen og giver dig ingen glæde eller komfort. Den forsøger måske endda at smide dig over styret smiley

    Mit bedste råd er(meget flabet sagt) at du sætter dig lidt ind i dæmper opsætningen, find det lufttryk som giver dig 20% sag (du har nok 100mm - Så det er 20mm), Stil din rebound så den ikke står for hurtigt og så er du klar til en behagelig tur i skoven. Alt efter hvornår du sidst fik lavet service på din gaffel kunne den måske godt trænge (Ligesom en Porche til 1.5mio også skal have et service en gang i mellem)

    Jeg kan også være fræk at sige, skru gaflen op og find en god kæp i skoven og så bank den i, så har du permanent lockout smiley hehe



  • #2   26. mar 2016 Tak for svar☺

    Lige nu kører jeg med mere luft end anbefalet til min vægt og ret aggressiv rebound (har leget meget med indstilling af forgaffel).

    Har kun haft to mountainbikes som er blevet brugt til skoven men har haft det på samme måde med begge.

    Min forgaffel er en Manitou Marvel TS Air 29. Tror ikke det er en god forgaffel men er der mon et maks lufttryk som må fyldes i? Tænkte at hæve det en smule mere☺


  • #3   26. mar 2016 Fedt du går imod trenden smiley

    Stiv gaffel duer! (jeg kører både på crosscykel, 130mm fully, og 160mm hardtail cykel i skoven)
    Jeg kan ikke køre de samme steder, på samme måde på forskellige cykler, men hver cykel har sin charme. Som regl er det meget bedre træning at køre på crosscyklen, fordi der skal arbejdes så meget mere med hele kroppen.


    Det er langt mere intenst at køre uden affjedring, og der er også masser af cykler som er stive. Det sætter større krav til rytteren, og jeg kan godt forstå din tankegang.

    Men det er da bare at finde en stiv gaffel i carbon eller stål og sætte på, det er ikke fordi de er særligt dyre. Når du så bliver træt af det, så sætter du bare din manitou på igen. (som i øvrigt er en udemærket middelklasse gaffel). Sørg for at finde en fast gaffel med ca samme offset/rake og længde.

    Jeg ville nok foretrække et sæt dæk med stort volumen, hvis der skal køres uden affjedring, men det er mest for at kunne tage de værste småbump fra skovbunden.


  • #4   26. mar 2016 http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/marins-back-to-basics-plus-bike-is-one-to-watch-45366/

    Bare se den her. Koster ovenikøbet under 10.000 kr, og lavet til vildere terræn end vi har herhjemme smiley


    profilbillede
  • #5   26. mar 2016 Fedt cykel smiley
    Du har ret... Vil overveje at anskaffe mig en stiv gaffel. Så kan jeg jo skifte rundt hvis jeg bliver træt af det. Har du evt. nogen forslag til en gaffel eller hvilket mærke jeg skal gå efter ?


  • #6   26. mar 2016 Manitou Marvel er en fin gaffel, indstil den med 20% sag og så spiller den. De fleste gafler passer med ca 1 psi pr kg af rytter vægt smiley

    Aggressiv rebound kender jeg ikk til smiley
    Enten slår den for hurtigt, som den skal eller for langsomt 😂
    Mit gæt er at din slår rimelig hurtigt, det giver en rigtig skod kørsel og med for højt tryk i gaflen så er det bare endnu værre - no wonder du synes den får sig til at miste kontrollen.

    Nu har jeg ikke din gaffel at trutte i, men generelt sætter folk deres rebound til "bunny on bunny action" speed og den skal faktisk slå lidt til den langsomme side for at give det bedste arbejde og den slår ikke tilbage så det føles ubehageligt men hurtigt nok til at være klar til den næste forhindring 😀


  • #7   26. mar 2016 Først skal du lige tjekke op på om din gaffel er straight eller tapered, og hvilken aksel dit forhjul har.. smiley

    men skal du bare have en billig stålgaffel, laver surly og salsa nogle pålidelige gafler til omkring 1000 kr... Det kan sikkert findes billigere no-name.

    Skal du have en carbongaffel, er de som regl en del dyrere hvis de skal være andet end direkte fra kina..


  • #8   27. mar 2016 FJ. Jeg kigger på det, tak smiley

    Rene. Det er skam ikke fordi jeg mister kontrollen eller synes min cykel kører dårligt men synes bare jeg har bedre føling med cyklen når jeg kører med den låst... lidt svært at forklare smiley Jeg har skam prøvet at køre med 20% SAG, Men nu har jeg mere tryk i gaflen og ved ikke lige hvor mange procent den ligger på nu.

    Skulle bare høre om der var nogen som kørte med fast gaffel eller havde det på samme måde som mig smiley


  • Henrik D
    Henrik D Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #9   18. apr 2021 Der er ingen der har besvaret spørgsmålet om, hvorvidt det er skadeligt for MBT-cyklen at køre med låst forgaffel uden affjedring når man køre MBT-tracks i eksempelvis skoven? DBH. Henrik

Kommentér på:
Fast forgaffel på MTb

Annonce