{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.717 visninger | Oprettet:

Fox Float 32 og rust??? {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg lige have noget på det rene her.. er godt klar over, at de low-end forgafler kan ruste på gaffelbenene.

Men fox og rockshox gafler ruster vel ikke??

Var inde ved en cykelhandler i dag med et par spørgsmål, snakken gik og pludselig siger hun, at jeg skal jo også passe på, at mine gaffelben ikke ruster - for det gør de jo, og at jeg skulle putte noget syrefri olie på. sagde hun. Min forgaffel er en Fox Float Fit CTD 32. Hun må da have drukket af natpotten?

Jeg plejer dog at rense og sprøjte dust seals med noget silikone spray. efter en vask..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fox Float 32 og rust???
  • #1   27. okt 2016 Der er ikke den store chance for at der kommer rød rust på en Fox forgaffel da de alle har en form for alu rør men alu kan også ruste/oxidere hvis den beskyttende overflade ødelægges men hvis der kommer oxidering så skal man godt nok være uheldig eller lidt et fjols.

    At hende i butikken siger som hun gør skyldes helt sikkert at hovedparten af kunder køber en cykel med netop de ringe forgafler men samtidig ikke har den rette kendskab til forskelle på kvalitet og crap og vejleder derefter, drukket af natpotten hmm måske ramt ved siden af natpotten sagt diplomatisk smiley

    RockShox kan modsat prale med at de har rigtig mange forgafler med stål rør som ruster ved manglende vedligehold eller bare ringe kvalitet.

    I disse serier er der en del gafler med stål rør:
    Paragon, XC, 30, Sektor, Recon, Argyle, Domain

    RockShox har haft mange problemer med flere forgafler igennem tiden, tilbage i 90´rne blen rigtig mange kasseret pga yderben pulveriserede hvor maling på yderben blev slidt eller skadet.

    Grund er at salt skader magnesium som deres yderben er lavet af og salt er jo ingen sjældenhed i det danske men dårlige inderrør, dæmperpatroner, pakninger osv har fulgt dem i mange år.

    Havde RockShox ikke fundet er ny ejer med en stor pengepung (SRAM) i sin tid var firmaet ikke et som eksisterede den dag idag.

    At de er std monteret på rigtig mange mærker af cykler har ikke noget med kvaliteten men den pris fabrikker/producenter får dem til (de er billige i indkøb) samt RockShox bruger massive mængder af penge på markedsføring og meget kan man sige om markedsføring men det virker særdeles godt.

    Personligt mener jeg at Fox og mange flere mærker er væsentlig bedre kvalitet en RockShox (med undtagelse af RockShox´s top modeller), faktisk ser jeg dem ikke bedre end eks Suntour SR forgafler når der tales kvalitet.


  • #2   27. okt 2016 Carsten - det er vidst afhængig af personen om man bedst kan lide Rockshox eller Fox.

    Har haft diverse gafler monteret på mine cykler gennem tiden og dem med lidt mere kvalitet over sig, der falder valget i mine øjne på rockshox:
    Fox float 32 vs Rockshox SID RTL (Ældre model end FOX) - Rockshox vinder.
    Fox Float 36 vs Rockshox pike fra samme årgang (160 / 160mm) - Pike vinder med flere længder!

    Har cykler med begge gafler stående, så synes jeg er forholdsvis objektiv.

    Til topic - jeg har endnu til gode at se en FOX eller Rockshox irre eller ruste medmindre den har en skade smiley


  • #3   30. okt 2016 Stefan

    De bedre modeller af RockShox (som du nævner) har ikke nogen problemer med ir eller rust i nyere tid men de billige har det problem.

    Magnesium problemet har stået på siden start 90´rne, har skiftet uhyggelig mange yderben for kunder de sidste25-27år pga magnesium pulveriserer hvis der er lakskader men igen typisk de billigere (med undtagelse dem fra 90´rne der var det næsten alle modeller) skader sker typisk nederst på benene eller oppe i områder ved pakningerne.

    Ydelse på de bedre RockShox er der ikke noget at pege på (hvilket jeg heller ikke gør), der yder de lige så godt som de andre gode mærker men de billige gafler (de modeller med stål inderben jeg nævner i første svar og ikke de noget dyrere modeller du snakker om) er ikke bedre end andre billige mærker (det segment holder Fox sig fra).

    Ydelse er helt sikkert personligt og den kan være fantastisk ved begge omtalte mærker, bygge kvalitet er det jeg snakker om.

    Danmark er et ret specielt marked, hvor der er kun to mærker som fungere Fox & RockShox uden for de danske grænser kommer der dog et større perspektiv frem og væsentlig flere kvalitets produkter at vælge imellem men sådan er det jo når man er et lille land og marked smiley


Kommentér på:
Fox Float 32 og rust???

Annonce