{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.287 visninger | Oprettet:

Så kommer XX1 dræberen eller bare en reel konkurent {{forumTopicSubject}}

Ingen tvil om at det skal prøves. Det kan blive en fornuftig pris når kun skal have kassette, kæde, bagskifter og greb og ikke nogen special kassettebody. 1x10 med alle mulige mærkelige klinger og caged er dødsdømt
http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/shimano-deore-xt-m8000-11-speed-first-look-44084/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så kommer XX1 dræberen eller bare en reel konkurent
  • #2   16. apr 2015 Jeps, det er slut med at ombygge sin 1x10 nu, må man sige. Det hele er nok også slidt op til efteråret, så det er sgu nok ok. smiley

  • #3   16. apr 2015 jeg venter spændt på SLX gruppen, så jeg kan blande det lidt!

  • #4   16. apr 2015 Der er jo intet nyt i den, ift XTR serie. Kun at kassetten nu fås optil 42T, men det er stadig 11T som mindste. Det er jo netop derfor SRAM lavede en ny body, for at få 10T på. XTR kassetten er noget tungere end X01 og næsten ligeså dyr. Det giver god mening at lave bodyen om. Den nuværende SRAM/Shimano bliver nemt ødelagt, især når den er lavet i aluminium.

    Må indrømme at jeg er lidt skuffet. Shimano tvivler stadig på 1x11 speed, det er ret tydeligt. Så efter min mening, er det LANGT fra en dræber af XX1, nok nærmere et tvivlsomt forsøg på at få andele i 1x10 speed.


  • #5   16. apr 2015 SRAM har jo også lige annonceret deres billigere GX serie (som afløser for X7/X9), som nedarver mange af de lækre sager fra topmodellerne: http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/sram-gx-groupset-first-look-43941/

    Og med kryds-kompabilitet mellem de forskellige serier er det vel et smukt alternativt. Kræver dog stadig XD freehub. Første test ser lovende ud: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/product/review-sram-gx-1x11-transmission-49348/

    Om man er til det ene eller det andet er vel en smagssag, men muligheder det får vi sgu smiley


  • #7   16. apr 2015 Dave ,Som Søren skriver, SRAM har jo lanceret billigere løsninger end XX1. Selvfølgelig er en XT løsningen billigere end XTR og XX1, er det en nyhed?
    Det havde været rart hvis du skrev hvorfor 10T er så latterligt? Det er et usagligt postulat.

    Shimano er nok ikke dem der er mest fremme i skoen omkring udvikling til Mtb, det var SRAM med deres 1x 11 uanset om man kan lide deres body eller 10T.




  • #8   16. apr 2015 DaveB

    Bare rolig, du har skam stadig titlen som CGs gnavpot smiley

    Og vi er igen henne i noget religionskrig her.
    Personligt kan jeg heller ikke se det kan hamle op med SRAMs 1x11 løsning.
    Dog deler jeg synspunktet med, at det er for dyrt og holder mig dermed til fattigmands 1x10 - som jeg iøvrigt er RIGTIG glad for. smiley

    EDIT:

    1x10 SHIMANO - Jeg burde skamme mig smiley


  • #11   19. apr 2015 Der er masser af mtb løb hvor der er en blanding af snørklede spor med stejle bakker og så grusvejvs tons.

    Personligt så bruger jeg på en sådan ruten både 10'eren og 42'eren og derfor er kun en Sram gruppe aktuel for mig......

    Jeg har en mtb og man kører jo ikke spor hele tiden, men kører sikkert en langtur i weekenden....har man ikke en 10t med på sådan en tur, så vil man ikke kunne følge med sandsynligvis.

    Men shimano kommer tættere på SRAM ved og tilføje 42'eren, men de er ikke i mål.

    Det fede ved Sram 1*11 er for mig, at man altid har det gear man har brug for uanset hvor man kører og det at man kun skal skifte med en hånd og dermed uden ulemperne ved en forskifter.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #12   19. apr 2015 #11 det er da noget ævl at man ikke kan følge med på en 11 tand, hvor tit kører man mere end 45 km/t ? Jeg kører 27,5 med 10spd 34t foran og 11-40 bag, kørte før med xx1 og det eneste minus nu er at jeg syntes der mgl et mellemgear, ellers kan jeg snildt sidde med både på de hårde stigniger og også når vi kører 45 på lige vej, så kan ikke se det skulle være et problem. Vil så også sige at det er sateme ikke mange steder til løb der er brug for 10'eren, hvis du virkelig har så meget brug for den til løb så skulle du seriøst overveje at smide en ansøgning til et cykelhold smiley

  • #13   20. apr 2015 #12 du må holde en rimelig høj kadence??? 45km/t på 27.5 med 34 : 11gear

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #14   20. apr 2015 Ja ja men gør det hvis det er nødvendigt

  • #15   20. apr 2015 #14
    Så er det jo netop her en 10 tands giver mening!
    Har nævnt det flere gange og gør det gerne igen.
    26 " i et motionsløb og en opsætning der hed 11-36 bag og og 36 tands klinge manglede jeg flere gange en højere gearing.

    havde jeg mønten og tiden til at cykle noget oftere ved jeg godt hvad der var monteret på skuden!

    Bøj jer i støvet Shimano tosser smiley


  • #16   20. apr 2015 hvis du mangler gear, så få da 11-42, så du kan kompensere med større klinge foran ..

  • #17   20. apr 2015 Det er ikke alle cykler der kan klare meget større end 36, og flere er endda begrænset ved 34 som følge af dårlig kædelinje smiley

    Shimano tosser siger jeg blot! smiley


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #18   20. apr 2015 hvis ikke man kan træde en 29" op alle steder i dk på 32 foran og 40 bagpå så vil jeg vove mig ud i at man skulle overveje lidt flere træningspas før man taler, og med en 10t bagpå så skyder man altså 52-55 km/t på flad vej og hvor faen har man brug for det henne i et løb medmindre man selvfølgelig fyrer 500 watt af på tonserstykkerne...

  • #19   20. apr 2015 det er da bare en anden bagskifter? jeg forstår ikke dit problem.

  • #20   20. apr 2015 Som jeg ser det....

    Vælger man Shimano 11 speed får man muligheden for at ramme kadencen lidt bedre. Så kan man diskutere hvor stor behovet er for det i MTB og hvad der er optimalt.

    Vælger man SRAM 11speed får man et større range og dermed et større skift i kadencen ved gear skifte.

    Forskellen mellem 11T og 10T er ikke ubetydelig. Selvfølgelig kan man hæve kadencen og nå en ok top fart med 11T, men det svært at holde en høj kadence i længere tid, især i en løbs situation, hvor pulsen iforvejen er høj. Dernæst kan 10T betyde at der er lidt mindre behov for at skifte den forreste klinge.

    Jeg kan ikke rigtig se nogen fidus i Shimanos 11 speed. Du kan lave 11-42T i 10speed til meget billigere penge og XT 11 speed kassetten bliver næppe billigere eller lettere end SRAM GX eller X1. En SRAM GX kassette vejer i øvrigt mindre end XTR!!.


  • #21   20. apr 2015 Sram 10-42 kassette med shimano xt gearskift?

  • #22   20. apr 2015 #19

    Med skæv kædelinje mener jeg at du bliver nødt til at shimme forreste klinge ud for at den kan være der for chainstay.
    Hermed får du et skævt vrid når du kører i letteste gear.
    Noget som man gerne vil undgå smiley


  • #23   20. apr 2015 jeg har ellers en super lækker kædelinje på begge mine cykler med. henholdsvis 42 og 40t?

  • #24   20. apr 2015 Kassetten har stort set ingen indflydelse på kædelinjen, om så du havde en 56t bagpå.
    Det er foran problemet ligger (på nogle cykler)

    Kig på dette billede, så kan du formentlig se det.
    Hvis din forreste klinge sidder for langt ude vil den trække skævt i kæden og øge risikoen for knækkede kæder og alt for højt slid:
    http://s189.photobucket.com/user/straz85/media/Bike/large_cog.jpg.html

    Mindre sidespring fra topic smiley


  • #26   20. apr 2015 18#
    52-55km/t så er du oppe i noget der ligner 115-120 i kadance......
    Det er sgu ikke ret langt eller tit jeg er der oppe på de flade stykker
    Min 29er trille lige under 40 ved kadance på 90
    Med 32-10 racing ralf 2.25


  • #27   21. apr 2015 52-55 kmt med 32/10t og 29" ???.....her er jeg helt enig med Tommy.....vi talere snarere 35 til 40 kmt og det kører jeg ofte.....

    Jeg kan personligt ikke komme op af alle bakker på de spor jeg kører uden en 42t (kører med 32t foran).

    Ved ikke med I andre, men for mig er 10/42t kassetten perfekt med en 32t foran.....


  • #28   21. apr 2015 jeg trådte mine gear fuldstændig ud med 36t og 11t - der kørte jeg 56 km/t smiley

  • #29   21. apr 2015 #25
    Nu skrev jeg "næppe". Jeg ved ikke om priserne er offentlige endnu, men et sted skrev de 80£ for XT 11speed kassetten, hvilket er billigere end X1 men bestemt også dyrere end 10speed. http://enduro-mtb.com/en/news-shimano-announce-deore-xt-8000-11-speed-drivetrain/

    Jeg kan ikke finde prisen på GX (XG-1155 eller XG-1175), men da de kassetter er fremstillet noget anderledes end mini cluster kassetterne (XG-1180, 1195, 1199), vil prisen nok være en del tættere på Shimano XT. Desuden kunne man forestille sig at SRAM venter med at offentliggøre de priser til XT prisen er kommet.

    Hvorvidt man kan lide 10T og XD body eller ej, så kan man glæde sig over at man ikke længere oplever kassette tandhjul der gnaver sig ned i bodyen. Teknisk set, synes jeg SRAM har lavet en bedre kassette body.

    Når snakken går omkring gear range og hastighed, så er det spændende om 1x11 speed kan vinde indpas til cykelcross. De har importeret mange ideer fra MTB efterhånden. Det skulle ikke overraske hvis vi en dag ser 1x12 speed til landvej.



Kommentér på:
Så kommer XX1 dræberen eller bare en reel konkurent

Annonce