{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
607 visninger | Oprettet:

Dame MTB {{forumTopicSubject}}

Kære cykel-experter smiley

Jeg er på jagt efter en MTB til min kæreste. Hun har aldrig haft en MTB før, så man kan sige at hun er begynder. Hun skal bruge den til at køre på singel track stierne omkring Silkeborg. Jeg kører selv på en med full suspension, og jeg er overbevist om at det skal hun også have, da jeg tror at det vil give hende den bedste oplevelse.

Jeg forstiller mig et pris lege omkring kr. 20.000 plus/minus.

Er der nogle der har nogle gode bud hvad jeg skal købe til hende?

På forhånd mange tak.

Mvh Christoffer

Kommentarer på:  Dame MTB
  • #1   26. dec 2018 Der er pt bud på en carbon fully designet til kvinder i højden 153-167cm fra Santa Cruz's søstermærke Juliana Bicycles - Juliana Roubion 2.1 C R 2018, 21490kr.

https://www.startfitness.co.uk/cycle/bikes/juliana-2018-roubion-2-1-c-r-green-jur21crgn18.html

profilbillede
  • #2   27. dec 2018 Intet i vejen med den TS linker til, men hvis det skal være mere XC agtigt så tjek denne. Der er ovenikøbet penge tilbage i budgettet, og jeg kan 100% stå inde for forhandleren.

https://www.westbrookcycles.co.uk/scott-spark-rc-900-comp-full-suspension-mountain-bike-2018-p329334

• #3   27. dec 2018 Her er lidt forskellige kvinde-specifikke mountainbikes til inspiration:

https://mtbx.dk/mountainbike-damer.html

• #4   27. dec 2018 Hvad med en xc fuldaffjedret, hvor vægten bliver holdt lidt nede?
    https://www.canyon.com/en-dk/mtb/lux/

https://www.canyon.com/en-dk/mtb/lux/lux-cf-sl-6-0-pro-race.html

• #5   27. dec 2018 PS. Køber du en herrecykel, er der nok ekstra god grundtil at få justeret affjedring til vægt.

• #6   27. dec 2018 Lige meget hvilken mtb man køber, justere man da affjedring smiley

• #7   28. dec 2018 Kære alle

Mange tak for jeres svar.

Jeg kan se flere af forslagene er Herre modeller, og det er også primært det der kommer frem når jeg selv søger.

Når jeg søger efter dame MTB er 9/10 trail cykler. Det er måske det der på verdensplan er den “nye” trend. Men jeg ved ikke om en trail bike er det rigtige for hende, da den jo er tungere end en XC bike. Og den skal jo primært bruges i Danmark og ikke til lange nedkørsler i bjergene?

Giver det mening?

På forhån mange tak, og rigtig godt nytår smiley

Mvh Christoffer

• #8   28. dec 2018 Jeg kan omvendt stille spørgsmålet tilbage, vil en XC cykel være det rigtige?
    En XC cykel giver god mening, når du gerne vil være mest mulig effektiv op ad stigninger, holde en lav vægt og fx. overvejer at køre lidt løb.

Men til en nyere bruger, eller en bruger, som ikke vægter nogen af de tre ovenstående "bullits" særlig højt, så ville jeg gå efter trail segmentet.

"Jamen hva' så med trail cyklens ekstra vægt, full susp, vandring osv osv?" - det er IKKE det, som gør, at du ikke kommer op - eller over en forhindring.

Jeg har tidligere skitseret mine synspunkter omkring XC vs trail til en anden bruger, og dem smider jeg ind her:

En XC cykel har kort akselafstand og en stejl kronrørsvinkel, som gør, at den er rigtig god til at klatre med. Typisk er kædestagen også en fornuftig god længde, så den igen fokuserer på stabilitet opad. Ofte er dækvalg på en XC valgt ud fra, at cyklen gerne må løbe hurtigt frem for grovere dæk med mere greb. Når en ny skal køre nedad på den, så vil følelsen med at "ryge over styret" hurtigere komme, da cyklen mere er indrettet til at føreren "ligger" lidt mere ned mod styret. Tyngden vil gerne søge fremad, når der enten bremses eller køres nedad, og hvis overkroppen allerede er i en fremadrettet position, så skal der arbejdes noget med teknikken for ikke at få tyngden for langt frem. Det er ofte det, som går galt i mtb, når føreren ryger over styret på en nedkørsel og knækker nakke/kraveben. Forestil dig en stejl nedkørsel, hvor tyngden er på vej fremad, så rammer forhjulet ind i en rod/sten eller fx ned i et hul. Så kan forhjulet stoppe helt og med førerens tyngde allerede godt på vej forover, ja, så har du opskriften på et sygehusophold.
    Hvis du nu kunne få en cykel, som kunne hjælpe bare en lille smule på selvtilliden under nedkørsler og generel tilpasning til mtb verdenen, kunne det så ikke være fedt?
    Men har du en god mtb teknik, så kan du også køre tekniske nedkørsler, bikeparks og endda downhill på en XC cykel. Det er manden ikke cyklen.

Trail cyklen sidder du oftes noget mere oprejst på - nogle kalder det en "sofa cykel", fordi det ser mageligt ud. Allerede her er der vundet lidt ift tyngden på overkroppen og dens søgen mod cyklens forende. Trail cyklen vil ofte køre med lidt mere vandring foran, hvilket løfter forenden og sammen med geometrien på kronrøret giver det en fladere kronrørvinkel. Du vil have en lidt længere akselafstand mellem hjulene, hvilket giver stabilitet, men kan også gøre meget smalle og gnidrede spor lidt udforende at køre. Med den fladere kronrørsvinkel vil cyklens geometri "æde" noget af den stejle fornemmelse, og der skal mere til, for at man får den der "falde ud over styret" følelse.

Jeg vil igen anbefale dig at kigge efter en "trail" cykel, som skal booste din selvtillid mest muligt her i starten. Her vil den ofte køre med en kortere kædestag, hvilket gør den nemmere at udvikle sin teknik på, når der skal forceres forhindringer på sporet. Kortere kædestag vil gøre det nemmere at løfte forhjulet over forhindringer, og ikke mindst på sigt gøre det nemmere at lære andre gode tekniske kunnen. En kort kædestag og lidt højere forende vil gøre trail cyklen lidt mere udfordrende at klatre de helt stejle stigninger.

Så har Bikeradar faktisk lavet en OK lille film omkring XC vs trail fully til begyndere.

Men spørg din kæreste, hvad hun synes er sjovt, og så kan du bruge ovenstående som guideline.

https://www.youtube.com/watch?v=moW_UXheTWY

Kommentér på:
Dame MTB