{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.427 visninger | Oprettet:

Kortere frempind {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ret lang frempind på min MTB, ca. 120-140mm, og jeg døjer lidt med sovende hænder og ømme skuldre. Derfor vil jeg prøve med en kortere frempind.
Valget står mellem en på 50mm og en på 70mm. Men udover min stilling på cyklen, har længden på frempinden så noget at sige? Jeg tænker mest på styreegenskaber.

Er der ellers noget som taler for hvilken af de to jeg bør vælge, eller er det bare at prøve sig frem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kortere frempind
  • M N
    M N Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #2   5. mar 2017 Hvis det er XC cykel så skal du ikke ned i 50mm smiley Det kan være du bare skal sætte indrette den anderledes, hvis du kan så prøv at vende den om så den bliver vinklet opad, prøv at flytte alle spacere ned under frempinden, prøv at dreje dit styr, flyt evt din saddel lidt frem. Du holder sikkert hårdt om grebet og det skal du ikke, prøv at flytte noget af vægten over på din core og ben i steder for i hænderne

  • Tommy S
    Tommy S Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 9
    #3   5. mar 2017 køre selv xc og startede med 90mm og køre nu med 50 mm der er en verden til forskel jeg kommer aldrig til at køre med kæmpe frempinde igen. og havde samme problem med snorene og sovende finger, men det er væk nu.

  • M N
    M N Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #4   5. mar 2017 Jeg har da henholdsvis 50mm og 65 på mine XC maskiner, og det er da nok noget af det bedste jeg har gjort.. Jeg føler jeg har meget mere kontrol over cyklen, og specielt ned af bakke smiley

  • #5   5. mar 2017 #2
    Jeg har prøvet at rykke rundt på både sadel og styr, men det har ikke hjulpet. Har prøvet at lege med alle former for justering, bortset fra længden på frempinden. Derfor jeg vil prøve det nu.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #6   5. mar 2017 hvor stor din cykel? 120 mm frempind er minimum til XL ramme

  • #7   5. mar 2017 Jeg tror det er en medium? Mener det er en 18" eller 19"? Men den tidligere ejer har opgraderet meget på den, så man kan ikke regne med nogle standarder. Under alle omstændigheder er der noget galt og nu prøver jeg med anden frempind.

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #8   5. mar 2017 Det er helt galt med den frempind så, den burde som standard være 90-100 mm på en XC i den str smiley

  • #9   5. mar 2017 Men kan frempinden blive for kort? Som jeg har forstået det, giver en kortere frempind en mere kontant styring. Men hvad kan konsekvensen være, rent kørestillingsmæssigt?

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #10   5. mar 2017 Hvis den bliver for kort i forhold til hvordan dit overrør er, så kan du i værste fald risikere at dit knæ rammer styret når du drejer, du får også en meget mere opretsiddende position. Jeg har selv kørt med 70 mm på en medium ramme og det var et udemærket kompromis syntes jeg, skal den være kortere så ville jeg finde en cykel med en anden geometri hvor en kort frempind passer til overrørets længde

  • #11   5. mar 2017 Har du en stærk core?
    Det hjælper at justere en cykel efter kørestil osv. Men en stærk mave og ryg gør at man ikke konstant hviler kroppen på styret.
    Blot en tanke smiley


  • #12   5. mar 2017 Maller: Jeg har et par venner, som kører på L og XL cross-country/trail cykler med mellem 50mm og 70mm frempinde.. Som du selv skriver, så kan man ramme styret med knæene hvis frempinden bliver for kort, men der findes ikke en bestemt minimumslængde man kan smide ned over XC-cykler afhængigt af størrelse, da rammerne fra de forskellige mærker er forskellige. Eksempelvis har en XL Specialized Epic en 110mm frempind, mens en Scott Scale RC i XL har en frempind på 90mm.

    Dan S: Prøv dig frem med længden. Har du mulighed for at låne et par frempinde i forskellige størrelser kunne du evt. teste hvilken størrelse der passer dig, da længden som skrevet kan varierer en del afhængigt af cykel og rytter. Men er enig med Maller når han skriver at de 120-140mm virker til at være alt for langt, lige gyldigt hvilken størrelse cyklen har. Den frempind hører hjemme på en racer og ikke en mountainbike.


  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #13   12. aug 2017 Jeg er løbet ind i problemer med konen.
    Nu til mit råb om hjælp, jeg føler jeg er kørt fast
    min kone har den samme MTB som jeg har, dog er min 19 tommer
    https://www.cube.eu/2017/hardtail/reaction/cube-reaction-gtc-race-2x-carbonngreen-2017/
    men en 17 tommer, som jeg i øverigt nok har købt et nummer for stor til hende 😦 hun er 162 høj, i starten klagede hun over smerter i knæ, fik så justeret saddelen så knæ står over pedal aksel, saddel højden har jeg også styr på (tror jeg) vi lagde ud med en 90 mm frempind på 6 % grader,som den er født med, så fik hun ondt i hænderne og smerter mellem skuldre.
    Så købte jeg en 70 mm 16 % så mente hun at hun fik ondt i knæ, jeg havde stadigvæk styr på saddel osv (tror jeg)
    Så købte jeg en 50 mm 32 % som jeg i øverigt selv har monteret på min, hun mente ikke det gav noget andet end ondt i knæene.
    Tilbage til udgangs punkt 90 mm 6 % ikke ondt i knæ, men kan næsten ikke køre mere for ondt mellem skuldre 😦
    Så nu sætter jeg frempinden på med 50 mm 32 % og lader saddelen sidde som den gør.
    90 mm 49 cm fra saddel til frempind
    70 mm 47 cm fra saddel til frempind
    50 mm 45 cm til frempind
    Det skal siges det hele strækker sig over 5 mdr og 2000 km
    sidste år kørte hun 4500 km på en alm cykel Trek city bike med 20 gear.
    Hun køre med kadance måler på og ligger mellem 80 og 90 omdrejninger.


  • #14   12. aug 2017 Kim
    Mon ikke det brede styr har indflydelse på smerterne mellem skulderne?


  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #15   12. aug 2017 Jeg har savet noget af styret, så den er nede på 62 cm så burde ikke være det ?

  • #16   12. aug 2017 Okay så det nok ikke det. Ang. Sadel Så skal det ikke indstilles efter hvilken
    Frempind der er på men i forhold til pedalerne


  • #17   12. aug 2017 Jeg vil sige prøv at lege med at dreje styret lidt frem og tilbage. Den backsweep sådan et styr har kan godt ændre markant på følelsen af hvordan skuldre og nakke arbejde. Så hvis du tipper det mere fremover så vil sweepet være mere opad hvilket kan åbne lidt op i skuldrene. Det er ihvertfald et forsøg værd at lege lidt med.

  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #18   14. aug 2017 Ok tak det vil jeg prøve


Kommentér på:
Kortere frempind

Annonce