{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.793 visninger | Oprettet:

Fordel i stål? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har spekuleret på det sidste stykke til, hvorfor folk vægler at købe eller lave cykler med stål stel?

F.eks. Pipedream som vi ser som mtb.
Stellet vejer over 2kg - hvori er fordelen. Titanium ville da være et bedre alternativ? Dog også dyrre, men hvis man alligevel vil have "the shit" betaler man jo prisen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordel i stål?
  • #2   11. aug 2009 komfertabelt? - Hvorfor?

Det er da kun en ulempe, ved mindre man vil have store ben? smiley

• #3   11. aug 2009 Stål er ligesom titanium, et langt mere eftergivede materiale end alu og carbon. Det resulterer i en utrolig stabil ramme der bliver i sporet. Samtidigt er stål langt stærkere, så man skal aldrig bekymre sig om noget, til trods for at de ser lidt spinkle ud med de tynde rør. Stål og Ti er geniale materialer.. Det er bare sjovere og cyklen har langt mere sjæl end en masse produceret carbon ramme. Den Sirius ramme du nævner og jeg har, har blandt andet vundet XC mesterskaber i England og Skotland. Så det er bestemt ikke langsommme rammer smiley

• #4   11. aug 2009 Det du siger Andreas, med at det er et mere eftergivende materiale, giver i mit hoved ikke noget plus. Som som regel er: Så stift og let som muligt.

At det har vundet mesterskaber i englang og skotland gør ikke rammen bedre af.

Stål må sq være fortid, og det er fordi folk synes det er retro at det bliver brugt endnu.

• #5   11. aug 2009 Andreas L
    hvad får dig til at sige stårstel er stærkere? er det noget du har en kilde på?

for tallene bag stål er at det er stærkere i tryk end alu. men alu er stærkere i træk. og det meste der forgår på en cykel er træk. så derfor må alustel være stærkere et af stål.

• #6   11. aug 2009 Narhh.. Der hvor den er eftergivende er i den bagerste ende hvor rammen er tyndere og formet i buer, jeg snakker om de rør der går fra overrøret og ned til baghjulet.. De andre steder er rammen helt stiv pga. de bredere rør.. Så vi snakker ikke om en ramme der flexer over det hele, den "sluger" de mindste ujævnheder, og det er hvad der gør det til et bedre materiale.. Altså "flexer" de rigtige steder smiley Jeg ville være bange for at få ridser i en carbon ramme, det behøver jeg ikke være bange for med en af stål, og hvis man køber de rigtige komponenter kan totalvægten sagtens komme under 10kg..
    Stål er bare ikke trendy lige nu, men der er masser af muligheder, og den næste sending rammer der kommer fra Pipedream er af en ny og lettere type stål.. Så vent lige og se hvad de kommer til at veje for du blacklister stålrammen.. smiley

- Jeg tror det skal prøves for man kan forstå det smiley

• #7   11. aug 2009 Jeg må give Anton ret, et eftergivende (og dermed absorberende) stel, er lig effekttab.
    Ikke at jeg har noget imod rammer af stål, synes faktisk det er meget sejt, netop pga. "retrovinklen"!
    Men dem der går og siger at stål er på vej tilbage igen, er jeg uenige med. Hvor mange prof xc-ryttere er det nu lige der kører på stål!? Det er vidst de færreste.
    Vil også våge pelsen og påstå, at hvis 2 nøjagtigt lige gode ryttere, satte sig op på 2 ens cykler (på nær rammen self.), ville ham på carbon-raketten vinde.

Men hvad ved jeg, jeg cykler jo bare for sjov!

Mvh
    Jacob

• #8   11. aug 2009 det er jo også smag og behag.. jeg er personligt også utrolig glad for min stålramme.
    og det som andreas siger er helt rigtigt.

• #9   11. aug 2009 Stål er ca 4 gange stivere end det bedste aluminium. grunden til rammerne er dyre, er fordi stålet er så ufatteligt tyndt, og dermed meget svært at svejse. Dette skal gøre i hånden, så derfor den dyre pris.

• #10   11. aug 2009 Mads O

ja i tryk. men ikke i træk. der er alu stærkest.
    og om det skal svejses i hånden eller ej. svejsningen er jo ikke det svageste punkt.

jeg vil lige tilføje at jeg ikke har noget med stål rammer. men undre mig bare over, at der bliver sagt det er stærkest.

• #11   11. aug 2009 Det er maaske ogsaa disse omvendte egenskaber, i forhold til Alu, der goer staal til en bedre ramme paa nogen punkter og som maaske goer at de kan vaere fleksible nogen steder og stive andre?

Men hvad med titanium? Hvor ligger det saa i forhold til Alu og Staal? Lavere vaegt har det vel med hvad ellers?

• #12   11. aug 2009 Jacob, må give dig i ret hvad du siger.

Stål er fedt, pga. de tynde rør og retroen i det.

Rene, hvis man kan lave en cykel med stål ramme på under 10kg, hvad kan man så lave den på, med en kulfiber ramme? smiley

I må ikke forstå at jeg er imod stål, OVERHOVEDET, men jeg synes det er et lidt sjov tanke smiley

Titanium, er stærkere end måde stål og aluminium, og ikke særligt meget tungere end Alu.

Grunden til at man ikke bruger det så ofte, må være fordi det er dyrt, samtidig med der ikke er særligt meget af det.

• #13   11. aug 2009 Til sidst vil jeg også lige minde folk på hvor elendigt alu er, hvis det var fordi man ikke havde fundet på at forme det som man gør, på nutidens cykler smiley

• #14   11. aug 2009 derude..

Stivhed har noget med et såkaldt E-modul at gøre, elastisitetsmodul... der er stål 4 gange stivere end alu! og det har noget at gøre med hvor meget man kan bøje i det, og hvor hurtigt det springer tilbage..

• #15   11. aug 2009 Når man skal kigge på materialevalget til den optimale ramme med hensyn til fart er det jo nærliggende at se hvad de bruger i World Cuppen, og der er Carbon #1.. Men med hensyn til ståls egenskaber må man jo også tage med i sine overvejelser at det vejer betydelig mere end f.eks. en Carbonramme, ca. dobbelt så meget lyder det til, ved dog ikke om der findes super lette stålrammer..

• #16   11. aug 2009 Jeg køber stål fordi det er anderledes og der ikke er ret mange andre der har det.. Det er retro, men samtidigt fuldt funktionelt smiley Som Andreas skriver, en cykel med sjæl, så vil jeg skide alle carbonrammerne langt væk.. ;P Synes efterhånden at Carbon er blevet det der skal til før en cykel er fed, men der er så mange andre muligheder derude som mange overser.. Carbon er i mine øjne blevet for almindeligt, og efterhånden også lidt kedeligt (imo).. Meget kan man sige om at stål er tungt, men man kan få en Pipedream Sirius til ca. 2500,- !! Prøv at skaffe en kvalitetsramme i carbon til den pris (eller alu. for den sags skyld), der kommer man ikke langt :)hehe

/René

• #17   11. aug 2009 René.

En cykel er lavet (i vores formål) til at køre hurtigt, ikke for at se godt ud, selvom man gerne vil gå op i det. Derfor er kulfiber rigtigt godt.
    - No hard feelings.

Hehe, jeg kan sagtens få kvalitets kulfiber rammer til langt under 2500 smiley
    Dog blev jeg banket hårdt oven i hoved af site ejeren da jeg solgte dem.

• #18   11. aug 2009 Stål... Mmmh...

• #19   11. aug 2009 har alrdig kørt mere behageligt end på en fed xc i stål.. derfor forstår jeg godt hvorfor folk vælger den lidt tyngere ramme,, men er man til høj fart i toppen af feltet er det nok ikke en fordel lige at have en ramme der gør en langsommere,, så der holder carbon rammerne,, men er man bare hygge rytter kan jeg sgu godt følge trenden til at vælge en stål ramme,,

bare mit lille indslag til dette,, ses på sporet

• #20   11. aug 2009 Forskellige mennesker, forkellig smag smiley Jeg synes de ser super sprøde ud!

- og Anton, for os uden forbindelserne er det svært at finde en god carbonramme til 2500,- smiley

• #21   11. aug 2009 Rene, du smider bare en pm, hvis du om bestemmer dig smiley
    Hvor længe går der før din malaysisk stel kommer? smiley (hvis det var der det kom fra)

• #22   12. aug 2009 Anton prøv en stål ramme før du udtaler dig om, at den er langsom. Øget komfort giver øget fart på lange distancer. Sådan er det bare, lige meget om den komfort kommer fra stål, Ti eller en fully. Det er en religionssag, enten kan man lide det, eller også kan man ikke. - Jeg kan godt.

• #23   12. aug 2009 Det er jo forresten nok ikke for sjov, at Pipedream Sirius har vundet Gold og Value award, da den blev testet af What MTB UK. Når det er sagt, så henvender stål sig nok lidt mere til den tekniske/brutale kører rent stilmessigt, end til en podiumsracer.

• #24   12. aug 2009 Den kommer nok først en gang i september smiley

• #25   12. aug 2009 "kedelig" stål / alu ramme som der ik er den store videnskab i at lave..

*fnis*

Det er nemlig helt rigtig for det der geometri det kommer helt af sig selv når man svejser det sammen...

og carbon væv come on.... 9 ud af 10 ramer er trykt i en form i kina, eller sat sammen på samme med måffer som man gjor med gamle stål cykler .. du skal ikke fortælle mig at der er en større videskab i det ind så meget andet....

Selv Look som du selv har haft bruger det gamle måffe system på deres racere....

• #26   12. aug 2009 Nu har geometri jo lige så meget - hvis ikke mere - end materiale....

• #27   12. aug 2009 Vores stålrammer er sku ikke svejset i en robot, de bliver håndlavede.. Ikke at det også hænder med carbonrammer, men bare lige så vi ikke får set det fra en forkert vinkel smiley

• #28   12. aug 2009 Og geometrien bliver sku ikke fundet af en robot, det arbejder man sig da frem til ved test og beregninger.. Så det er sku det samme med alle rammer (hvis vi snakker seriøse rammer)

• #29   12. aug 2009 Jesper:

som jeg skrev, "bare lige så vi ikke får set det fra en forkert vinkel" smiley

• #30   12. aug 2009 smiley

• #31   12. aug 2009 Andreas, du må være ret glad for din stål ged.

Anyway kan du ikke komme og blinde mig ind, at man køre hurtigere på en stål ramme. cmon.

De er begge rammer der er lavet til at være stive, og hvis stål kan give sig et par millimeter mere i forhold til kulfiber, giver det ikke en fordel.

Jeg vil lige gøre opmærksom at jeg bare spørg hvorfor der køres på stål, ikke hvad der er bedst, fordi det er jeg skam klar over.
    Ellers havde vi ikke de cykler vi har jo.

Det er ikke en religions sag, det må mere være et faktum.

Det er flot at de har åbnet nogle sejre, men hvad har kulfiber opnået?
    Fordi dine store stjerner køre på stål, betyder det ikke det er bedst.

• #32   12. aug 2009 Hvis jeg skal være helt ærlig er der sku fordele og ulemper ved alle materialer, intet er perfekt! Fordi en stålramme kan give sig en millimeter mere end en carbonramme betyder sku ikke at man kommer et halvt minut senere over målstregen (overdrivelse fremmer forståelsen), og omvendt hurtigere over målstregen med en af carbon.. Man kan så sige at en af carbon er mere skrøbelig mht. fysiske skader på rammen end en af alu og stål, sådan er det bare, alt har plusser og minusser.. Stål har et kæmpe minus i dets vægt, som der forhåbentligt bliver rettet lidt op på hos Pipedream med den næste sending som er i en ny og lettere type stål.. Sådan er det bare, men så må man jo tilpasse sin fysiske form til den cykel man kører på, tungere cykel = mere træning smiley

Det lyder også til at Anton har fået svar på det han gerne ville, nemlig hvorfor man vælger en ramme af stål frem for en af carbon/alu (Ti er udenfor denne kategori pga. prisen (imo)).. Men vi andre kan selvfølgelig bare fortsætte vores uendelige diskution om hvilke materialer der er bedst smiley

• #33   12. aug 2009 Hehe, lad os hellere holde mens legen er god smiley

• #34   13. aug 2009 Sjovt så forskellige holdninger der er til stål, alu og carbon. Jeg har kun set 2 stål rammer; pipedream sirius og dmr decade, og endnu ikke kørt på en, så det har jeg til gode. Retro er de helt sikkert, men kønne er de sku ikke ; )

• #35   13. aug 2009 Har du ikke også set keddes Vintage?

• #36   13. aug 2009 W det er jo en smagssag smiley Og det er vel logisk nok at folk har forskellige preferencer.

• #37   13. aug 2009 Smag og behag ja mht. designet.. Som jeg før har skrevet synes jeg de er super sprøde (især Pipedream Sirius).. smiley

• #38   13. aug 2009 nogle er til stål andre er ikke! jeg elsker personligt min stål ramme men som René og Andreas siger: smag og behag smiley

Kommentér på:
Fordel i stål?

Annonce