{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.207 visninger | Oprettet:

Henrik B
Henrik B
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8

MTB vægt - hvor stor betydning.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har fået støvet min gamle Giant MTB fra 2001 af. Cyklen køre stadig godt. Der er monteret komplet Sram 7.0 gear og twistskifter som skifter præcist og hurtigt. Der monteret Julie/magura skiver på som også stadig bremser rigtig godt.
Så egentlig kunne jeg jo være tilfreds... men cyklen vejer 15,1 kg.
Nu er mit spørgsmål så, hvor stor betydning har vægten af cykeln? Jeg køre meget blandet skov/grus/vej. Jeg køre omkring 100km om ugen i blandet teræn.

Håber på nogle gode svar fra nogen af de kloge herinde:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MTB vægt - hvor stor betydning..
  • #1   18. sep 2009 vægt har en kæmpe betydning. jo lettere cyklen er jo lettere er den at få i fart og op ad bakke. det er mest at alt hjul, dæk og andre roterende dele der kan mærkes ang. vægt-tab.. prøv fx at tage 15 kg på ryggen en lang gå tur. og derefter 11 kg. der vil være kæmpe forskel.

• Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2009

#2   18. sep 2009 Ok jeg vejer 80kg + 15 kg cykel = 95kg Vil en person der vejer 85kg +10 kg cykel = 95kg så stadig have en fordel eller?

• #3   18. sep 2009 Hvis du skal svinge rundt med cyklen, lave tricks og evt køre freeride, så betyder det mere mht vægten på cyklen, end hvis du bare kører som alm motionist smiley

Det vælgt tuderi tager nogle gange overhånd, så længe du er en almen bruger og ikke kører konkurrence på højt plan, så skal man ikke gå så meget op i det vægt tuderi...

Det er hvert fald MIN mening smiley

• Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2009

#4   18. sep 2009 Ok det vil jeg forholde mig til:) Men nogle nye dæk vil nok gøre en forskel. Kom til at tænke på at de dæk der er på cyklen er ca 7 år gamle:)
    Men mange tak for de fine svar.

• #5   18. sep 2009 det er lige meget med total vægt, det er dødvægten der føles træls... men jeg ved heller ikke hvilket plan du er på. som vinkel siger er det mest hvis der går lidt stærkere det betyder noget. hvis det mest er grusvej(i normalt tempo) er det self ikke det vigtigste at cykelen vejer 10 kg eller 12 kg¨.

• #6   18. sep 2009 På MTB tænker jeg ikke så meget på vægten, men mere at delene kan holde. kun på racer er der meget vægthysteri, pga. jeg er licensrytter og bruger meget tid på racer. smiley

Det er også lidt sjovt at have en mtb på 15-15,5 kg som man kan køre fra en af sine venner på, når han kører på en scott på 9,5 kg. smiley

• #7   19. sep 2009 Altså det er der meget delte meninger om..
    skal cyklen være überlet eller må den gerne være lidt tung i "r*ven"?

nogen siger at cyklen skal være super let så den er nem at træde f.eks. opad, og så man træder færre watt..

den anden part siger; "okay heller have en cykel der er 2kg tungere end de lette "smarte" modeller og så være 2-5sek (alt afhængig af rytter), langsommere opad, men så vinde 7-15sek. ned af fordi den "driver" sig selv frem. smiley

Så må du så afgøre hvilken af disse du hælder mest til (:

• #8   19. sep 2009 ...

det er nemt at bevæge kroppen om den vejer 80kg eller 89kg...

det er der imod svære at smide rundt med en cykel på 16kg
    end det er at smide rundt med en på 11kg...

sæt nogle lettere dæk på til at starte med.

Kommentér på:
MTB vægt - hvor stor betydning..

Annonce