{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Hvad er det i tænder på? {{forumTopicSubject}}

NEJ, ikke mht til DET smiley

Nej, mht jeres valg af cykelsport?
Jeg er selv XC racer, med lidt krydderi af "trail" segmentet. Jeg elsker det korte intense XC race, hvor ruten er rimelig teknisk og gerne med lidt mindre (omkring 50cm ca.) hops, drops og andet spændende. Jeg elsker det der med, at det kræver konstant fokus og udfordringen i, af fordele kræfterne ud på hele sporet og hele racet igennem og gøre det max.

Når jeg ser folk på en "alm" racercykel, rundt omkring, så tænker jeg ofte, hvad der mon tænder DE folk, til deres cykelsport? Jeg tænker nemlig, at der sker jo ingenting, på sådan en racer. Kilometer efter kilometer og alt der kommer af udfordring, er lidt røde og grønne lys:-) Så hvad er det, som i er faldt for, i jeres cykelsport?

Jeg forbereder mig nok også til, at jeg bliver så gammel, er jeg er NØDT til, at droppe det vilde MTB liv, og er tvunget over, på en racercykel smiley

Men god sommer til alle, uanset, hvad i måtte køre på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er det i tænder på?
  • #1   6. maj 2018 Helt enig i dine betragtninger omkring racer. Har selv en hængende på væggen - og den har kun været ude at køre få gange, det er simpelthen for kedeligt...
    Så er også selv til MTB, gerne lidt tekniske spor.
    Men hvad er det helt præcist der er forskellen på XC og trail - det har jeg ikke kunnet finde ud af smiley


  • #2   6. maj 2018 Naaaa, jeg tænker lidt sådan. At er man udpræget til hurtige tekniske nedkørsler og har en cykel, som er designet til den slags, så kører man gerne, på en trailcykel, en enduro cykel, eller en fuldfed downhill cykel. En cykel, som har mellem 130 og 200mm vandring. 200mm skiver for og bag og for en trailcykel, omkring 66 graders kronrørsvinkel. En "flad" kronrørsvinkel, giver en mere stabil cykel, når det går rask nedad smiley En cross county MTB, er typisk med 100-120mm vanding og en kronrørsvinkel, på omkring 69 grader

  • #3   6. maj 2018 God forklaring - men det er jo mere hvad forskellen på cyklen er smiley
    Men hvad er forskellen på sporet/terrænet når man taler XC kontra trail?
    Er helt med på hvad downhill er smiley


  • #4   6. maj 2018 Det kommer vel an på det niveau, men er på... Måske. trail, betyder jo bare spor. I MTB, kalder man også "et spor", for singletrack. Men et XC race, behøver ikke kun, at være singletrack. (singlerack er som ordet siger, et meget smalt spor) Mange gange, kalder man det "trail", hvis man kun, eller primært, fokusere på tekniske og ofte svære nedkørsler. Igen fordi, at mange gør det, på såkaldte "trail/endurocykler"

    XC race, har mere fokus, på at træde i pedalerne og med en del opkørsler. Og de tekniske features, er ofte knap så "vilde". Meget groft sagt, så er XC mere op, end ned. Trail/enduro, er modsat. Igen, meget groft sat op


  • #5   6. maj 2018 Jeg holder mest af landevej, men kører også lidt MTB. Dét der tiltrækker mig ved landevejen er distancen kontra hastigheden. Altså, hvor langt kan jeg køre og hvor højt et gennemsnit kan jeg holde. Og så dét at man får bearbejdet en masse tanker når man sidder i flere timer på cyklen. Mange betegner det endda som en form for terapi.
    En anden ting er bakkekørsel. Selvfølgelig går det også opad i MTB, men sjældent over samme længde og med samme hastighed.
    Landevej er nok ikke ligeså tekniske krævende som at køre på et spor, men er til gengæld mere fysisk krævende i form af udholdenhed. Men der er nu altså stadig en del teknik i landevejskørsel også. Da jeg begyndte at køre MTB, blev jeg faktisk overrasket over hvor lidt af landevejsteknikken jeg kunne bruge i skoven.

    Jeg har faktisk hørt det her spørgsmål nogle gange efterhånden. At landevej ikke er udfordrende og ikke teknisk. Jeg plejer at sammenligne det med motorsport. Det er lidt ligesom at påstå LeMan ikke er udfordrende i forhold til rally. Det er i hver sin ende af spektret.

    En anden ting jeg har opdaget er, at mange MTB'ere hopper med på kritikken af landevejsrytteres opførsel. At de er arrogante, fylder unødvendigt og viser ingen hensyn. Og efter at have haft foden indenfor i begge lejre, kan jeg se at det gør sig gældende for begge parter. Ikke for at pege fingre, bare noget jeg griner lidt af indvendigt. smiley


  • #6   6. maj 2018 Tak for svaret! Og ja, det giver da god mening, så det er bare, som dét skal være!
    Grunden til jeg måtte spørge her er, at de gange jeg har spurgt en roadie, om HVAD der er så tiltrækkende, ved at køre racer, så har det nærmest virket som om, at mange ikke rigtig selv vidste, HVORFOR lige den sportsgren smiley
    Jeg er den type, som hurtig for nok af løb og cykling. De lange distancer, har aldrig været mig. Max 2 1/2 time afsted, så har jeg fået nok smiley


Kommentér på:
Hvad er det i tænder på?

Annonce