{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Thomas P
Thomas P
Tilmeldt:
2. apr 2019
Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3

Opgradering af cykel, en dårlig ide? {{forumTopicSubject}}

Da jeg ikke må køre bil pga en øjensygdom har jeg fundet mig en anden dyr hobby

Jeg har fået købt mig en Specialized Rockhopper Comp 2018 til 1800 kr på politi auktion men synes at den virker en anelse tung at køre dog eller det bare min mangle på kondI?

Så jeg tænkte at skifte lidt dele ud med carbon dele, men kan det betale sig eller burde jeg finde en anden cykel?

Jeg bruger den primært til arbejde, en små 10km og måske skoven en gang om måneden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering af cykel, en dårlig ide?
  • #1   2. apr 2019 Umiddelbart vil jeg sige nej det kan ikke betale sig. Hvis du alligevel vælger at gøre det, så tro ikke at det bliver en meget bedre cykel af at du smider lidt carbon dele på den.

    Det der skal til for at den bliver bedre er en anden forgaffel, hjul, bremser og geargruppe. - Og hvis alt dette skal skiftes ud så kan det ikke rigtig betale sig.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #2   3. apr 2019 hvilke dæk kører du med? hvis du kører med meget grovmønstrede dæk, som er beregnet til kørsel på groft/vådt/hårde single track spor, vil du kunne hente noget fart ved at skifte til nogle dæk, med lavere rullemodstand, såfremt du mest kører på asfalt og grusstier

  • #3   3. apr 2019 Vægt på cykel er ikke lig med fart.
    Der er mere vægt at hente ved at tabe nogle kilo selv smiley
    Men så er vi ude i vægt og rulle modstand, som den ene skriver er det på hjulene du skal hente noget hvis endelig det er.
    For at det ikke bliver for dyrt, er det nok bare at købe en light slange som er 60-80 gram lettere end almindelig slanger, eller en tubolito som er 140 gram lettere (koster også mere) ellers tubeless men det er tvivlsomt om den kan det.

    Derefter kommer dækkene, med en lav rulle modstand, samt vægt.
    Cykelgear kan man sorter efter det.


    Og en comp er den laveste udgave fra specialized, men den er mulig at have det sjovt pø.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    apr 2019

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
    #4   3. apr 2019 #1
    Jeg udtrykte mig nok lidt forkert, det var ikke fordi den skulle blive til en super bike men måske bare lidt lettere 😀
    #2
    Så vidt jeg kan se er dæk: Specialized Ground Control i 29x2.1 som måske er lidt voldsomme til mest kørsel på asfalt

    #3

    Jeg takker for ideen som lader til at være en relativ ting at efterprøve


  • #5   3. apr 2019 Jeg ville overveje en stiv forgaffel til din kørsel.
    Det er jeg selv glad for. Og det er alligevel et massivt vægttab i forholdet til den din cykel er født med. (og som heller ikke er en gaffel der giver ret meget fordel på det ujævne).

    Jeg kører med det her både for og bag, på min cykel til samme slags brug: https://www.bike-discount.de/en/buy/michelin-wildrace-r2-ultimate-29x2%2C0-advanced-tubeless-folding-49961
    Det ruller godt, det er let, det er tubeless ready og har nogenlunde bid. Men det er et kompromis. For det første er de lette hurtigt rullende dæk, helt nede og rulle på gummiet mellem knopperne. Dvs. sivepunktering opstår let i regn hvor meget små sten kan klæbe og arbejde sig igennem. (Derfor kører jeg tubeless.) Og man mangler også bid på forhjulet til agressive sving, især i det fedtede.

    Sådan et sæt er mere traditionelt, og med bedre bid og mere modstandsdygtigt over for punkteringer. Også blødt gummi der ruller godt set i forholdet til mønster. De fåes vist begge i en lettere/billigere version hvis du vil køre med slange.
    https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=307132;menu=1000,2,103,212;mid%5B6%5D=1;orderby=3

    https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=306969;menu=1000,2,103,212;mid%5B6%5D=1;orderby=3

    Du vil måske få en mærkbar forbedring ved at skifte til gode dæk.
    Min billige cykel var født med en dæk/slange løsning der vejede 1250g pr hjul, med en en hård gummi der gav en masse vibrationer men nul grip. Man kan mærke hvis man sparer et kilo på hjulet.


  • #6   3. apr 2019 Som flere skriver så er det en rigtig god ide at kigge på dine dæk, og nej jeg var godt klar over dit mål ikke er at lave en super cykel. Min pointe er bare at du får nærmest ingen ting ud af at smide nogle carbon dele på den, og det er faktisk relativt dyrt at gøre.

    Ideen med en fast forgaffel er også god, da din nuværende gaffel både er tung, fleksibel og ikke speciel god.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    apr 2019

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
    #7   4. apr 2019 Jeg kan godt at se der skal andre dæk på og har da også kigget på en fast forgaffel det lader da til at kunne gøre en stor forskel og de få ture i skoven den måske vil blive ud sat for ville den nok overleve.

  • #8   4. apr 2019 Jeg møder ofte folk i skoven med fast forgaffel. Endda også på desiderede MTB ruter, så ja det kan nemt lade sig gøre.

  • #9   4. apr 2019 Udover dæk og forgaffel, ville jeg da også lige få kigget diverse lejer efter. Især hjul- og kranklejer.

  • #10   4. apr 2019 Ja, fast forgaffel er en smagssag. Det er også prioriteret på min "dyre" mtb.
    Skov, grusvej, asfalt og spor hvor der skal trædes er den sjov og hurtig. At man så ikke kan fyre den af i sving og på nedkørsel med krævende underlag, er til at leve med for mig.
    Jeg ville ikke bytte min gaffel ud, hvis jeg fik en SID eller Fox sc for det. smiley


  • #12   6. apr 2019 En Reba eller en SID på en brugt cykel til 1800kr, med det brug han beskriver?? smiley

  • #14   6. apr 2019 Stadigvæk.. Til at køre 10km på arbejde hver dag, og en skovtur en gang om md? Der ville du sætte cykel op til at køre spor?


  • #17   6. apr 2019 Smag og behag. Jeg ville aldrig bytte min gaffel ud med en SID eller min cykel til en cross/gravel. smiley




  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    apr 2019

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
    #18   8. apr 2019 #11
    Tak for dit input, det virker som om at du bygger cykler som jeg bygger computere "overkill is not a thing"

    Men jeg kører 90% på asfalt hvor sådan en forgaffel nok ikke vile komme til sin ret, jeg kunne måske have fundet mig en citi bike i stedet for smiley men har bare en fetish for MTB


Kommentér på:
Opgradering af cykel, en dårlig ide?

Annonce