{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.118 visninger | Oprettet:

Nicolai
Nicolai
Tilmeldt:
12. jul 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18

Scott Spark VS Specialized Epic {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg står og skal have mig en ny cykel.
Jeg kører udelukkende i Danmark og benytter det som træning. Dog er jeg et konkurrence menneske, så jeg prøver selvfølgelig at forbedre mig konstant.

Jeg har for 3-4 år siden inden min lange pause, været en glad ejer af en Epic. Det er den eneste erfaring jeg har med en fully.

Dem jeg har set på er følgende:

Scott Spark RC 900 Pro
Specialized Epic Expert Carbon Evo

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe til med at tage det rette valg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Scott Spark VS Specialized Epic
  • #1   27. apr 2020 Begge fede cykler og begge ca lige gode til det de er bygget til nemlig XC race. Der findes dog en cykel der PT er ligeså god og her får du langt mere for pengene

    så jeg ville tage denne
    https://www.canyon.com/da-dk/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-slx-9.0/2437.html?dwvar_2437_pv_rahmenfarbe=BK&dwvar_2437_pv_rahmengroesse=M

    spare 5-6000kr og køre på en cykel med væsentligt bedre komponenter.


  • #2   28. apr 2020 Se lige Trek fuel og så Overvej om du ikke skal have en cykel med lidt mere komfort....xc racere er so last year smiley

  • #3   28. apr 2020 Selvom jeg ligesom Rasmus selv bedre kan lide Trail bikes, så ser man dælme stadig mange XC bikes ude i skoven, så ved ikke om jeg vil kalde dem "last year"

    Hvis du brænder for at have den mest skarpe sekunddræbende maskine så er XC maskinen for dig, hvis du derimod gerne vil have noget der stadig kan være hurtig men også lidt more komfortabel, og en del mere sjov at køre tekniske nedkørsler, drop, jumps osv på - så er Trail bikes værd at overveje


  • #4   28. apr 2020 Hvis det eneste der tæller er tiden så er en rigid carboing 29er med 2.2 race King vel det bedste smiley

    Ej spøg til side...vi er lidt konservative her i dk men vi er på vej mod bedre tider hvor der bliver åbnet op for at prøve noget nyt heriblandt trail cykler osv...

    Har døjet rigtig meget med dårlig ryg da jeg var xc cykel fan....kommer aldrig tilbage igen

    Den her er hurtig men ikke bygget til at være hurtig....den rigtige rytter på den her og de fleste ville få baghjul så længe det ikke er mig.....farven er som taget ud af en 80er film.....



    profilbillede
  • #5   28. apr 2020 Tjaa hvis man kun køre flade stier og grusveje så jo. Men du ser ikke en eneste rigid Bike i verdensmesterskabet af XC racing. Faktisk er størstedelen full suspension cykler som dem han er interesseret i. Så i et varieret terræn må det nok siges at være den hurtigste cykel

  • #6   28. apr 2020 Det kommer vel helt an på hvor go du er og hvor hårdfør du er....har godt nok haft mange cykler efterhånden og de til dato hurtigste var begge rigide en stache og så min beargrease....

    Tror iøvrigt cykel producenterne ville få svært ved er tjene ligeså mange penge hvis deres xc racer cykler var rigide....de der xc monster maskiner koster jo det blege. Vi lader landevejs folket om at gi kassen for cykler uden hverken forgaffel eller bagdæmper smiley

    Vi er enige langt hen af vejen Thomas jeg har bare et soft spot for rigide cykler og cykler der ikke ligner andres ....og ville rigtig gerne se nogen andre cykler end dem vi plejer ....

    Happy trails


  • Nicolai
    Nicolai Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #7   28. apr 2020 Tusind tak for jeres input drenge.
    Jeg vil super gerne have en hurtig effektiv cykel. Jeg vil dog også gerne over i en fully blot for at tage det værste, da man i nogle tilfælde godt kan blive begrænset af en hardtail. Jeg kommer ikke til at køre trail orienteret spor osv, men nogle spor bevæger sig da derover af.
    Jeg har også kigget på en Giant Anthem Advanced 29. Der får man super meget for pengene. Men jeg er dog stadig stærkt i tvivl.... Den er svær syntes jeg


  • #8   30. apr 2020 Hvor lange er dine ture Nicolai ??

    En af mine cykel venner har købt en specialized og jeg tror faktisk der var en Epic, men er ikke sikker, den har 130 foran og er super hurtig og samtidig meget komfort, husker den også som rigtig dyr.

    Hvad er dit budget ??


  • Nicolai
    Nicolai Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #9   30. apr 2020 De er fra alt mellem 15-40 km.

    De er rigtigt dyre og svære at få fat på i XL lige pt.

    Jamen i omegn af 30/35 stykker


  • #10   1. maj 2020 Ok

    Jeg ville købe to cykler for det budget smiley


  • #11   4. maj 2020 Scott har Dual lockout på affjedringen og Epic kører med Brain. Kan du lide at styre din lockout eller ej? Det er eneste spørgsmål her. Men tag ud og prøv dem! Spons i Nordsjælland har bl.a. Spark stående til prøve/udlejning.

    Jeg kører på en heftigt modificeret Anthem og er vildt glad for den. Jeg syntes det er en sindssygt fed XC cykel, men udelukkende pga Dual Lockout/Brain ville jeg gerne prøve en af de andre næste gang.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #12   5. maj 2020 Jeg har en spark rc. Min langvarige konklusion var at til lige præcis danske forhold er den midterste indstilling på ca. 70mm vandring optimal 80% af tiden. Og så har du stadig muligheden for at gøre den rigid eller mere blød.

    Canyon lux er også fed, men mere "oldschool" i geometrien (stejlt hovedrør sammenlignet med spark). Har tidligere haft en canyon exceed, som jo er hardtail, men har identisk geometri med lux. Den kørte godt, men er ikke "sjov".

    Har tidligere haft 2 epic. Kørte også godt og effektivt, men heller ikke "sjov".

    Spark RC er i min optik den perfekte "do it All" cykel til det behov du beskriver 👍

    Evt. kig på orbea oiz. De nyere kommer også med 3 position lockout.

    Hvis de havde haft den feature da jeg købte spark rc, havde jeg måske købt den i stedet.
    Har dog hørt at Scott er bedre på kundeservice i forhold til garanti osv. Om det er sandt ved jeg ikke.

    Du går 100% ikke galt i byen ved spark Rc.

    (tror Kate Courtney havde stort set frit valg til at vælge sponsor for et par år siden, og hun valgte Scott af en årsag)

    Mvh Thomas


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #13   5. maj 2020 Lidt ligesom dengang man kørte med 3x9 gear. Det gav mening og man var på den midterste klinge 80-90% af tiden. Havde stadig muligheden for at skifte op og ned når det en sjælden gang var nødvendigt.

    Så kom 2x9 og 2x10 hvilket jeg aldrig har fattet ideen i. Var altid på den "forkerte klinge".

    Det var der 1x9 og 1x10 hacks exploderede af en årsag. Det var dog et kompromis som ikke spillede 100% pga. begrænset "range".

    Nu er vi havnet på 1x12 hvilket er fedt.

    Analogien til affjedring må være:

    2x10 = lockout og åben. Det aldrig heeelt rigtigt.

    1x9 = brain! Det virker men har et begrænset indsats område og er mere til All out effort end og så at kunne dække sjov og ballade.

    3x9 = Scott Spark RC / orbea Oiz. Lidt komplekst men det dækker det hele. Og man kan være i sweet spot 80-90% af tiden.

    1x12 = elektronisk affjedring ala Fox Live Valve. Den er bare ikke helt på plads endnu, og prisen er stadig alt for høj.

    Thomas 😜


  • Nicolai
    Nicolai Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #14   5. maj 2020 Det er bare et par konge kommentarer du fik lavet der!
    Tusind tak for det smiley


  • #15   5. maj 2020 Sjovt at se hvor forskellig en tilgang man kan have til MTB. I går mest op i alle de ting jeg går mindst op i haha. Lock-out og 80mm travel puha det lyder skisme ikke sjovt.

  • #17   7. maj 2020 Nu synes jeg lige folk misser, at EVO'en jo netop er lidt mere trail orienteret end en standard Epic, i og med den kommer med droppwrpost og 120mm i front, mod de standard 100mm

  • #18   7. maj 2020 God pointe, det ville give mere mening at sammenligne Evo'en med den almindelige Spark 900 da den også har 120mm og dropper

  • #19   7. maj 2020 Ja. Jeg kører selv på en epic Evo med 120mm Pike Ultimate gaffel. (Kommer normal med 120 reba) Det er ret meget mere trail orienteret end en spark RC - og for den sags skyld også en standard Epic Expert.

    Den er sjov og legesyg. Kører alt fra tons til Rold DH banen (lige udover det helt store road gap - manglende nosser 😂)



  • #20   7. maj 2020 Ja. Jeg kører selv på en epic Evo med 120mm Pike Ultimate gaffel. (Kommer normal med 120 reba) Det er ret meget mere trail orienteret end en spark RC - og for den sags skyld også en standard Epic Expert.

    Den er sjov og legesyg. Kører alt fra tons til Rold DH banen (lige udover det helt store road gap - manglende nosser 😂)



Kommentér på:
Scott Spark VS Specialized Epic

Annonce