{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.187 visninger | Oprettet:

Simon N
Simon N
Tilmeldt:
11. apr 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Scott Spark vs. Cannondale rush {{forumTopicSubject}}

Skal have en ny mtb og lige nu står valget mellem denne:
(link fjernet)
som koster 16.500.- Tilbud 14.500.-

eller en brugt scott spark carbon (tror det er 650 modellen) af en bekendt for 10.000.-
Der er bl.a. skiftet dæk, støddæmper i bag, og styr. Cyklen har nok kostet over 30.000 i alt. Den er 1,5 år gammel men har kørt rigtig mange kilometer. Ulempen ved denne er at det er en 26" og jeg har forelsket mig i 29".

Bemærker man at det er carbon og at cyklen er så let?

Hvad ville i vælge? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Scott Spark vs. Cannondale rush
  • #1   11. maj 2014 Hvis du skal købe en cannondale, så få dig en med Lefty forgaffel!
    - Om man mærker der er carbon, altså jeg kan KLART mærke en foreskel fra alu til carbon, cyklen vejer meget mindre og så er den MEGET stivere smiley


  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #2   11. maj 2014 Det ene er en trail/AMcykel og det andet er en xc-raket ... så det er vel hvad du er mest til? En dårlig carbonramme er ringere end en god alu smiley men begge rammer som du har i tankerne er vel "fremragende".

    Hvis du er vild med 29", så er det en decideret dårlig ide at købe en 26" og hvis dækkene er slidt og er blevet skiftet, så er kæde, kassette, diverse lejer (headset, krankboks) og klinger vel også slidt...? Det koster lidt knapper at skifte og det skal vel regnes med i dine tanker?

    God fornøjelse med cyklen, når du finder ud af hvad du vil have.


  • #3   11. maj 2014

    Prisforskellen er rimelig stor. Når du "kun" skal give 10.000 kr. for den brugte så havde jeg købt den. Mine årsager er:
    1) Total vægt har meget og sige på en MTB, så det vil du mærke rigtig meget. En 26" med carbonramme er meget lettere en en større 29" aluramme.
    2) Cannondalen har et meget tung hjulsæt på og på store 29" hjulsæt vil det føles tungt/svært at få den op i fart. 26" hjulsæt er trods alt lettere og stivere også selvom de kun er af samme lidt dårlige kvalitet (jeg ved dog ikke hvilke hjulsæt der er på 26" modellen, men til 30 t.kr. så burde de generelt være af bedre kvalitet).
    3) Cannondalen har rigtig dårlig udstyr på. Faktisk kun lige nøjagtig en kvalitet der er god nok til at kunne holde til at køre i skoven. Den dårlige kvalitet vil gøre det mindre fedt at køre i skoven.
    4) En god carbon-ramme giver bedre komfort og så er den mere stiv de rigtige steder hvilket giver bedre kraftoverførsel.
    5) En fully med bagaffjedring udligner nogle af de fordele en 29" hardtail har over en 26" hardtail. 29" hjul giver bedre greb i underlaget og man ruller lettere over små forhindringer uden at springe op og ned så og sige. En bagaffedring gør at baghjulet holder sig mere på jorden, så den udligner altså noget denne forskel.
    6) og så har 26" selvfølgelig andre fordele fremfor 29". Den føles hurtigere (selvom den sikkert ikke er det), hvorfor den er sjovere og køre på og så kan den måske være og foretrække på meget tekniske singletracks (dog til diskussion).

    For at opsummere. Cannondalen er en så billig fully af så dårlig kvalitet, med stor totalvægt og tunge hjulsæt, at de fordele 29" hjul har elimineres.

    Den billigere, lettere, bedre udstyrrede 26" carbon fully vil nok være hurtigere på sporet. Med prisforskellen så en hel del penge til, at udskifte eventuelle sliddele...


  • #4   11. maj 2014 For god ordens skyld skal det siges, at normalt så ville jeg selv vælge en mtb med 29" hjul på frem for 26" hjul, men i dette konkrete tilfælde, så taler meget for at vælge 26" MTBiken. Det bunder mest i hvor ringe den cannondale er og er egentlig et godt eksempel på, at har man under 15 t.kr. så får man mere for pengene ved at kigge på 29" hardtail eller brugt, herunder 26" fully.

  • Simon N
    Simon N Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #5   11. maj 2014 Betyder de få kg virkelig så meget? Personen der sidder på cyklen har da størstedelen af vægten og vi vejer jo alt sammen noget forskeligt.
    - Hvilke dele på cannondalen er det som er dårlige? Den koster jo sådan set også over 15.000 så den burde da være fin. Rush 2'eren er for billig (ca. 12.000) og med for dårlig dele, men 1'eren skulle da være udemærket.


  • #6   11. maj 2014 Bagskifter og bagaffjedring er af ok fin kvalitet. Resten af udstyret, såsom bremser, krank, forskiftere, forgaffel og til dels hjulsæt er kun lige af en kvalitet god nok til, at det kan holde i skoven. Ud over at det kun lige kan holde, så vil bremsekvalitet, kvalitet af gearskift og affjedring ikke være særlig god, men kun lige god nok.

    På en racercykel der betyder vægt ikke så meget, fordi her betyder aerodynamik mest. På en MTB er det modsat. Her betyder aerodynamik mindre (eller næsten igen ting) og vægt er meget vigtigt. På mtb der bremser man og accelerer op i fart hele tiden, og kører op ad små stejle bakker, så her betyder totalvægt meget. Særligt vigtigt er dog at hjulsættene ikke er for tunge og bløde i det, hvilket kan være et særligt stort problem på de store 29" hjulsæt.

    Hvis man vejer 120 kg og kun kører på grusveje så er det alt sammen ligegyldigt, men så kan jeg ikke forstå man kigger på en fully. Så kunne man lige så godt købe en hardtail eller en cross cykel.....

    Det er kombinationen af høj totalvægt, tunge hjulsæt, dårlig og blød affjedring, mindre gode bremse evner og dårlig kraftoverførsel der gør, at cannondalen vil føles som en tung og langsom cykel ude på sporet.....


  • #7   11. maj 2014 Dermed ikke sagt, at Cannondalen ikke kan være en rigeligt fin cykel til dit kørselsbehov, men sammenholdt med en 26" fully i carbon, der kostede 30 t.kr. for 2 år siden og som du kan købe til 10.000 kr., så ved jeg godt hvor jeg ville investere mine penge....

  • Simon N
    Simon N Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #8   11. maj 2014 Okay tak for svarene, det må med i overvejelserne smiley

  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #9   11. maj 2014 Noget andet du måske bør have med i dine overvejelser er, at du med Cdale rammen som første ejer har livstidgaranti, hvorimod du med Scott rammen kun har 5 år og som ejer nummer 2; ingenting.

    En af mine kammerater kører på en Scott Spark 35 og forrige år døde rammen, han fik heldigvis en ny (efter 9 måneders tovtrækkeri) og sidste år døde bagstaget så ... bum bummelum ... Det skal retfærdigvis siges at jeg har dræbt en Cdale taurine og en flash, men der fik jeg bare en ny efter kort tid. I min optik er MTB carbonrammer sårbare og det er fordelagtigt at være første ejer på dem NÅR de går i stykker smiley

    Sov godt.


  • Simon N
    Simon N Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #10   13. maj 2014 Så lige denne her:
    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3182#tab-reiter2
    Hvad synes i om den, sammenlignet med de andre? smiley


  • #11   13. maj 2014 Der er ikke den store forskel på den Canyon og Cannondalen.....Canyon har lidt bedre krank og gearskiftere og forgaflen er nok også lidt bedre.

    Men hjulsættet vejer 2 kg og det er i den helt tunge ende....

    Hos Canyon får man lidt mere udstyr for de samme penge, men ulempen er, at hvis der sker noget så kan man risikere, at cyklen skal til Tyskland til reparation. Cannondalen kan du bare aflevere hos forhandleren.

    Jeg har selv en garanti sag kørende med Canyon. Min Canyon befinder sig lige nu i Tyskland og jeg ved ikke hvornår den kommer tilbage igen. Det er pisse irriterende ikke, at have en MTB, så nu har jeg købt en mere hos den lokale forhandler....


Kommentér på:
Scott Spark vs. Cannondale rush

Annonce