{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.755 visninger | Oprettet:

Eger - hvordan søren gør man det?? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg kunne godt tænke mig at samle mit forhjul jeg har liggende, til min 26" MTB. Men hvordan gør man det? Jeg har fælgen og egerne som stadig er samlet i den... "boksen" med kassetten... Men hvordan skal egerne sættes ind i fælgen? Et bestemt mønster osv. Jeg har ikke prøvet at samle eger med fælg før så kunne godt bruge lidt hjælp her.
PS: grunden til at jeg skilte hjulet ad, er at jeg engang var så dum at køre ret ekstremt på min X-country mtb, og kørte lidt hop osv.. Det er en ganske standard FUJI model, og det havde hjulene naturligvis ikke godt af, så de blev helt skæve når man kørte, svingede de fra side til side. Er det pga løse eger, eller skæv fælg?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Eger - hvordan søren gør man det??
  • #1   30. apr 2012 Typisk skal der nye eger til når der skal opspændes.
    At bruge eger fra et tidligere opspændt hjul, du'r ikke rigtig.

Og hvis fælgen er skæv skal der en ny til.

Afhængig af egernes længde kan man krydse 2 el. 3 gange når man opspænder.
    Ja faktisk kan 4 x også lade sig gøre.

Og ja, det gøres i et helt bestemt mønster...så hvis du er novice ? ....bliver det nok svært smiley

Men øvelse gør mester smiley

Der findes guider på nettet.

• #2   30. apr 2012 Uden at det skal tages personligt. Men hvis du ikke ved mere om opstrikning af cykehjul, ville jeg holde mig langt fra selv at gøre det. Men i stedet få en fagmand M/K til at gøre det ....

• #3   30. apr 2012 Ja det trækker altså tænder ud, har selv forsøgt mig med det, og det gjorde mere skade end gavn smiley

• #4   30. apr 2012 Du burde nok kunne ordne sådan et hjul. Bare du er omhyggelig!

Så er der nogle fine klip på youtube der viser det i trin.

http://www.youtube.com/watch?v=OYl4NO5m16Q&list=PLA2ECF822AC82A7B7&feature=mh_lolz

Jeg vil tro at dit hjul er med 32 egere 3 cross, og hvis det hele har været samlet før, burde jo passe sammen. Men måske en ide at skaffe et par håndfulde "nippels"

Hvis du virkelig vil sætte dig ind i det så har DT swiss lavet en fin film "mastering the wheel"

http://www.bike-components.de/products/info/p20002_DVD-Mastering-the-Wheel-.html

• #5   30. apr 2012 Claus H.
    Du kan da ikke mene at man kan opspænde nr. 1 hjul ud fra en Youtube video. :o)
    Nej der skal altså lidt øvelse til.

Andreas J.
    Vil du ha' hjælp til det?

• #6   30. apr 2012 Ja det gjorde jeg nu da. Og hjulet har da kørt nogle km siden.
    Og øvelse får du jo ikke uden at øve dig...?

Og da det nu er et forhjul kan du bruge din gaffel til at spænde det op i.

Det er dem der siger at det ikke kan lade sig gøre og så er der dem der bare gør det. smiley

• #7   30. apr 2012 Hvis det er første gang og man har planer om at bruge det hjul ud fra de dele man har, så vil jeg mene at man bør levere det til en fagmand.

Især når man spørg til hvilket mønster det kan have. Det er jo ikke helt uden betydning om det er krydset 1-2-3 gange.. eller straigh pull. Så personligt ville jeg smide lidt gryn efter at få det strikket sammen.

• #8   30. apr 2012 Jeg har nogle dokumenter om hvordan man samler et hjul, og finder den korrekte egerlængde, og de virker! har samlet en del hjul selv nu, da jeg går på cykel mekaniker uddannelsen smiley

• #9   1. maj 2012 Hej alle, tak for alle svarene, det er dejligt at I hjælper en nybegynder.
    Jeg har dog valgt at undersøge prisen for at få det lavet, og ellers muligvis købe et nyt baghjul. Det er alligevel halv gammelt. Nogle forslag til billige baghjul? Jeg går dog ikke helt på kompromis med kvaliteten, så hellere betale lidt mere.

Kommentér på:
Eger - hvordan søren gør man det??

Annonce