{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.224 visninger | Oprettet:

Køb af ny mtb. {{forumTopicSubject}}

Godaften.
Er i tvivl om valg af mtb.
Lidt hurtigt info om mig og mine forventninger til cyklen smiley
Studerende(i Slagelse), bor i lejlighed, 20år, 184cm, 108kg.
Cykel baggrund: Har i mine "unge dage" kun brugt cyklen som et transportmiddel. Til at komme i skole og på arbejde.
Jeg har ikke rigtige kørt skov før, men håber på og komme i gang med det i løbet af sommeren.

Dagligt transport/brug:
Skole 2x2½km - by
Arbejde 2x13½km - landevej

Fritid/skov(Slagelse):
2-4 gang om ugen(hvis jeg har tid).

Da jeg startede min jagt efter en mtb kikkede jeg på en brugt cube aim fra 2011, men da sælgeren ville have mere end hvad jeg var villig til at give for en brugt mtb, bestemte jeg mig for at jeg ville have en helt ny cykel med garenti og reklamationsret!
Efter lidt "lurking" på de forskellige forums og butikker, fandt jeg frem til at det skulle være en 29" hardtail.
Da det eneste mærker jeg rigtige kendte til var Trek. Besluttede jeg for at det skulle være noget fra den producent.
Så fandt jeg 3 Trek cykler der ville ligge lige på grænsen for mit budget:

Trek wahoo - (link fjernet) (4500kr)
Trek Marlin - (link fjernet) (5000kr)
Trek Mamba - (link fjernet) (6500kr)

Efter et kig på Trek cyklerne, og en snak med en af cykelhandlens medarbejdere blev jeg vist 2 lækre cube cykler, i ca. samme prisklasse.

Aim Disc 29 - (link fjernet) (5400kr)
og
Cube Analog 29 - (link fjernet) (6300kr)

Jeg har så efterfølgende fundet en Scott i til samme pris som Cube Analog'en.

Scott Scale 970 - http://www.scott-sports.com/global/en/products/227716/scott-scale-970-bike/ (6300kr)

Her kommer mine spørgsmål så!

Er 4000-6000kr for lidt/meget til en mtb det skal kunne holde til mine behov/brug?

Da jeg ikke har den store forstand på diverse komponenter og mærker ville jeg høre om det kan betale sig og betale de 500-2000kr mere for enten en Marlin, Mamba, Aim, Analog eller Scale 970?

Jeres erfaringer og meninger om cyklerne?

Glæder mig til at høre jeres kommentare, råd og anbefaling!

Hilsen Tomas L.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ny mtb.
  • #2   12. mar 2013 Hej Thomas

    Jeg har stået med samme dillemma som dig, og til sidst blev det en cykel fra bike-discount.de. Det kan bedre svare sig pris mæssigt, ihvertfald for mig. Jeg havde selv en stor diskution med mig selv om gananti osv. Jeg har ca. givet 6300,- for min cykel, og den er bedre udstyret end alle overstående.


  • #3   12. mar 2013 Jeg har valgt at have 2 MTB'er. En til job, og en til sjov.

    Min pendlercykel er en oldgammel GT Zaskar, der dog kører ganske glimrende. Den kører en masse kilometer, og tager det daglige slid. Min cykel til sjov bruger jeg til at køre i skoven, og ellers træne på.

    Jeg kan anbefale at finde noget billigt at bruge til at pendle, dels fordi den så kan klare det daglige slid, og man behøver ikke bekymre sig så meget om salt mm. Dels er den heller ikke så attraktiv for tyve, og det kan være ret risikabelt at have en fin cykel stående ved skoler og andre steder.


  • #4   13. mar 2013 Cato, det kan være jeg har mistforstået noget så, men jeg er også ret ny i MTB verdenen. Er min min bagskifter (XT) ikke bedre end SLX? og forskifter SLX bedre end Deorer? Udover det er cyklerne jo tæt på identiske med samme fælge og gaffel (Ihvertfald canyon) smiley Udover det vejer canyon 500g mere end min :). Fortæl mig hvad der gør cyklerne bedre udstyrs mæssigt, jeg vil gerne lærer smiley

  • #5   13. mar 2013 Der var tidligere linket til den Scott cykel som Cato nævner, der var en Suntour spring (coil) gaffel på. Se hvad folk skriver her om foreskellen imellem Air og Coil gafler http://www.cykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/31603-air_vs_coil_forgaffel

  • #6   13. mar 2013 Ebbe hvor lange ben har du i forhold til din højde ? gerne skridtlængde.

    Har nemlig set et Kona Kula 29" med ret fine dele på (til prisen) og et super godt Scandium stel med stor rabat på.

    Kona Kula 29er Hardtail Specifications:

    Frame tubing: Kona Race Light Scandium Butted
    Fork: RockShox Tora Air 318 29er 80mm
    Headset: TH
    Crankarms: FSA Moto
    Chainrings: 44/32/22
    B/B: FSA MegaExo
    Pedals: Shimano M505 Clipless
    Chain: Shimano HG53
    Freewheel: Shimano Deore (11-32, 9spd)
    F/D: Shimano Deore
    R/D: Shimano XT Shadow
    Shifters: Shimano Deore
    Handlebar: FSA XC-282A OS
    Stem: FSA OS 190LX
    Grips: Kona Race Light
    Brakes: Hayes Stroker Trail Hydraulic V6
    Brake Levers: Hayes Stroker Trail Hydraulic
    Front hub: KK Disc
    Rear hub: Shimano Disc M525
    Spokes: DT Stainless 15g fr/14g rr
    Tyres: Maxxis Ignitor 29 x 2.1
    Rims: Sun EQ SL 2.3 29er
    Saddle: WTB Rocket V Comp
    Seatpost: FSA FR270
    Seat clamp: Kona Clamp


  • #7   14. mar 2013 Ved ikke om du ramte et ømt punkt. Men jeg er jo ny i den her verden, så vil da gerne sættes ind i tingene smiley

Kommentér på:
Køb af ny mtb.

Annonce