{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.887 visninger | Oprettet:

Nichlas
Nichlas
Tilmeldt:
2. nov 2007
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 20

Forskellen på Freeride og downhill cykler? {{forumTopicSubject}}

Hej Cg.
Jeg håber ikke jeg bliver haglet ned pga. det her spørgsmål. Men hvad er forskellen? Altså jo, jeg kan sagtens se at forgaflen er anderledes. Har set folk køre Freeride cykler på DH-spor. Så hvis der er en ekspert på dette område må han meget gerne forklarer det.
På forhånd mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellen på Freeride og downhill cykler?
  • #1   13. maj 2013 Det er lidt et spørgsmål om definition. Groft sagt kan man vel skelne mellem konkurrence og leg.

    Der køres konkurrence i Downhill, hvor det simpelthen gælder om at komme ned af bakken hurtigst muligt. Bevares, der findes folk der kører DH for sjov, som både tager hop osv. fordi det er sjovt, men det gælder vel i bund og grund om at nå ned for enden af bakken hurtigst muligt.

    Freeride er mere en stil, hvor der ikke er nogle regler. Man kan gøre lige hvad man har lyst til, om det så er at drøne ned af bakker uden bremser, eller have det sjovt med flyvehop, berms, ladder bridges osv. er op til en selv.

    Fælles for dem er at der køres på cykler med lidt mere vandring end de "normale" mtb's. DH-cykler har typisk dobbeltkronede gafler, hvor freeride cykler ofte bruger 160-180 mm singlekronede gafler. (Igen, der er folk der kører DH med singlekronede, og folk der kører freeride med dobbeltkronede) Mange freeride cykler er også lidt bedre at cykle på, forstået på den måde at de rent faktisk kan trædes lidt rundt også. (Man kan kæmpe sig vej op af bakker igen, frem for at trække DH-geden hele vejen til tops)

    Den væsentligste forskel er at cyklernes geometri og opsætning er forskellig.

    Når det så er sagt, så er der jo ingen regler der siger hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Netop derfor er der ingen der forhindrer folk med freeride cykler at køre på et DH spor, og de spor vi har herhjemme kan freeride cykler sagtens tåle at blive tæsket rundt på.

    Håber det kan bruges lidt, folk må endelig rette på mine fejl! smiley


  • Nichlas
    Nichlas Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 20
    #2   13. maj 2013 Super godt skrevet ! Det giver mig en hel masse ihvertfald. Har stået meget og overvejet om jeg skulle købe en FR eller en ren DH. Men jeg vil os bare gerne kunne bruge den andre steder i skoven end bare ned af smiley
    Men mange tak for svaret smiley


  • #3   13. maj 2013 Jeg kører selv en All Mountain med 150mm vandring, og den klarer fint de danske DH-spor, og kan samtidig og køre freeride. Jeg er super glad for min og synes faktisk ikke der er brug for meget mere vandring end det. så en med 160-180 er rigeligt til de danske forhold.

  • #4   13. maj 2013 Hvis du gerne vil have en, som skal kunne det hele, kunne du se på denne: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/series/strive-al.html

    Jeg har lige været på en tur til Winterberg Bikepark, og jeg så et par stykker af den slags dernede. De blev kørt på alt fra 4X til DH sporene dernede, og det så ud som om de klarede det fint. Med de 160 mm vandring og den rimelig lave vægt (14,3 kg for den billigste til 12,9 kg for den dyreste) burde den også godt kunne bruges som en lidt mere legesyg XC/AM cykel, og så kan du i hvert fald klare alt hvad DK har at byde på, samt det meste af det du kan finde i udlandet. smiley


  • #5   13. maj 2013 @Martin C - Ja jeg var måske lidt hurtigt der, du har helt ret i at der også er konkurrencer i andre former for mtb end DH og XC. Som jeg sagde er det lidt et spørgsmål om definition. MEN, det 'Freeride' Nichlas her spørger ind til her er det som jeg svarede på. (180mm gafler og leg i skoven - Eneste konkurrence i dette som jeg lige kender til er Rampage, som jeg ser som mere showoff/fun end ægte konkurrence) Men hvis man tager alle genre under en bred kam, så er det korrekt at der under Freeride også kan ligge dirtjump, slopestyle og hvad der ellers findes af mtb-genre.. De bruger bare nogle lidt andre cykler.

    Nu har jeg luret lidt på "Freeride Mountain Bike World Tour"-siden, og hvad jeg lige umiddelbart kan se så dækker de mere Slopestyle og dirtjump end hvad jeg vil kalde Freeride. De kalder det Freeride ja, men som jeg sagde er det lidt et spørgsmål om definition. Freeride dækker over alle de former for freestyle-mtb, hvor det ikke gælder om at komme først i mål. (Tricks og Stil der lægges vægt på.)

    Et godt eksempel på en konkurrence i hvad jeg vil kalde Freeride er Redbull Rampage, og så er der f.eks. Redbull Berg Line i Slopestyle, og Vienna Air King i Dirtjump.

    Men selv om de konkurrere og har sponsors osv., så er mit indtryk at det gælder om at have det sjovt på cyklen med fede tricks, imens det samtidig gerne må se lidt smart ud, deraf navnet "FREEride" - Modsat DH hvor det bare gælder om at komme hurtigst muligt ned af bakken, uden at slå sig selv ihjel i et styrt smiley

    Wikipedia siger:

    "Freeride is a discipline of mountain biking closely related to downhill cycling and dirt jumping focused on tricks, style, and technical trail features. It is now recognized as one of the most popular disciplines within mountain biking.

    The term freeriding was coined by snowboarders as riding without a set course, goals or rules. In mountain biking, it is riding trail with the most creative line possible that includes style, amplitude, control, and speed."


Kommentér på:
Forskellen på Freeride og downhill cykler?

Annonce