{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.675 visninger | Oprettet:

Brugt eller nyt? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg står og skal købe en mountainbike mellem 2- og 3000 kr, men jeg kan ikke finde ud af, hvorvidt jeg skal købe brugt kvalitet på dba.dk, eller købe en splinterny Trek på tilbud(cykelshoppen.dk).

Jeg er 14 år, 175 cm(kommer nok til at vokse noget mere) og har brug for cykel til/fra skole og offroad/skov.

Spørgsmål: Hvad får jeg for pengene i de forskellige køb - hvad ville være det bedste køb?

Her er mine forslag indtil nu:

http://www.dba.dk/fuji-tahoe-hardtail-17/id-1002507590/

http://www.dba.dk/merida-matts-tfs-700-v/id-1002588855/

http://www.cykelshoppen.dk/mtb-indvendige-gear/5241-trek-3500-gron-sort-v-brake-2013.html

Kom gerne med andre forslag

Tak på forhånd, Nicklas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugt eller nyt?
  • Kasper D
    Kasper D Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 116
    #2   7. aug 2013 Man får godt nok ikke meget cykel for de penge hvis den skal kunne holde til skoven ..

  • #5   8. aug 2013 Jeg vil da også sige at så længe v bremser kan blokere hjulet uden de store problemer, så er der vidst ikke nogle krav om skiver smiley

    Nicklas A - de 2 brugte står 2 meget forskellige steder i landet og det var også mit problem da jeg kiggede på cykel, der var ingen gode brugte i nærheden af mig. Da jeg havde sat min grænse på 3000 her for nylig fandt jeg denne http://www.bikester.dk/cykler/29er/29er-mountainbike-hardtail/333206.html


  • #6   8. aug 2013 Min dreng på 11 har den sort/grønne trek som Chris møller linker til.. Den har været rigtig god og han sparer den bestemt ikke.. Han er med mig i skoven og har været i rude og lege på DH sporet.. Den holder rigtig godt, bremserne er dog noget hø, men alt kan jo ødelægges..

  • #7   8. aug 2013 Hellere v-bremser, end dårlige skivebremser.

    Den Merida ser ikke helt dum ud til prisen, dog er der noget der ikke stemmer, med beskrivelsen af gaflen, og den der er på billederne.



  • #8   8. aug 2013 martin c - nu er det vidst ikke professionelle skivebremser han kigger på, ja de KAN være bedre at køre med, men de er det ikke nødvendigvis.

  • #9   8. aug 2013 martin c - pas nu på hvordan du formulere dig. Hvordan mener du helt præcist hans liv kommer i fare ved at skulle trykke lidt hårdere på bremsearmen ? som sagt kan v bremser nemt gribe hårdt nok fat i hjulet til at det blokere.

  • #10   8. aug 2013 Et blokeret hjul bremser ikke lige så godt som et hjul der er på grænsen til at blokere. (HINT det hedder ABS i bilsprog) og så kan det være ligemeget om cantilever eller skivebremser blokere hjulet. Det er mere interessant hvordan du kan dosere bremseevnen. Og der tror jeg nu også på at billige mekaniske skiver er bedre end tilsvarende cantilever bremser. Og tilsvarende oppe i den dyre ende, ellers var der næppe blevet udviklet skivebremser til cykler jo.

  • #11   8. aug 2013 Jeg siger ikke at skivebremser ikke er bedre, jeg siger bare at v bremser kan være gode nok.
    Manden kigger på et cykel til 2-3000, at sige skivebremser er det eneste rigtige, kan være med til at fravælge rigtig mange fine cykler som kunne have været et bedre valg end en cykel med skivebremser og hvad i ellers har af krav.

    Nicklas - for lige at være sikker på du har forstået mit synspunkt korrekt, så ville jeg ikke fravælge en cykel pga. v bremser, især ikke i din prisklasse.


  • #12   8. aug 2013 De billige skivebremser, bliver solgt på cykler grundet udseendet, ikke pga. bedre bremseevne, eller nemmere dosering.
    Jeg ville enten fravælge dem, eller opgradere til bedre skivebremser.


  • #13   8. aug 2013 Nu er det ikke sådan at en motionist idag køre hurtigere end en motionist i 2003 eller før og den gang var det intet problem at dosere en korrekt opsat V-Bremse eller cantiliver i en rimelig kvalitet.

    Der hvor skivebremsen har en fordel er når der er mudder, dem som ikke kan dosere en v-bremse i tørt eller vådt vejr (regn) kan heller ikke dosere en skivebremse.

    Det ikke sådan at skivebremsen er en ny opfindelse til MTB, jeg har monteret en del Formula hydrauliske skivebremser tilbage i 1997 , funktion var dog ikke væsentlig bedre til hovedparten af brugerene XC men til downhill vandt de fremgang.

    LaLLe

    ABS giver ikke en bedre bremse, det giver en dårligere bremse men pga den typiske reaktion en billist gør når det er ved at gå galt er at panik blokere og det er der ABS gør en forskel men går man ikke i panik så er et køretøj uden ABS mere effektivt.

    Sidste så er det jo ikke sådan at der er ABS på en cykel fordi der er skiver på, grunden til skiver var at de havde en fordel i mudder og ved rigtig downhill (altså ikke sådan en på 30sek i dk) og så det at den er lettere at sætte korrekt op end en V-Bremse.

    Er enig med dig om at en disc er at foretrække men står valget imellem en af de dårlige mekaniske skive bremser (gode findes) og en fornuftig V-Bremse sat rigtigt op så gør det ingen forskel for motionist, man bør dog købe en cykel hvor der kan opgradere´s til et bedre sæt skivebremser med tiden.


  • #14   8. aug 2013 Carsten:
    Som set mange gange før, så kommer du med en god og dybdegående forklaring.

    Vi er iøvrigt helt enige angående abs på biler også.
    Jeg har haft muligheden for at teste, min teori om at det ikke bare er min nuværende bil, der er langt dårligere til at bremse, end den gamle der var uden abs.
    Bremselyskontakten gav periodisk op på et tidspunkt, og når dette skete, koblede abs systemet ud.
    Jeg prøvede så på våd vej at lave en max nedbremsning, kørte tilbage stoppede bilen, hvorefter den lavede reset på fejlen, derefter blev samme rute/hastighed og bremsepunkt brugt.
    Med abs fortsatte den langt over mit gamle stoppested, men som du skriver, det er lavet for at redde situationer, hvor man går i panik.
    Jeg ville dog gerne kunne slå det fra om vinteren, ligesom man kan med esp.


  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #15   8. aug 2013 Jeg synes da at Meridaen ser fornuftig ud ... den kan sikkert pruttes lidt ned i pris og så har du mtb til de næste par år. V-bremser og cantilever fungerer fint nok. Specielt når man ikke har prøvet hydrauliske smiley man vænner sig jo til det meste.

  • #17   8. aug 2013 Ole B:
    Ja abs var lidt et sidespor.
    V-bremser kontra skivebremser i den prisklasse cykler, synes jeg er rimeligt relevant, da det kan give et indtryk af, hvad man skal lægge vægt på ved cyklen, og nej skivebremser er ikke nødvendigvis bedst.
    Du har næppe prøvet billige discbremser, med den udtalelse om, at de klart er bedst, kommer vi lidt længere op i klassen, er vi nok alle enige.
    Du er jo så nummer 3 af os, der synes at Meridaen ser fornuftig ud til prisen, så der er da lidt enighed

    Grunden til at jeg ville se nærmere på den Merida, i forhold til de andre der er nævnt er.
    Gaflen på Meridaen, hvis den er som beskrevet og ikke afbilledet, er noget bedre.
    Gear er ganske fornuftigt, og hjulsættet er over standarden på de billige cykler.
    Bremserne vil jeg se bort fra, de er sikkert okay, men kan også opgraderes senere.


Kommentér på:
Brugt eller nyt?

Annonce