{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.737 visninger | Oprettet:

simon ø
simon ø
Tilmeldt:
13. feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42

Trek superfly 9.6 vs 9.8 SL {{forumTopicSubject}}

Jeg er på jagt efter en ny mountainbike der skal erstatte min 6-7 år gamle Cube Acid. Det bliver helt sikkert ikke svært at finde noget der slår den på alle punkter.
Jeg er ligeså stille kommet i gang med mtb i skoven, og ved det er noget jeg vil gøre mere i. Jeg har kigget på Cube igen, nærmere deres Reaction GTC, jeg er dog skeptisk i forhold til Manitouforgaflen.
Jeg fik derefter et tip om at kigge hos en bestemt forhandler der har et par Trek-cykler stående. Jeg kiggede på en Superfly 9.6, som jeg var lige ved at slå til på. Rigtig fin cykel med XT bagskifter og Sram X7 forskifter osv ( http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_9_6/#) jeg kunne få den til 12.000 kr. Jeg er sikker på den nok skal opfylde alle mine behov. Men så kom den luskede forhandler og tilbød mig en 9.8 SL ( http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_9_8_sl/#) til en helt vild pris på 20.000 kr. Og nu er jeg bare i tvivl.. 20.000 kr er mere end hvad jeg lige synes en cykel skal koste, men på den anden side lyder det til det er århundredets tilbud.
Er 9.8 SL væsentligt bedre end 9.6? Jeg kommer ud i skoven for sjov i weekender og når der lige er tid, konkurrence tænker jeg slet ikke i. Selvom jeg sparer meget, er det jo stadig 8.000 dyrere end 9.6.
Jeg håber der er nogen med forstand på det der kan rådgive lidt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trek superfly 9.6 vs 9.8 SL
  • #1   4. aug 2014 Efter min mening vil en superfly 6-7 alu cykel være fin til dit brug, eftersom det lyder mere som lidt hyggekørsel engang imellem. Når det er sagt skal man selvfølgelig gøre op med sig selv om man kan forsvare at bruge 20.000 på en cykel. Der er ingen tvivl om du får en mega sprød cykel for de 20.000 med et rigtig fint hjulsæt og generelt rigtig sprødt udstyr.

    Ingen tvivl om jeg ville vælge 9,8 til mig selv hvis jeg skulle købe. Jeg kører gerne 4 gange om ugen på mtb + det løse, og kører også med i nogle løb.


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #2   4. aug 2014 Jeg tænker jeg gerne vil prøve en Carbon. Selvom jeg godt ved en alu fra i dag er meget bedre end min gamle Cube. Jeg fik en tur på en kammerats Scott Carbon, og der var tydelig forskel fra alu til carbon. Og en 9.6 til 12.000 er heller ikke et dårligt tilbud, så det vil nok blive en af de 2 trek.

    Jeg stiler efter at komme ud i hvert fald hver weekend. Og jeg vil være træt af hvis 9.6 så alligevel er for billigt købt. Den fejl har jeg gjort før, hvor jeg lige sparer nogle penge her og nu, og lidt tid efter er den alligevel for lille/svag/hvad den nu er.


  • #3   4. aug 2014 Jeg er sikker på begge cykler er gode cykler, men jwg synes godtnok tilbuddet på 9.8 sl er for godt til at sige nej til. Så vil jeg næsten love du kommer til at føle du flyver i forhold til din gamle cube smiley

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #4   4. aug 2014 Det er også der jeg er smiley den er virkelig fed. Og så vejer den absolut ingenting. Det er vildt de kan sælge til den pris. De må stadig tjene på den, så tænk hvad de tjener hvis nogen giver fuld pris.. Hm, det er en anden snak.

  • #5   4. aug 2014 Det er sjældent, at det og købe en lidt bedre og dyrere cykel, er en skidt ting....jeg synes oftere man hører om folk der køber for dårligt, for så hurtigt og opgradere eller købe en ny, fordi deres interesse får sporten udvikler sig. Der kan ende med og blive dyrere i sidste ende og købe den billige....den kunne nemlig godt trænge til nye bremser og et bedre hjulsæt.

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #6   4. aug 2014 Og med 'den' i din sidste sætning tænker jeg det er 9.6 der trænger til opgradering på det punkt?

  • #7   4. aug 2014 Jeg har købt 9.6'eren.. Kan kun give mine bedste anbefalinger, men jeg havde også valgt 9.8sl til mig selv hvis det var smiley det er da et for godt tilbud!

  • #8   4. aug 2014 Godt nok lidt uden for emnet , men håber det er okay med et spørgsmål??
    Kan se at begge Trek mtb sælges med kanttråds dæk , var egentlig af den opfattelse at folde dæk var at fortrække , nogen forklaring på det

    Strådstarter fede cykler du har udset dig smiley

    Mvh Tommy


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #9   4. aug 2014 Spørgsmål er kun godt, så bliver jeg selv opmærksom på det smiley

    Simon B - Den er virkelig også fed den 9.6. Jeg kan se du næsten lige har oprettet den, så holdbarhed kan du nok ikke sige noget om endnu. Der burde jo helst ikke have været noget med den smiley men det lyder rigtig godt du er glad for den.


  • #10   4. aug 2014 Ja...rigtig forstået...9.6'eren kommer hurtigt til at skulle have bedre bremser og hjulsæt på, hvis ens interesse for MTB udvikler sig....

  • #11   4. aug 2014 Bremserne på 9.6'ern fejler bestemt ikke noget, tværtimod.

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #12   4. aug 2014 Ok.. Bliver de bedre end dem jeg har nu er jeg tilfreds smiley

  • #13   4. aug 2014 Hvis du skal have det en tand bedre faldet jeg lige over denne

    http://www.cykelgalleri.dk/marked/Cykel/58220-superfly-pro-sl

    Uha smiley


  • #14   5. aug 2014 Hvis bremserne er fine på 9.6, så er det lige ved du skal købe 9,6 eren og gemme de 8000 kr. til et lækkert carbon hjulsæt (kan godt fås på tilbud til den pris).

    Du kan selvfølgelig også spare de 8000 kr., hvis du er tilfreds med hvordan en 9.6 kører.....


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #15   5. aug 2014 Rasmus - den ser bestemt heller ikke dum ud. Men så synes jeg alligevel den kommer for langt over hvad jeg vil give. Men det lyder også til at være en god pris.

    Jack - ok, 8000 bare for hjul lyder voldsomt i mit hovede smiley så tænker jeg at jeg har en bedre cykel i 9.8 samlet set, selv om 9.6 får for 8000 kr hjul på.


  • #16   5. aug 2014 #8 Tommy

    Aramid er en fleksibel blød tråd som bare ikke kan gøres længere, er det samme man bla bruger som vævning i en carbon ramme...

    Aramid kant-bånd er det man bruger i foldedæk uden den tråd ville dæk bare sprænge op.


  • #17   5. aug 2014 Carsten
    Tak for svar viste ikke lige hvad aramid var , og så var det lige ordet kanttråd der sprang i øjenene:-)

    Mvh Tommy


  • #18   5. aug 2014 Bremserne var også min plan at skifte, nu hvor jeg har kørt med dem ryger de ikke som det første i hver fald! Jeg kan faktisk rigtig godt lide dem, og hvis man køre rigtig mtb så skal man jo ikke bruge bremserne! smiley

    Ja hjulsættet er måske ikke det bedste, og skal nok skiftes på sigt.. Men resten af cyklen er sku lækker smiley mht holdbarhed, min cykel er kun et par måneder gammel, men kan sige at jeg køre den rimelig hårdt og den siger ikke en lyd forkert endnu.. smiley


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #19   5. aug 2014 Lige for at forstå det med hjulsæt; Er et dårligt hjul mindre holdbart og tungt? Tilsvarende et godt holdbart og let? Hvad skal man gå efter der, jeg synes det virker voldsomt at bruge 8000 kr på hjul, og så synes jeg at man kan udlede af enkelte kommentarer 'at man så kan bruge det dårlige om vinteren'. Er det fordi de dyre alligevel ikke er så holdbare, men udelukkende har sparet en 500 gram? Eller 53 gram, ved ikke helt hvad forskellene er. Jeg er klar over en roterende høj vægt er noget skidt.

  • #20   5. aug 2014 Det er et middelgodt hjulsæt der er på 9,8'eren. Det er sikkert et af de gode aluminium hjulsæt, men for at få et rigtig godt hjulsæt til MTB så skal det være et carbon hjulsæt.

    Det vigtigste på en MTB er rammen og hjulsættet (incl. dæk). Herefter kommer affjedring og bremser og længere nede kommer geargruppen. Er geargruppen god nok, så den skifter fint gear, så er det ikke det der gør du kører langsommere. Se det gear jeg har på min Canyon MTB det er Sram X9 bagsifter og SRAM X7 forskifter og kranksæt. Det fungerer fint af et 2*10 gearsystem. Det der gør cyklen hurtigere ville være et carbon hjulsæt, god affjedring og carbon rammen.

    9,6 eren har en rigelig fin geargruppe, har samme carbon ramme som 9.8'eren. Lidt dårligere bremser og affjedring. Dog har 9,6'eren et tungt hjulsæt.

    Så du kan vælge mellem en 9,6 er med et lækkert carbon hjulsæt til sommerbrug og løb og et ok træningshjul til vinter og de dårlige sommerdage. Til træning er det fint med et lidt tungere hjulsæt, da det jo blot giver bedre træning, så længe man kan følge dem man kører sammen med. Kører man alene så er det i princippet lige gyldigt.

    Med 9,8'eren får du den samme carbon ramme og "kun" et middelgodt hjulsæt og en på papiret bedre gerargruppe, men som dog ikke er hurtigere i skoven i praksis.

    Et billigt hjulsæt idag er typisk tungt, men holder lige så godt som et lettere og dyrere hjulsæt. Hvis man er en tung rytter så kan de dyrere hjulsæt faktisk ikke holde, da der ofte er rytter-vægt-begrænsning på.

    Carbon hjulsæt derimod er holdbare, lette og stive. Det med letheden i den roterende masse har du forstået. De er dog også typisk mere stive, så kraftoverførslen er mere effektiv og det er meget vigtigt på MTB, da man jo konstant laver akselerationer ud af små sving og op ad bakker. Og så holder de typisk bedre. Jeg ville hellere anbefale et carbon hjulsæt til en tung rytter end et let og rimeligt dyrt alu hjulsæt.

    Jeg kører selv med et Specialized Roval Control Carbon hjulsæt. Det koster cirka 10.000 kr., men flere steder sælges de fra 5.800 kr. til 8.500 kr.

    Jeg har også et Specialized Roval Control alu hjulsæt. Det koster cirka 5.500 kr., og vejer kun 100 gram mere for to hjulsæt. Dog er det ikke så stift, så carbon hjulsættet er lettere at få op i fart, også mere effektivt end den lille vægtforskel kan forklare.



  • #21   5. aug 2014 Et hjulsæt kan blive for tungt og køre på, men kan også blive for let så det ikke kan holde. Det gælder både carbon og alu hjulsæt. Det carbon hjulsæt jeg henviser til er ikke det letteste carbon hjulsæt, men det er let nok og så er det meget holdbart og stift......og ikke helt så dyrt som de dyreste carbon hjulsæt....

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #23   6. aug 2014 Meget fornem beskrivelse. Det hjalp på forståelsen.
    Som en start er mtb en form til motion for mig, om jeg lige kører 3 min hurtigere på runden er ikke så meget det. Det kommer nok senere.

    Er det i øvrigt nogen der kan se om kranksættet er i orden på både 9.6 og 9.8? Jeg har fået skiftet krank mange gange på den gamle cube, og vil være træt af hvis den også bare bliver trådt i stykker.


  • #24   6. aug 2014 Jeg går ud fra det er kranklejet som du træder i stykker. Det sker på alle cykler. Jeg skifter gerne leje minimum 1 gang årligt.

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #25   6. aug 2014 Det er muligt mekanikeren har taget rumpen på mig. Jeg har fået skiftet hele kranksættet 3 gange. Men det er måske ikke voldsomt på 7 år. I 5 af årene kørte jeg minimum 10-12 km hver dag. Og så en skovtur ind i mellem.
    Men selve lejet er vel ikke den store reparation?


  • #26   6. aug 2014 Altså, lejer og klinger kan blive slidt... Hvis du træder selve kranken i stykker er der enten noget galt med den, ellers træder du hårdt nok til at du skal have 9.8 SL hvis ikke bedre cykel!!

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #27   6. aug 2014 Ok, jeg har nok ikke forstået hvad der er skiftet i sidste ende. Jeg takker for svar. Jeg skal ud og prøve begge her i weekenden, så må vi se om det ender med noget.

  • #28   6. aug 2014 Held og lykke med købet i weekenden. Jeg krydser fingre for 9.8 sl smiley den er sku for fed smiley

  • #29   6. aug 2014 Btw får du også en rigtig sweet forgaffel på 9.8. Har kørt både reba som sidder på 9.6, fox ctd og fox fit. Og den fit gaffel er altså for lækker efter min mening smiley

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #30   6. aug 2014 Ok, det er jo endnu et plus smiley
    Jeg er blevet endnu mere i tvivl. For til 9.6 får jeg sko og tøj, drikkedunkholder og lidt småting med, men 'ingen ting’ til 9.8'eren. Kun en massiv rabat smiley men så er der noget at ønske sig


  • #31   6. aug 2014 Tøj og sko kan man altid ønske sig som du siger. Cyklen køber man kun 1 gang smiley

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #32   9. aug 2014 Så blev 9.8'eren testkørt, den er virkelig fed. 9.6'eren havde de ikke flere tilbage af i min størrelse. Så kunne jeg bare have bestemt mig. Men valget er til dels også gjort 'nemmere' nu.
    Jeg er efterfølgende kommet til at tænke over, hvad der blev sagt om forgaflen på den. Ekspedienten snakkede om service for hver 30. kørte time, men sagde selv det var voldsomt, og alt efter hvor hårdt man kørte den kunne man sagtens vente med op til 100 timer. Til der service skiftes muffer/pakninger og olie, et lille eftersyn som det blev kaldt. Hvad kan det koste?
    Ligeledes sagde hun, at man en gang om året bør sende den til Fox selv for et større service, bestående af... ? Hvad kan det store service koste?
    Jeg kunne bare have spurgt, men sådan blev det ikke.


  • #33   9. aug 2014 Jeg kørte med Fox på min gamle cykel.. Masser af km... masser af timer... den fungerede fint, og der gik da nogle år før den skulle serviceres... Man behøves jo ikke nødvendigvis servicere inden den begynder at smide lidt olie osv. smiley Service kittet koster omkring 400 bobs på nettet, og du kan gøre det selv...

  • #34   9. aug 2014 Som sagt kan det gøres selv. Det skulle ikke være svært. Der er masser af gode videoer på youtube smiley de 30 timer har jeg også hørt er noget fis. Det er noget med en visuel inspektion ved 30 (50) timer. Og så udskiftning af pakninger og olie mm ved 100 km (de 400 kr) jeg mener det koster 800 ved min lokale fri bike shop smiley

    Det med den skal ind til fox kan jwg slet ikke forstå hun siger. Jeg Har aldrig hørt om det og jeg kender ingen som har fået anbefalet det. (Kun ved Brian dæmper på specialized)

    Det lyder godt at der ikke var flere 9.6 så må det jo blive 9.8 sl ?? hehe


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #35   9. aug 2014 Ok, jeg synes også det lyder som et voldsomt interval. Det begyndte jo lige pludselig at blive en meget dyr hobby.
    Hehe, ja hvis det skal være en Trek til en god pris er valget let, for så er der kun 9.8 tilbage smiley jeg tænker lige lidt videre, så må jeg se om jeg kan forsvare at købe den overfor mig selv..


  • #36   10. aug 2014 det er 100 timer selvfølgelig ;). Ja det er det vigtigste. Du skal kunne forsvarer købet overfor dig selv smiley

  • #37   11. aug 2014 Simon Ø

    Der er ingen som har sagt at MTB (cykling generelt) er en billig hobby, særlig MTB kan blive dyrt da man slider dele noget hurtigere, omgivelser er grund til det (sten, grene, sand, mudder, sne, is osv.....sand, jord og mudder er som sandpapir på sliddele og det er der bare ikke noget om kan holde til i længden.


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #38   11. aug 2014 Det er jeg bestemt indforstået med. Men service for hver 30. kørte time synes jeg er voldsomt. Og hvis det er 800 kr pr gang ville jeg da overveje at finde en cykel med en forgaffel der ikke har samme interval. Nu har min gamle Cube da kørt i 7 år uden service på forgaffel smiley

  • #39   11. aug 2014 Alle gafler skal have service efter 50 timer. At man ikke gør det er noget andet smiley

  • #40   11. aug 2014 Den stopper jo ikke med at virke efter 50 timer. smiley

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #41   11. aug 2014 Ok. Hvor langt kører I mellem service?

  • #42   11. aug 2014 jeg får lavet service på min lefty en gang om året. Har en kammerat der får lavet service en gang om året på hans Fox, den kører nu på femte år....


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #43   11. aug 2014 Ok. Det lyder mere humant smiley

  • #44   17. aug 2014 Hvad endte det med.? Er blevet nysgerrig smiley

  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #45   18. aug 2014 Det kan jeg godt forstå smiley jeg vil ikke sige mit projekt er gået i stå, der er bare ikke sket mere. De har stadig cyklen til at stå, og jeg regner med jeg henter den en dag. Lige for tiden er der for travlt på arbejde, så jeg har fri efter butikken lukker. smiley
    Og så var der en der spurgte hvorfor jeg ikke bare købte en Scott. (link fjernet) . Det havde jeg jo ikke lige noget svar på, men tænker at Trek'en må være bedre på alle punkter. Jeg kan se gearene er ok på Scott, og umiddelbart er forgaflen også fin. Alustel er jo et minus, i de flestes øjne. Men en vægt på 11.5 kg er jo heller ikke voldsomt.
    Jeg lover at give en melding.


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #46   23. aug 2014 Så lykkedes det! Og jeg kom hjem uden at vælte, så det er gået godt i dag..
    Det blev til 9.8'eren. Jeg kunne ikke sige nej til den pris.
    Så nu er der ingen undskyldninger for ikke at komme ud.
    Kun at der er lidt vådt.. Og småkoldt.. Og cyklen skal vaskes.. Og jeg får det hårdt..


    Er der nogen der vil købe en Trek Superfly 9.8?!


    profilbillede
  • #47   23. aug 2014 Hehe tillykke med den. Og hold da k.... Hvor er den sprød smiley

  • #48   23. aug 2014 Det med at vælte kommer først når du får klikpedaler hehe.
    Super fed cykel smiley


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #50   23. aug 2014 Tak smiley
    Ja, jeg vælter helt sikkert når jeg får dem på! Ekspedienten spurgte også om jeg ville have et sæt med, men tænkte jeg hellere må vente til jeg har lært at kende den.
    Men den skal nok blive sjov i skoven


  • #51   24. aug 2014 Fed mtb...

    Klikpedaler skal du se og få købt, da det er det eneste rigtige....Et par Shimano XT SPD pedaler kunne være et godt bud....

    Det er sku næsten farligt og køre uden klikpedaler i skoven, da fødderne jo ryger af pedalerne når man kører over huller, rødder og sten.

    Mit råd er, at sætte klikpedalerne på med det samme og start med at køre på grusveje indtil man føler sig sikker.

    Du vil styrte på cyklen, hvis du ingen erfaring har, men det behøver ikke være klikpedalernes skyld.

    Man lærer hurtigt og klikke ud af pedalerne...


  • simon ø
    simon ø Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
    #52   24. aug 2014 Jeg skal helt sikkert også ud og have klikpedaler. Jeg har kørt i skoven, ikke helt vildt meget, men synes godt jeg kan finde ud af det. Har også været på Oure højskole hvor vi havde en måned med intens mtb-træning. Så jeg synes 'grundteknikken' er i orden. Jeg vil bare gerne lige køre lidt uden på den her, hvis jeg både skulle lære ny cykel og køre med klik er der 2 ting der kan (går) galt.

    De stier der er her i området har ikke særlig mange hop, der er pænt lavet en sti uden om dem der er, så der ryger fødderne ikke af. Jeg har taget 2 hop på den gamle, også uden klik, og jeg lå da lige nøjagtig 3 meter på anden side af hoppet og rullede rundt. Så der er det et must smiley
    Men tak for råd. Jeg vil kigge på de sko.


Kommentér på:
Trek superfly 9.6 vs 9.8 SL

Annonce