{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.020 visninger | Oprettet:

Fixie-Bike. Kan det bruges? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Tænke lige jeg måtte få fat i panelet her.

Nu består min cykelkollektion hovedsageligt af mountainbikes, men jeg er egentlig ret interesseret i tanken om en Fixie-cykel.

Jeg skal bruge en cykel til bykørsel der er nem og praktisk. På det punkt virker en Fixie-cykel vel oplagt -gør den ikke?
Kan man godt nøjes med bare ét enkelt gear og er jeg tilgivet, hvis jeg smider et par bremser på?

Håber der er nogen der kan dele ud af deres erfaring med sådan en cykel smiley

Go' aften


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fixie-Bike. Kan det bruges?
  • #1   7. nov 2014 Så er det bare en singlespeed, så baghjulet ikke er fixed!
    Og så et par bremser, jeg er virkelig fuldt ud tilfreds med min fixie, den er hurtig og nem at komme frem og tilbage på inde i byen! meget hurtig endda, accelerationen er også god på sådan en!

    Men når det bliver lidt vådere og der kommer lidt lavere grader, så smid et par gode dæk på evt. crossdæk på, så man ikke skøjter rundt! smiley


  • #2   7. nov 2014 Okay, fedt, mange tak for rådet! Det var lige de svar jeg ønskede.
    Må lige ud og kigge nærmere på en Fixie -det er jo et fantastisk alternativ i forhold til en kedelig citybike. smiley


  • #3   7. nov 2014 Vil også råde dig til single-speed fremfor fixed - har selv en singlespeed og en two-speed cykel - de 5 km jeg cykler til dagligt i byen, er det super, også at der er så få ting der kan gå galt smiley

  • #4   8. nov 2014 Tag et kig på min NSF. Overvejer at sælge den, da jeg har for mange bycykler lige nu..

  • #6   8. nov 2014 Fastnav FTW!
    Og som DMD skriver, så giv det nogle kilometer, for det er en speciel følelse.

    Bremse er op til den individuelle.. Men gør det for en sikkerheds skyld.


  • #7   8. nov 2014 DMD - Fraråder fixed fordi jeg selv har givet det et forsøg i kbh, selvfølgelig med forbremse, og det da det mest belastende som hverdag cykel.

    Hvis han meget gerne vil lære at køre fixed, fair nok, siger bare min mening - som er at en hverdag cykel, har jeg det aller best med at man bare kan tage friløbet engang imellem.


  • Lobsterboy
    Lobsterboy Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 12
    #10   8. nov 2014 Køb et flip flop baghjul og sæt et fast tandhjul på den ene side og et med friløb på den anden, så kan du prøve dig frem.

  • #11   8. nov 2014 I skal have mange tak for feedback' ! Selvom jeg ikke er så teknisk anlagt, ved jeg dog, at der bestemt skal være bremser på. Jeg var ude og kigge efter en Fixie-cykel hos min lokale cykelhandler, men de havde desværre ingen.. Fixie cykler er tilsyndeladende IKKE i høj kurs i mit område.

    Jeg må lede videre! Det skal ikke være noget fancy.


  • #12   8. nov 2014 Du har helt ret, uden tvivl. Men det ændre stadig ikke på min holdning - forstår udemærket alvoren (banker selv rundt i indre by og omegn, med et par år i bagagen). Men jo, det er da hovedløst og dumdristigt..
    Vil dog sige at man på mange måder selv er herre over om hvorvidt bremsen er nødvendig. Læser man trafikken og forholdene rigtigt/ordentligt kan man med 99% nøjagtighed påregne farerne og den fart man bør køre. MEN, jo, freak accidents hænder, men der kan bremsen sq være hip som hap.
    Er selv yderst kompetent og nærmest kirurgisk på mine track bikes, så vi snakker samme sprog. Så derfor ved jeg også du ved hvad jeg mener, når snakker om at køre efter forholdene, underdanighed og opmærksomhed.
    Har kun 1 gang - fornylig faktisk, påkørt en idiot som gik hvor han ikke skulle. Lav fart 7-10km/t), ingen skader, og ja, burde ikke ha stolet på hans kompetence i trafikken - lesson learned!
    Hvorimod jeg har 2 uheld med lækre Formula RX, og det skyldes tanken 'jeg har jo en bremse', og deraf dem manglende koncentration.
    Ville desuden godt ha bremse på min nyanskaffede Colnago bane raket - dels fordi jeg aldrig kan få en magen til, eller erstattet, men også fordi det er liiige hurtigt nok med 35 gennem byen uden bremser. Kan dog ikke få bremser på den desværre. Og nej, nægter og lade være med at bruge den. Idiot eller ej.


  • #16   9. nov 2014 Ja kører alu, men den er stiv som bare fanden, har nada flex, og det resulterer i et sandt 'kraftoverførsels monster'. Intet spild, og med den super lave vægt og click pedaler er det en vanvittig raket smiley
    Og ja, man lærer hurtigt på en track, at plan a er fin, men plan b er et must. Nu har jeg kun har jeg kun haft bremse på 1 af de 5 fastnavs cykler jeg har haft (på min hverdags Bianchi Pista - og det er kun fordi mine forældre bønfaldt mig hehe), så har nu lært at gi max gas, finde linjerne, og altid spotte mine flugtveje, uden sikkerheden i baghovedet. Min eneste sikkerhed er min egen 'fornuft' og årvågenhed - og elsker det smiley


  • #18   9. nov 2014 Agree!
    Men er det så en track ramme du kører? - har selv opdaget hvor meget det har at sige at rammen er bygget til fix gennem de rammer jeg har haft. Min hverdags Bianchi var den som virkelig åbnede mine øjne. Og min Colnago er endnu vildere og køre på, virkelig en klasseforskel - selvom Bianchien også er en bane ramme.

    Og ja, If it aint fixed, its broken!! Go fast FTW smiley


  • Rasmus
    Rasmus Tilmeldt:
    feb 2009

    Cykler: 5 Emner: 1 Svar: 23
    #20   9. nov 2014 Go for fixed gear, og husk et par gode pedaler, med straps, tåclips eller click, alt efter temperament.

  • #21   10. nov 2014 Har bygget fixed gear cykler de sidste par år og det er en fantastisk fornemmelse at køre på sådan en ged! 1 gear til bykørsel, intet problem. Som mange andre skriver - god ide med en forbremse! Man kan sagtens stoppe uden, men det kræver en del træning at gøre det rigtigt - plus det er MEGET hårdt for dine knæ! Men kast dig ud i det - byg evt en selv, det er ret simpelt smiley

  • #25   10. nov 2014 Nedbremsning er ikke specielt hårdt for knæene med det rigtige stel, udstyr og teknik.
    Opstart derimod udraderer dine knæ, hvis man ikke tager det rolig og følger hjulets momentum. Hvis man vel og mærket ikke bruger click, for så kan man trække og træde samtidig.


Kommentér på:
Fixie-Bike. Kan det bruges?

Annonce