{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.927 visninger | Oprettet:

26, 27,5 eller 29" hjul til begybder {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer kreftigt at anskaffe mig en MTB som skal bruges i skoven.
Pga. Den store risiko for at den ender som et møbel i garagen, vil jeg gerne holde et budget på 5-7.000 kr.
Ved godt det ikke skaber mirakler med det budget, men må kunne finde noget der er OK.

Hvilken hjulstr. Skal jeg gå efter? Og hvorfor?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  26, 27,5 eller 29" hjul til begybder
  • #1   29. dec 2015 Det er nok værd at nævne at jeg er begynder pg ikke har kørt MTB tidligere.

• #2   29. dec 2015 Pisse ligegyldigt.. Bare kom afsted og nyd det smiley

• #3   29. dec 2015 Jeg er ret begejstret for Trek X-caliber. 29" traktor der pløjer henover det meste.

• Tommy S
    Tommy S Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 9
    #4   29. dec 2015 jeg købte en trek x-caliber 9 29" i januar har nu kørt en hel sæson og har absolut ikke fortrudt. og finder du en 2015 ved en forhandler kan den sikkert handles ned i 7000 nu hvor 2016 modellerne kommer.

• #5   29. dec 2015 Den er fin den x-caliber...... kunne overvejes..

At købe brugt er det go eller no go?

Vil gerne skære i budgettet hvor det er muligt 😆

• #6   29. dec 2015 Brugt kan være fint, men du skal se dig for. Hvis drivlinie og forgaffel er kørt i hegnet kan det hurtigt blive for dyrt.

http://www.cykelshoppen.dk/mtb-indvendige-gear/7577-trek-x-caliber-9-29-disc-2015.html

• #7   30. dec 2015 Glem 26", det er kun ægte old school ægte entusiaster som stadig gider dem smiley

Som jeg også skrev i det andet emne du oprettede, så prøv at se om du kan finde en butik med democykler, så kan du jo billigt afprøve hjulstørrelse.

din højde kan være med til at afgøre din hjulstørrelse.
    Er du over 180 så kig efter 29".

Kort sagt angående brugt, så kan det ikke svare sig. Folk vil have tæt på nypris på cykler som er 1-2 år gamle.
    Garanti kan du skyde en hvid pind efter, stelbrud er bare surt hvis det sker (og det gør det) smiley

Derudover så er der nogle stumper som slides hurtigt på en mountainbike, så du ender hurtigt med at have givet flere penge for en brugt, end en ny.

• #8   30. dec 2015 Hardtail 29 er og brug hele budgettet (helst mere). Kig ikke så meget efter mærket. Ud og prøv !!

• #9   30. dec 2015 Jeg vil give qat ret... Det er pisse ligegyldigt. Det handler mere om at komme igang.
    Jeg stod i samme situation og valgte at købe en brugt. Der blev sagt god for den af en som ved mere om MTB end jeg selv. Det er en 26" og med en masse lækkert udstyr (bl.a XTR-gruppe, Mavic Crossmax hjul) og er 1000 gange mere glad for den end jeg ville have været for en ny cykel i samme prisklasse.
    Men som før nævnt, så kræver det at man ved lidt om det.

Snakken om hjulstørrelser er altid farlig, for folk ser næsten religiøst på det. Men som helt grøn nybegynder kan det i mine øjne være fuldstændig ligegyldigt. Det er vigtigere at man kommer igang og finder ud af om MTB overhovedet er noget man gider eller om man skal smide mange penge efter fyld til garagen. Når man har fanget interessen og ved noget mere om det, så kan man begynde og nørde hjulstørrelser osv...

• #10   30. dec 2015 Det er værd at nævne at en 26" som regl har nogle år på bagen, og det har udstyret også.

11 gear er standart nu. En gammel topserie er nemt overgået af en nyere middelserie smiley

Det er altid dem med 26" som siger "køb en gammel 26'er" - Go figure smiley

Producenterne er også blevet rigtig gode til at designe med velkørende cykler med større hjul.

• #11   30. dec 2015 Fj

Hehe... Du er godt klar over at der rent faktisk ikke er nogen i denne tråd som har sagt "køb en gammel 26'er"? smiley

• #12   31. dec 2015 Ja, du har helt ret, hvis man ser bort fra dig.

• #13   31. dec 2015 Hvor ser du det? Jeg har sagt at det er ligemeget hvad størrelse han køber. Jeg har givet et eksempel på at man godt kan købe en brugt 26", uden den er håbløs og ved at falde fra hinanden.
    Det er lidt sjovt, for du lyder jo præcis som de her 26"-entusiaster du selv omtaler. smiley

• #14   31. dec 2015 Jeg købte en 29er for nyligt efter de samme overvejelser som du står med. Jeg har tidligere kørt masser af MTB på 26 tommers hjul, og oplevede en enorm forskel da jeg kom på de store hjul... Bedre fart, bedre greb og bedre terræn egenskaber, men hvis du ikke har noget at sammenligne med kan 26 være fint... Men hvis du skal ud og rulle med andre (der sikkert har større hjul end dig) så komme du til at halse bagefter, med mindre din form selvfølgelig er tilsvarende bedre end deres...

• #15   31. dec 2015 Jeg synes du skal købe 24" så er du os tættere på jorden når du vælter smiley

• #16   31. dec 2015 Er pengene begrænset er en brugt 26'er i mellemklassen da et mere oplagt valg, end en ny 29'er i den vægtmæssigt tungere ende.

Jeg kører 29'er, men har stadig min 26'er, den bliver stadig brugt flittigt. Hvis det er et teknisk spor, er min 26'er sjovest. Skal der lidt mere fart på, så tager jeg 29'ern....andre gange tager jeg bare den der står forrest.

Slå dig sammen med en der har styr på sagerne, og kig diverse salgs sider igennem.

• #18   7. jan 2016 Har søgt vidt og bredt efterhånden og er nu (formentlig) nede på 2 modeller - kan bare ikke gennemskue hvad jeg får mere på Scott modellerne frem for Focus.

Jeg har lavet et skema og sammenlignet en Focus Whistler pro med en Scott Scale 960

Prisforskellen er til at få øje på, men på komponenterne ligner de hinanden en del (syntes jeg) - er der nogen der kan forklare mig hvad jeg får ekstra på Scott Cyklen?

profilbillede
  • #19   7. jan 2016 Billede af sammenligning

profilbillede
  • #20   8. jan 2016 Jesper, det er jo svært at svare på. Nogle komponenter på er benævnt Concept, hvor kvaliteten er lidt ukendt. Det er sikkert to ret ens cykler. Scott har nok en "bedre" navn og er lettere at sælge igen. Ellers skal du vælge udfra udseendet, tag den du bedst kan lide og vigtigst af alt - tag den du sidder bedst på.

Lad ikke gearskifterne eller bremserne være de komponenter der bestemmer dit valg.

• #21   9. jan 2016 Har nu besøgt en forhandler og det jeg troede jeg skulle have er så streget af listen igen.

Er nu på en Scott Aspect 910
    http://cykelexperten.dk/scott-aspect-910-2016

eller en Haibike 9.60 - nogen med erfaringer på disse Haibike - synes der er meget for pengene?
    http://www.cykelpartner.dk/haibike-big-curve-9-60-29-30-gear-sort-graa-turkis_41538276X.html

Kommentér på:
26, 27,5 eller 29" hjul til begybder

Annonce