{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.366 visninger | Oprettet:

Lige lidt spændende læsning, fra en af de hurtigere.. {{forumTopicSubject}}



Denne måneds faste klumme fra Racing29ers handler om gearing af din mtb.

Ovenstående er noget mange gerne vil høre lidt om når de møder os rundt omkring, men når jeg har snakket i 4-5 minutter, ligner de fleste at de fortryder at de spurgte. Og det ER lidt langhåret og involverer former og gear-tabeller, men jeg skal forsøge at servere det spiseligt.

”Min nye cykel har 24 gear”, ”åårh, min har da 27!”. Sådan kunne en samtale mellem to konfirmander i midt 90´erne fint have lydt, da de stod med deres regnbuefarvede stål-MTB´er med barends, fælgbremser og fast gaffel. Sandheden er dog, at ingen af dem havde mere end maksimalt halvdelen. Mere om det senere.

Inden for de sidste 3 år, er SRAM gået fra, at deres top-serie havde 3 klinger foran og 9 tandhjul på kassetten (3x9), til nu at have kun 1 klinge, men til gengæld 11 bagpå (1x11). Hvorfor?

Cyklens størrelse

Allerførst er det vigtigt at sammenligne æbler med æbler og pærer med pærer. Derfor er det vigtigt at kende hjulstørrelsens indflydelse på gearingen. Kort sagt, så kommer du omkring 11 % længere pr. pedalomdrejning på en 29” frem for en 26”, hvis man har samme gearing. Derfor har klingerne på en 29” MTB fra fabrikkens side, også typisk ca. 11 % færre tænder – så er det nogenlunde udlignet, men man må altså ikke sammenligne gearing direkte mellem de to hjulstørrelser. Hvis vi skal kigge lidt mere præcist og detaljeret på det skal vi have fat i formlen for gearing:

(Antal tænder foran / antal tænder bagpå) * dækkets omkreds = tilbagelagt distance.

Så er det bare at gå i gang med regnemaskinen eller exel-arket. Et 29” dæk med 2,1” bredde er omkring 2288mm i omkreds. Kører jeg f.eks. i det tungeste gear med mit 2x10 SRAM X.0 setup, vil regnestykket se sådan ud: (38/11) * 2288 = 7904mm tilbagelagt pr. pedalomdrejning. Man kan også bruge smartphone app´en Gear Ratio Calculator el.lign.

Klingerne

En cykel med 3x9-setup vil næsten altid være en 26”, så vi for nemheds skyld bruger vi lige det lidt nyere 3x10-setup, som sidder på mange 29”. Her vil klingerne typisk være med 24-32-42 tænder hvor 2x10 setup typisk vil være 26-39 eller 24-38 på 29”.

Forskellen på de forreste klinger er typisk 8-14 tænder og der er et stort overlap mellem de gear man har til rådighed på de forskellige klinger. Typisk får man kun 2-3 gear mere til den ene eller anden side pr. klingeskift.

Springet fra 3x10 til 2x10 betyder altså ikke en reduktion på 10 gear fra 30 til 20, men derimod nærmere fra 15 til 13. Altså et tab på 2 gear. Så er der pludselig ikke så langt til 1x11.

Kassetten

Den anden faktor er selvfølgelig kassetten. Her har man sideløbende med reduktionen af antallet af klinger, forsøgt at kompensere med et bredere spænd, altså større forskel mellem det mindste og største tandhjul. Da det hidtil ikke har været muligt at gå lavere end 11 tænder pga. friløbet, er kassetterne i stedet vokset til den anden side og er blevet større og større. I dag går en kassette typisk fra 12 til 36 eller 11 til 36 på et 3x10 eller 2x10 setup. Det betyder at man stadig har de lette gear som man tidligere fandt på klinge 1 af 3, nu er de bare tilgængelige på klinge 1 af kun 2.

Med 1x11 er SRAM gået skridtet videre og har både gjort den mindste klinge mindre og den største større, for at bevare spændet. Den går fra 10 til 42 tænder. Når det så er sagt, så ER de to letteste gear og det tungeste, gået tabt siden de gamle 3x9-dage på 26”. Den eneste måde at kompensere på er, at vælge en mindre klinge til sit 1x11-setup – typisk 30 eller 32 tænder frem for 34 eller 36, men så ryger de tunge gear tilsvarende. Her er det stadig muligt at bevare et bredere spænd med et 2x10-setup, ved at køre med klinger med 24 og 38 tænder, som er den gearing jeg vil anbefale de fleste. Det er i øvrigt også den gearing jeg har kørt f.eks. Andalucia Bike Race med.

Hvad vil vi opnå?

1) Vi vil have de gear vi anvender mest, til rådighed på den samme klinge, så vi undgår e lidt langsomme og relativt risikable skift foran.
2) Vi vil have klingen placeret præcist midt for kassetten, så vi har mindst muligt vrid i kæden i flest mulige gear og dermed mindre friktion og slid på kæde og tandhjul.
3) Vi vil have lavere vægt, ved at smide et skiftegreb, et kabel og en forskifter.

Derfor kører jeg pt. 1x10 på min Stumpjumper hardtail med 34T foran og en 11-36 SRAM XX-kassette bagpå. Indtil videre er min oplevelse at man opnår mindre friktion i de fleste gear og løbet af vinteren har jeg været glad for at min cykel har samlet mindre skidt og dermed har slidt hele gearsystemet mindre. Ulempen har været at jeg har haft brug for ekstra gear til begge sider, når der skulle køres etapeløb og marathon og jeg har derfor skiftevis monteret og afmonteret forskifteren og skiftet kranksæt.

Med SRAM XX1 er det min forventning at jeg kan bruge S-Works Epic´en til både XC og etapeløb uden at ændre setupet og at slidstyrken er markant bedre. De første erfaringer siger at det kører næsten lydløst, hvilket også er et tegn på at der er mindre friktion. Måske skal der skiftes mellem 32, 34 og 36T klinge en enkelt gang, men det gøres let uden at afmontere kranken. Den lander i starten af maj og jeg glæder mig til at prøve det i praksis.

/Erik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lige lidt spændende læsning, fra en af de hurtigere..
Kommentér på:
Lige lidt spændende læsning, fra en af de hurtigere..

Annonce