{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.442 visninger | Oprettet:

Cykelholder på anhængertræk VW Up! {{forumTopicSubject}}

Jeg har mig en lille VW Up! Og har planer om at købe mig den nye cykelholder til fatbikes og større cykler Thule velospace...

MEN anhængertrækket Mrdotcom som er godkendt til VW Up! Har et maks kugletryk på 50 kg. Og med cykelholderen og min og kærestens mtb ender vi på 45 kg. Ved godt det er inden for de 50 kg maks, men det er jo når det er en trailer der trykker på krogen vil gå ud fra trykket på krogen er noget mere vedvarende og fra en anden vinkel når det er en stor cykelholder der trækker i krogen?

Så mit spørgsmål er om der tilfældigvis er en anden herinde der køre med større cykelholder på krogen af en VW Up! Eller en af dens søskende mærker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykelholder på anhængertræk VW Up!
  • #1   16. jan 2016 Har en Thule til 3 cykler, hvis du vil "prøvemontere" med cykler. Bor i Kolding, vi kan smide et par cykler på også for at se op "UP'en" tipper.

  • #2   16. jan 2016 Hej Torben. Jeg tror ikke den tipper smiley selvom der nok ikke skal meget til. Det er mere om pladen selve træk kuglen er monteret på bukker. hele trækket er meget spinkelt - det er en 10mm stål plade der bare bukket ud og så er kuglen monteret derpå. Og så er min tvivl om det vil holde i bukket til 45 kg der hænger 50/60 cm ud fra kuglen.. Der dannes jo en del moment/trækstangseffekt med den vægt hængene så langt ud på krogen.

  • #3   16. jan 2016 Og bor desværre på Sjælland og har ikke monteret trækket før jeg har fået lidt erfaringer udefra. Der må være andre der er i min situation, med 16.000 solgte biler på landsplan smiley

  • #4   16. jan 2016 Alle anhængertræk har en maks kuglevægt på ca 50 kg, så giv du bare gas smiley Husk det er 50 kg nedad, dvs mod jorden.

    Og det er dimensioneret med sikkerhedsfaktorer osv, så bilen eller trækket knækker selvom du har 50 kg på, ej heller i blæsevejr eller når du bremser.


  • #5   16. jan 2016 Sys bare de fleste større biler køre med 75 kg kugletryk og har også en helt anden konstruktion. (Er automekaniker) det hængertræk Up'en kan få på er uden de stål vinkler man normalt montere inde i bilens egne vanger og så er det bare en flad 10mm stål plade med et buk hvor kuglen sidden, som jeg også har beskrevet længere oppe... Sys bare det ser spinkelt ud a helvedes til. Derfor jeg søger andres erfaringer smiley der skal hænge 2 cykler på krogen, som er af større værdi end bilen så det vil være fatalt hvis lortet brister.

  • #6   16. jan 2016 Hvor bred er den 10 mm plade?
    En kantpresse kræver omkring 135 tons for at bukke en meter 10 mm plade i 90 grader. Så med mindre armen bliver extremt sindsygt lang kommer du næppe i nærheden af at kunne deformere den plade. Du kan også skitse det op for mig med længder osv så skal jeg tegne det i autodesk inventor og lægge den korrekte belastning ind.

    MEEEEN! når man nu finder producentens hjemmeside og finder den her video
    https://www.youtube.com/watch?v=bt-3cWWJFaQ Så tror jeg helt ærligt ikke du skal frygte ret meget...


  • #7   16. jan 2016 Hej LaLLe.

    Vild video - ja den skal sku nok holde udfra den afstraffelse i videoen smiley

    Trækket ser således ud


    profilbillede
  • #8   16. jan 2016 Ud fra video og min erfaring som smed, så vil der være noget flex men permanent deformering får du ikke ihvertfald.
    Vil du helt flex til livs kan du, hvis der er plads, bolte/svejse et stykke vinkeljern på bagsiden af pladen, ind mod bilen. Men det ser jeg slet ingen grund til.


  • #9   16. jan 2016 Fedt. Jeg prøver det så smiley

    Tak for hjælpen smiley


  • #10   17. jan 2016 Det vil ikke være "fatalt hvis lortet brister" som du skriver - med mindre du rent faktisk mener at nogen vil dø af det smiley

  • #11   17. jan 2016 Jens B. Har du prøvet at køre bag en bil på motorvejen som taber en cykel foran dig? Det kan godt være fatalt. Sådan noget skal virke

  • #12   17. jan 2016 LaLLE, vi er fuldstændig enige om at det skal virke, det er brugen af ordet "fatalt" jeg opponerer imod. Man kan måske gå med til at det "kan" blive fatalt, men det kan jo næsten alt.
    Og som du også selv skriver, så vil der jo ikke engang komme blivende deformation, så risikoen for at det vil briste er lig nul (med mindre der er en fabrikationsfejl).

    Der er bare så mange der bruger fremmedord uden at vide hvad de betyder smiley


  • #13   17. jan 2016 Jens - du må have andet at lave end at gå op i folks ord brug.

  • #14   17. jan 2016 DDO (Den Danske Ordbog)
    fatal adjektiv <-t, -e>
    Udtale
    [faˈtæˀl]
    Oprindelse
    fra latin fatalis 'skæbnesvanger', afledt af fatum 'skæbne, ulykke'
    Betydninger

    med uundgåelige, som regel katastrofale følger
    Synonym
    skæbnesvanger
    Eksempel
    den ganske unge Caroline Mathilde .. begår sit livs fatale fejltrin, da hun forelsker sig i kongens livlæge, Struensee

    Den Danske Betydningsordbog

    fatal
    adjektiv
    som har katastrofale konsekvenser

    Så teknisk set er brugen af ordet fatal faktisk helt i orden smiley


  • #15   17. jan 2016 Hehe godt ord igen LaLLe smiley

    Har forresten Mont. Anhængertrækket idag, og prøvede det med en euroclassic holder fra Thule og 2 tunge 'havelåger' på.. Den giver sig lidt i den 10 mm. Stål plade. Men når det hele er læsset og den har 'sat' sig lidt står det faktisk stabilt. Kan godt få det til at stå og dingle ved rådden kørsel, men det er lige så meget selve stativet der giver sig, som det er selve trækket smiley


  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 29
    #16   20. jan 2016 Konstruktionen er helt den samme på trækket til en smart fortwo og kender en som har bukket trækket på en ferie med 2 cykler på (hvor den ene var en tung elcykel) .

    Jeg bruger selv et thule euroway g5 til 3/4 cykler på min smart men er opmærksom på ikke at køre for stærkt over fartbump og det er sjældent med mere end 2 cykler.


  • #17   20. jan 2016 Heh Anders. Du har ikke haft problemer med det på din bil med den store Euroway på??

    I værste fald tænker jeg at jeg kan smide en strop inden om bagklappen og ud om cykelholderen, den må tage lidt af den tilbage vrid der sker når man køre motorvej (med vindmodstand) og over bump smiley


  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 29
    #18   22. jan 2016 Nej ingen problemer og har kørt en del med cykelstativet - specielt for 4-2 år siden hvor det kun var den ene knægt (og mig selv) der kørte BMX. Siden er det oftest gået ud over familiebilen når vi har været 3 afsted. Jeg ville ikke være nervøs ved vindmodstanden da der jo er ret meget læ lige bag bilen (turbolens). Der synes jeg ikke det gynger synderligt - men trafikbump skal man nok tage med ro


  • #19   22. jan 2016 Fedt nok. smiley

    Var inde og læse på et hollandsk forum. Og der siger de at misterdotcom trækket til smartere er 8mm i godstykkelse og må trække 450 kg og 45 kg på knoppen. Og der skriver de at det er ikke velegnet til cykler. Hvorimod at til at up er det 10mm i tykkelsen og må trække 750 kg og 50 kg på knoppen. Og der skriver de ikke noget om at det ikke må køre med cykler. smiley

    Så jeg "tør godt" nu smiley


Kommentér på:
Cykelholder på anhængertræk VW Up!

Annonce