Træningsprogram med puls intervaller {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt mig et pulsbælte, og vil derfor godt i gang med et træningsprogram med puls intervaller.
Mål
1. Jeg vil kunne holde en God gennemsnitsfart
2. Jeg vil kunne køre 120 km ruten i "Tour De Vest" uden at dø.
Min form nu
Sidste år kunne jeg holde 29-31 i snit på 40 km ture. Det er ligesom om det er et max jeg ikke kan flytte på! Forrige sæson, lå jeg også der - det samme sæsonen før.
Jeg tog Tour De Vest, 70 km ruten sidste år. Men med lavere fart da jeg fulgtes med kolleger. Så det var ikke så hårdt. I år vil jeg gerne prøve 120'eren, med noget mere fart på.
Jeg har ikke lavet noget her i vinterperioden, så min form kunne være bedre. Ved ikke hvor meget det siger, men i går kørte jeg 35 km. Jeg kunne holde en snit puls på 165, og tror min max er omkring 190. Gennemsnitsfarten var ikke imponerende. 24,9 km/t.
Jeg har fundet det her program, nogen der har noget at sige om det?
Har kørt de første par dage, og umiddelbart virker det næsten for let. med en puls på 75%/max synes jeg det går alt for sløvt... Men der er måske en mening med galskaben...
http://vorespuls.dk/artikel/4-ugers-cykeltraening-til-og-fra-arbejde
Det skal lige siges, at på min rute til/fra arbejde, er der ikke ret befærdet. Så intervaller er muligt det meste af strækningen uden de store problemer.
sep 2009
Følger: 1 Følgere: 21 Cykler: 2 Emner: 16 Svar: 213
Så træning skal blandes lidt. Nogle små korte intavaller af 30-60 sek. Hvor der handler om vo2 max. Altså pulsen skal helt ud til Du nærmest ikke kan mere. Plus lidt.
10 stk af dem med 1 min pause.
20 min opvarming. 20 min afrulning med højere kadance.
Så skal du ha nogle trænings dage med længere distancer for og få km i benene.
Også kan du os ha nogle 60-80 km ture med tempo kørsel. Og eller længere intavaller. Hvor du måske køre 80-85 % i flere minutter af gangen under turen.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Kør en masse kilometer i et behageligt tempo. Når du har en solid base kan du begynde at arbejde videre med styrke m.m
Glem alt om snit fart, det kan du ikke bruge til noget alligevel. Der er for mange variabler der spiller ind.
Hvis jeg kigger på min snit fart ligger den altid omkring de 30 +-1-2 når jeg køre alene. Mens det sidste løb jeg kørte i sæsonen lå på 42 i snit.
feb 2008
maj 2013
Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 20 Svar: 205
Og selvfølgelig skal der også nogen lange ture i benene. Men det er der også lagt ind i det program jeg linker til...
feb 2008
Har watt måler og puls så jeg kan danne mig et billed over hvordan benene og kroppen har det i forhold til hvordan jeg selv føler jeg har det.
Sæt dig et mål i sæsonen. Dit er tour de vest. Sørg for at kør nogle løb inden så du får nogle løbs kilometer og lidt erfaring i benene.
maj 2013
Har desværre ikke en watt måler (endnu) så jeg må nøjes med pulsen..
Er der nogen løb du kan anbefale?
feb 2008
Bare husk at man ikke kan sammenligne puls med andre, det er meget individuelt. Jeg har en meget høj puls. Så det er svært og svare på om dine 165 i snit er ok.
http://motionscykellob.dk/index.php?Landevej_Mtb=Road
kig her så er det bare at tage for sig
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Er tiden ikke til 2-3timer i sadlen, kan du sagtens få ligeså god træning ved at lave nogle threshold eller sweetspot intervaller, som vil forbedre din syregrænse. Det er typisk af en varighed på 15 og optil min 40min.
Lad være med at kigge på din gns. fat. Årstiden taler imod det og den vil være alt for afhængig af ydre faktorer, såsom vind, temperatur og din position på cyklen.
Tænk hellere i tid; tid i pulszoner og tid du kører. Når vejret er mere stabilt, cyklen sommer klar osv, kan du bedre bruge fart som indikator.
maj 2013
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Nogle responderer bedre på træning end andre. Nogen har brug for mere restitution end andre.
Det vigtigste er at du er systematisk, kører varieret ift puls.
Træningsprogram med puls intervaller