{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.785 visninger | Oprettet:

"Foto haj" søges. (Photoshop mm) {{forumTopicSubject}}

Hej..

Tænkte at der måske var en herinde der havde erfaring med rep. af gamle Dias, eller beskadiget billeder?

Jeg har fået til opgave at fixe min mor og far's 1800stk Dias (lysbilleder) De skal scannes og ligges på DVD.
De er fra 1964-1985 så helt friske er de ikke! (Billederne) ;o)

Jeg bruger en Dias Scanner, som tager en ramme af gangen (af 50stk) og den har en digital rense funktion (ICE) Som retter ok op på billederne, taget deres stand/alder i betragtning. Men jeg ville høre om man kunne fikse resten via photoshop eller liggende program??

se eksempler her.
http://www.cykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2696


vh
René


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Foto haj" søges. (Photoshop mm)
  • #2   3. sep 2009 Kan ikke rigtig finde ud af om det hjalp..
    http://i113.photobucket.com/albums/n203/Stefan9k/26110_l-2.jpg
    Men hvis det skal gøres ved 1800 billeder kommer det til at tage lang tid. Brugte omkring 10 min. i PS Lightroom.
    Du kan prøve Picasa. Måske kan den hjælpe dig.


  • #3   3. sep 2009 Tak for indsatsen.. men resultatet er ikke bedre... hvis jeg skal være ærlig... ihvertfald ikke godt nok til at det er en løsning.

    Jeg har skilt samme billed ad, og renset det manuelt på alle sider og flader + selve billedet. og det kom der det her ud af.
    (link fjernet)

    nb. jeg havde bare håbet at der fandtes et program det kunne filtrere skidtet fra, så jeg ikke sku skille så mange billeder ad .-/


  • #4   3. sep 2009 ...

    jeg mener at samsung havde lavet en funktion i
    deres aller nyeste kamera som skulle kunne fjerne fejl m.m.
    f.eks. viste de at det f.eks. kan fjerne bumser, modermærker,
    og andet i et ansigt (undskylder sprogfejl).
    jeg mener jeg har et link eller en video liggende.

    ellers tror jeg du får et fuldtidsjob i at rense billeder da jeg ikke lige kan komme på andre løsninger.


  • #5   3. sep 2009 Har du prøvet Picasa? Mindes min far havde held med et billede taget gennem et vindue..

  • #6   3. sep 2009 Stefan.
    Har ikke prøvet Picasa... men jeg kan jo kigge på det, når scanningerne er overstået. det går der nok 10-12dage med endnu :-S

    Gustav V.
    Problemet her er, at billederne ER taget, og er gamle. Så nu skal de fikses lidt op, og det kan et kamera vist ikke klare ;o)


  • #7   3. sep 2009 René E

    jeg er klar over at de er taget, men det jeg tænkte var at samsung måske havde noget software liggende til det.
    ellers kunne man jo prøve at tage et billed af billedet (er det til at forstå ?).


  • #8   3. sep 2009 et billed af billedet gør det kun værre.. men jeg vil da lure deres software ud, når jeg har tygget mig igennem scanningerne.. håbede bare på at Photoshop ku klare det, nu hvor jeg har deres program.. :o)

  • #10   4. sep 2009 Det kan godt fikse rigtigt pænt i photoshop! Ingen tvivl om det!
    Det kommer dog nemt til at tage en MEGET lang tid, med dine 1.800 billeder!
    Der vil være tilretning og forbedringer, som du vil kunne gøre på alle billeder samtidig ved hjælp af f.eks. actions(Photoshop). Det kunne være justeringer som levels/ farvedybde i billedet eller tilskæring. Via denne metode vil du f.eks. kunne resize el. lave anden ændring på en hel mappe af gangen, sådan at du ikke skal åbne 100 el. 1000 billeder for at lave den ændring.

    Du vil normalt kunne ordne og justere end masse ting til husbehov via Picasa, men om du kan nå det ønskede resultat med denne opgave tvilver jeg på. Syntes at kunne fornemme du vil helt af med "sporene" fra dias?
    Personligt syntes jeg det giver et rigtigt godt og tidssvarende "look". Ville dog til hver en tid rette de værste fejl, og så ellers justere kontrast og levels i billederne(Photoshop). Det er selvfølgelig smag og behag...

    Gik lige meget stærk så håber noget af det giver mening og er til at forstå smiley Nu tilbage til arbejdet smiley

    God dag


  • #11   4. sep 2009 Claus L.


    Jeg har følgende to programmer:
    Photoshop 7.0 (det er i denne du mener man kan ta en mappe af gangen?)
    Photoshop Elements 6.0

    Den udgave jeg har, er på dansk, hvor finder jeg den funktion, der gør at jeg kan redigere en hel mappe af gangen? det ville være ret cool. for ikke alle 1800 skal ha en farve redigering, det er kun de meget gamle og fesne dias.
    Og det ville jo klart være hurtigere at ta 50stk af gangen, i stedet for at skulle åbne og redigere dem alle hver for sig *gaab*

    vh
    René


  • #12   4. sep 2009 Hej René.

    Her kommer lige et hurtigt skud fra hoften, da jeg ikke sidder foran min arbejds computer pt. Tror dog godt jeg kan beskrive arbejdsgangen alligevel smiley

    Beskrivelse:
    Hvis du ønsker at anvende præcis de samme ændringer på flere billeder, kan du oprette en action, og derefter afspille den på en ønskede mappe.
    (Tit vil det bedste resultat fremkomme, ved at give hvert enkelt billede sin fulde opmærksomhed. Det har man dog sjældent tid til, eller skal man f.eks."bare" ændre størrelsen på en masse billeder. Her kommer så actions til sin fulde ret!).

    Fremgang:
    1: Åbne et billede som indeholder de "steps" som skal laves på resten.

    2: Klik på optag knappen på action paletten.

    3: Navngiv din action.

    4: Udfør dine rettelser. (F.eks. ændring af kontrast.)

    5: Kilk derefter på stop-knappen på action paletten.

    --- Nu har du optaget din action og den er nu klar til at bruges/ afspilles. ---

    6: Filer > automatisere > batch

    7: Vælg actionset og den action du lige har optaget.

    8: Vælg den ønskede mappe med billeder, som skal havde de ønskede ændringer fra
    actionen.

    9. Vælg en mappe hvor de ændrede billeder fra placeres.

    10. Klik på OK. Photoshop vil nu åbne billederne og afspille action med de ændringer du foretog, da du optog actionen.

    Håber du kan bruge det til noget smiley Ellers må du give lyd fra dig.

    God weekend


  • #13   4. sep 2009 Du skulle kunne bruge PS 7.0

  • #14   4. sep 2009 Fedt^^ den fremgangsmåde vil jeg klart se nærmere på når jeg kommer dertil ;o)

    Kan os bruge den til min hjemmeside, hvor billederne SKAL være i bestemte størrelser og der skal være 3 str. af hvert billed, så der kan jeg bruge den! :o)


Kommentér på:
"Foto haj" søges. (Photoshop mm)

Annonce