{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.228 visninger | Oprettet:

MTB kassette - Billig vs dyr? {{forumTopicSubject}}

Drivlinen på min MTB skal skiftes og jeg sidder derfor og kigger på stumper. Gruppen er en 9speed XTR.

Når det kommer til kassetten, kigger jeg på disse to:

https://www.cykelgear.dk/reservedele/kassette/9-gears-kassetter/shimano-hg-400-kassette-9-speed

https://www.cykelgear.dk/reservedele/kassette/9-gears-kassetter/kassette-9-gear-shimano-xt

Hvis man ser bort fra vægt, er der så den store forskel? Vil den dyre holde længere, skifte bedre eller andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MTB kassette - Billig vs dyr?
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #1   24. apr 2018 Den dyre holder ikke længere, kassetter bliver slidte hvis man bruger dem med en slidt kæde. Skifter du kæden inden den er slidt mere end 0.7 holder både den billige og dyre kassette næsten evigt.
    der er heller ikke væsentlig forskel på hvor godt de skifter. overfladebehandlingen er lidt bedre på den dyre, den billige får lidt lettere rust, hvis den står sølet ind i vand, skidt og salt.
    vægten er lavere på den dyre


  • #2   24. apr 2018 Den dyre har spider og laver ikke 9 hakker dybe hakker i din body.

  • #3   25. apr 2018 Enig med Jørn i at dure kassetter ikke nødvendigvis holder længere. De vejer mindre og skifter ofte bedre. De har måsle også en legering eller behandling der gør at de ikke ruster så hurtigt.
    Og så ser dyre ting som regel også lidt mere lækker ud smiley


  • #4   25. apr 2018 Jeg køre SRAM 9speed.
    PG 970 kassette.
    PC991 kæde.
    Det kan ikke rigtig ruste og skifter perfekt.
    I forhold til det er den dyre løsning mener jeg stadig det er tæt på gratis til 350kr.
    For sættet.


  • #5   26. apr 2018 Mange af Srams kassetter kan skrues fra hinanden, hvilket gør dem super lette at rengøre.

  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 20
    #6   9. maj 2018 Bedste kombination til MTB er Shimano kassette + SRAM kæde, har testet mange gange.
    Shimano XT kassette er nickel plated kommer ikke rust på og stivere, lettere, stærkere.
    Jeg anbefaler 2stk. kæder og skift hver 500km så holder længere både kassette og kæder.
    Karl / O-bike.dk


  • #7   22. jul 2018 min kæde og kasette kørte rigtig dårligt efter 700 km satte ny kæde på så blev det meget værre men køre med den nye kæde endnu og efter 200 km så køre det lidt bedre

  • #8   22. jul 2018 Skelton. Lyder til at dit gamle setup var slidt i stykker. En ny kæder passer så ikke til de gamle slidte tandhjul og vil derfor køre enorm ringe og slides hurtigt. Det er så det du er ved at opleve nu, at kæden er blevet slidt så grundigt at den nu passer godt på din slidte kassette.

  • #9   25. jul 2018 men det os nogle billige dele som sidder på og os en billig kæde jeg har indkøbt

  • #10   5. aug 2018 lalle jeg forstår ikke den kan være slidt i stykker når jeg har skiftet kæde inden 0.75% på kæde måleren


  • #11   6. aug 2018 Det lyder mærkeligt vil jeg give dig ret i, men ikke desto mindre lyder det meget som symptomer på slidt kasette.

  • #12   6. aug 2018 men det jo os en af de billige 7 speed kasetter den er tourney



  • #13   7. okt 2018 LaLLe jeg fik styr på den hoppende kæde da bag skifteren røg så satte jeg en gammel altus bag skifter på så kørte det helt normalt

    den gamle bag skifter blev kæden pludselig helt slap der røg en fjedder


  • #14   8. okt 2018 Tillægs spørgsmål : hvordan ser man hvornår en kassette er færdig? Kan det måles ligesom med kæden?

  • #15   8. okt 2018 kæden hakker over hopper

  • #16   8. okt 2018 Lidt ligesom med klingerne foran. De begynder at blive spidse og ligner hajtænder...

  • #17   8. okt 2018 Man kan godt få speciel kassette slitage måler, https://www.youtube.com/watch?v=Lb63caDLcN0
    men generelt følger den kæden (1% længere kæde betyder kassetten også er ved at være slidt)


  • #18   9. okt 2018 Den er jo meget smart den der til at måle med....

    Jeg var oplevede at min sidste nye kæde var overordentlig besværlig og jeg frygtede det var kassetten der skulle skiftes men nu er det åbenbart kørt til og det knage og brager ikke mere... Det er den 3 nye kæde på den kassette og kassetten er 1 år gammel og har kørt ca 8-10 gange om måneden.....

    Der blev skrevet at en kassette kan holde "evigt" så længe kæderne bliver skiftet i go tid...kører med xd body og de kassetter er jo dyre synes jeg så vil gerne hive så mange km ud afden kassette de er på.....når den er slidt op overvejer jeg at skifte til 12 speed da en xd kassette koster næsten det halve af en 12 speed nx gruppe. Hvis det gir mening....

    Sorry for off topic


Kommentér på:
MTB kassette - Billig vs dyr?

Annonce