{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.792 visninger | Oprettet:

Det store dæk mysterie {{forumTopicSubject}}

Jeg går og kigger på en gravel bike og på udvalget af dæk....det er ikke så stort så jeg surfer rundt på nettet og falder over en video hvor en gut sætter forskellige dæk på to forskellige fælge og det viser sig der ikke er nogen forskel på 700 og 29.

Da min kone samtidig trænger til nye dæk på hendes hybrid cykel og gerne lidt større laver jeg det samme eksperiment og helt uden problemer kan jeg sætte et ældre scwhalbe racing Ralph 29 på hendes 28 tommer hjul hvor der sidder 700x40 dæk på...

Er der nogen der kan komme med en forklaring eller konspirations teori om dette? Jeg er en anelse forvirret....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedrivning af væg 4.000 kr.
  • Ingen lyd på TV 500 kr.
  • Genbrugspladsen/ slå græs og fjerne ukrudt 1.650 kr.
  • Placering af opvaskemaskine inklusiv sokkel 1.250 kr.
  • Installation af opvaskemaskine 850 kr.
  • Samling af skoskab 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det store dæk mysterie
  • #2   3. jul 2018 Jeg tror... At lige inden man skulle til at introducere 29", vidste man godt at 28" var en fornuftig størrelse. Man ville rigtige gerne indføre én størrelse over hele cykelspektret, for ligesom at gøre det hele lidt nemmere. Man ville måske endda kunne mindske omkostninger under produktion ved at bruge nogle af de samme maskiner. Men som vi alle ved, lider mountainbikere af kronisk landevejsallergi og vil ikke have noget som helst at gøre med noget som bare minder om landevej. Så man stod med et lidt dumt problem... Indtil en snedig person foreslog at man bare kaldte det for 29", selvom alle egentlig godt vidste at det var 28", så mountainbikerne troede det var større og bedre end hvad der kørte på landevejene... Og vupti! Så havde man pludselig en kæmpe succes!

Og husk at det selvfølgelig skal læses med en god portion sarkasme. smiley

• #3   3. jul 2018 Ikke desto mindre lyder det meget plausibelt....

Vil det sige at et 700 dæk har den samme diameter som et 29er dæk?

• #4   3. jul 2018 Jeg tror, uden at vide det, at fælgdiameteren er den samme. Men da MTB-dæk jo har en højere profil, vil de blive 29" målt på yderste diameter.

• #5   3. jul 2018 Arhh så er jeg med.... Så er fælgene ens?

• #7   4. jul 2018 Sådan ts det forstår jeg det der.....

Kan det godt passe at dæk fabrikanterne er lidt optimistiske I forhold til det der står på dækket og så det som dækket rent faktisk måler i bredden? Eller er der en gylden regel med fælgen og det indvendige mål.. Altså skal et dæk have en hvis mængde mm for at leve op til de tal der stå på det? Gir det mening....

Tak!

• #9   5. jul 2018 ja det tror jeg godt du kan have ret i....

og jeg er helt med på at det er optimistik fra dækfabrikanterne med deres bredde på dækkene.... dog tror jeg godt at bredden på fælgen kan have noget at sige i forhold til optimal dæk bredde. Er noget overrasket over at schwalbe dækket dækket på 2.25 næsten passede på konens hybrid cykel og at de "smalle" fælge på hendes cykel er med til at dækket ikke får sit fulde potentiale opfyldt ( med luft smiley ) ....overvejer seriøst at købe et sæt mtb dæk til hendes cykel det eneste krav er om der er plads i gaflen og i rammen ....

Har kigget en del på gravel dæk, da jeg overvejer en gravel bike, udvalget er bare ikke særlig stort med mindre at man så begynder at kigge på 29 mtb sæk som så åbenbart godt kan fungere størrelses mæssigt....

Jeg kan ikke lade være med at tænke markedskræfter osv

• #10   5. jul 2018 28", 29" og 700c kan alle sidde på samme fælg.
    Hvis du måler fælgen til 29" vil du opdage at den ikke er 29". Det er mål MED dæk på (cirka).

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    dec 2023

Svar: 3
    #11   10. dec 2023 Hey. Her kan du læse lidt om, hvilke dæk der anbfeales i hvilke situationer, når du skal ud at cykle gravel: https://www.gravelrytteren.dk/guide-hvilke-gravel-daek-skal-du-vaelge.

God tur!

Kommentér på:
Det store dæk mysterie

Annonce