{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.806 visninger | Oprettet:

Kan der ikke sættes rullebremse på her? {{forumTopicSubject}}

Min cykelhandler her jo nok ret. Men nu prøver jeg at stille spørgsmålet her og håber på svar. Jeg er helt ny her, og er også lidt usikker på hvilke slags spørgsmål som er OK her og om det måske er et andet forum, som er det rigtige.

Jeg overvejer at få skiftet til rullebremser på min cykel i stedet for de eksisterende bremser på fælge. Men min cykelhandler fortæller, at det går ikke på det bagnav, som jeg har og på den forgaffel, som jeg har. Min cykel er ca. 12 år gammel og rimelig almindelig.

Bagest har jeg et 8-gears nav, NEXUS SG-8R20. Jeg har vedlagt foto på det sted, hvor jeg tænker at bremsen ville kunne side. Der er ca. 30 mm "højde" fra inderst og til den møtriks flade som støder an til stellet. Er det ikke nok? Når jeg har set billeder af det her, så ligner det meget det som andre sætter rullebremser fast på.

Det andet angår forhjulet. Her behøves et lille "rør" svejst fast på forgaflen, som rullebremsen lange stang går ind i, så den ikke løber rundt. Jeg tænker blot, at der bør være nogen, som har lavet et lille beslag til at spænde på forgaflen, så man ikke behøver det svejste rør. Er det sikkerhedsmæssigt uforsvarligt - eller hvad? Er lige ved blot at sætte et spændebånd omkring i en hurtig vending.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan der ikke sættes rullebremse på her?
  • #1   20. maj 2019 Du kan snildt sætte rullebremse på det nav der og hvad angår forbremsen, så burde et bremsebånd være nok.
    Som du selv er inde på, så skal den bare holdes på plads, så den ikke render med rundt.
    Hvis bremsebåndet kan holde til bagbremsens kræfter, så kan den nok også klare det ekstra som de forreste levere.
    Ville ikke være bange for at kaste det på og ellers koster en universal forgaffel ikke alverden smiley


  • #2   21. maj 2019 Tak Dan P, for dit svar. Det får mig i hvert fald til lige at undersøge lidt nærmere.

    I forhold til forreste bremse, kan der så være noget med styrken af forgaflen, som hænger sammen med det her? Altså at forgafler som er udstyret med det rør også er ekstra stærke. Jeg er så meget ingeniør, at jeg godt kan regne ud, at der ikke er tale om små kræfter her når bremserne hugges i ved en nødsituation. Men den naturlige begrænsning er trods alt, at kroppen fortsætter ud over styret.


  • #3   21. maj 2019 Lige et tillægsspørgsmål. Er rullebremser reelt meget lettere at vedligeholde?

    Mit cykelhandler anbefalede dem, for de ville holde 10 år uden problemer. Men jeg synes også i forums at kunne læste, at rullebremser begynder at larme, og at man så skal til at skille dem af og smøre dem. Og så er de måske ikke så vedligeholdsfrie alligevel.


  • #4   21. maj 2019 Der er store kræfter på spil, men tænker som sagt ikke at de er meget større end hvad de er på div. bagbremser. Fodbremsen samt rullebremsen bagpå, bliver kun holdt af hvad der minder om et almindeligt spændebånd.

    Rullebremsen er det tætteste på noget "vedligeholdelsesfrit", som du kan komme.
    Én gang om året eller sådan, skal proppen ved smørehullet pilles ud og der skal sprøjtes noget specielt fedt derind. Gør man det, kører de nærmest evigt - uden støj smiley
    Der er ingen grund til at pille bremsen helt af for det, da hullet oftest sidder let tilgængeligt.


  • #5   21. maj 2019 Super - tak for oplysningen om vedligehold af rullebremsen. Det lyder da nemt.

    Det jeg tænkte i forhold til styrken af forgaflen er, at der bliver trukket en del "midt" på i det ene forgaffelrør. Altså lidt som om, at du står på et rør med spredte ben, og så trækker op i røret midt på. Der er styrken af spændebånd eller bremsebånd sikkert rigelig til at trække op i røret midt på og bøje røret. Det er på den måde jeg synes, at kræfterne spiller ind i forhold til styrken af forgaflen. Her kan røret hen til baghjulet jo godt normalt være lavet med større godstykkelser.


  • #6   22. maj 2019 Rullebremser er ikke sendt fra himlen. De er tunge, og bremseevne er ikke imponerende. Jeg har rullebremse foran på min hverdagscykel, der bare skal fungere, når jeg har brug for den. Her er jeg fint tilfreds med rullebremse.
    Jeg tror sagtens, at din forgaffel kan holde til det. Men du skal have et nyt forhjul/nav. Mon ikke, det er billigere at finde en brugt cykel med rullebremser, fremfor at skifte forhjul og købe rullebremser til for og bag?


  • #7   22. maj 2019 Tak for kommentar, Jay Jay. Sagen er, at jeg alligevel skal have skiftet fælgen på mit forhjul. Derfor tænkte jeg at få det klaret i samme omgang.

    Der er faktisk ret meget, der skal skiftes på min cykel. Så ja brugt kunne også være en option. Men jeg synes blot, at det på den måde kan tage meget lang tid at finde den cykel, som måtte være OK til mig. Og så er der også risikoen med, at mange cykler er stjålet.


  • #8   22. maj 2019 Jah, det er jo en smagssag. Selve konverteringen til rullebremser kan ikke gøres for under 1000 kroner, så hvis der også er andet oveni, bliver det hurtigt et projekt, som ikke kan sælges for reparationsomkostningerne. Men hvis du har en fed cykel, du er glad for, så er det da bare at gøre det.

  • #9   25. maj 2019 Jeg endte med at fravælge rullebremser og forsætte med fælgbremser. Det er alligevel ret dyrt, og en lille flaske på 100 ml til smøring af rullebremser koster 100 kr. og et eller andet sted synes jeg blot, at det er en ublu pris. Et nyt sæt bremseklodser koster 14 kr. Så nu har jeg indkøbt flere reservedele - bl.a. nye dæk, ny bagfælg, nyt forhjul, kabler og ny sadel.

  • #10   27. maj 2019 Man bliver noget skuffet når man kommer fra gode fælg- eller skivebremser til rullebremser. smiley Og så er synes jeg de har en tendens til at hænge lidt - hvilket er pænt irriterende når nu de er nittet sammen og ikke må serviceres. Jeg har pt. en af familiens cykler hængende med to rullebremser der er noget træge - også efter at de har fået den pænt dyre specialfedt. De er nok gamle - men det bliver da alligevel dyrt, hvis man skal skifte hele bremsen, hver gang der er noget galt...?

Kommentér på:
Kan der ikke sættes rullebremse på her?

Annonce