{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.514 visninger | Oprettet:

Problemer med gearskift - Nexus 7 gear {{forumTopicSubject}}

Har siden jeg købte min Centurion Basic for et par måneder siden haft problemer med Shimano Nexus gearskiftet. Med jævne mellemrum er det som om den ikke rigtig går i hak, hvilket høres ved der kommer en ubehagelig knæklyd og trådet gir sig et splitsekund. Udover det er irriterende, kan det også være farligt hvis jeg står op i trådet når den gør det (Heldigvis ikke sket endnu). Den 10 år gamle Basic fra 2009 der blev stjålet kort før indkøbet af den her nye, havde problemet kun undtagelsesvis og sjældent, så gjorde ikke mere ved det. Men den nye gør det flere gange på hver cykeltur. Nu er den røget tilbage til cykelhandleren så de forhåbentlig ka løse problemet. Ellers ryger den simpelthen videre, da jeg ikke syntes det ikke er tilfredsstillende at køre videre med

Lød ikke på cykelhandleren som et problem de er videre bekendt med, men nu har jeg oplevet det på to af de tre Basic cykler jeg har haft med Nexus gear (Den helt gamle 4 gears fra 90'erne var der aldrig problemer med). Er det bare mig der er ekstremt uheldig, eller er der andre derude der har gjort sig samme efraringer? Måske også har et bud på hvad der kan gøres ved det?


Kommentarer på:  Problemer med gearskift - Nexus 7 gear
  • #1   19. jul 2019 Det lyder som om, at gearet ikke er korrekt justeret. Det tager få minutter at fikse.

  • #2   19. jul 2019 Glemte at skrive jeg selvfølgelig har justeret så de 2 gule markeringer står lige overfor hinanden i 4 gear. Hjælper ikke en fis desværre

  • #3   19. jul 2019 Jeg er heller ikke stor fan af Shimano Nexus gear.

    Det lyder stadig som om, at der er noget med justeringen. Måske er der er knæk på kablet et sted, så der er ekstra modstand. Alt i alt skulle cykelsmeden kunne klare prpbelemt.


  • #4   19. jul 2019 Min gamle Basic fra 1997 med 4 Nexus gear har kørt helt fejlfrit i de 22 år jeg har haft den. De har aldrig fået andet end lidt olie en sjælden gang imellem, aldrig skilt ad og smurt inde i navet.

    Nu har de fået den ind og så vil de selv prøve den af. Virkelig træls med sådanne periodiske fejl du ikke kan vise dem her og nu. Han nævnte de måske ender op med at skifte hele gearet inkl. hjul på garantien, men det er jo heller ikke fedt man blot skifter fordi man ikke kan lokalisere fejlen...men de har forhåbentlig styr på hvis fejlen sidder udenfor navet, altså i kabler, omskifter osv


  • #5   31. jul 2019 Som en afrunding på tråden til andre fremover der vil komme til at opleve samme problem, kan jeg oplyse en cykelsmed fortalte mig at Nexus gearene har ændret sig over tid. Man skal derfor nu undlade at tråde i pedalerne samtidigt med man skifter gear, så undgås de her knæklyde der lyder helt forkert. Dette var så aldrig noget man skulle tænke på med de ældre udgaver, men åbenbart noget man skal i dag

  • #6   31. jul 2019 Hvor ofte skifter du gear på din bil mens den er koblet ind?

    Har altid undladet at træde når jeg skifter på indvendige gear netop fordi det ikke er sundt for dem.


  • #7   31. jul 2019 Tak for nyttig kommentar, selvfølgelig bare mig der kan lære at tænke lidt!! Når det nu aldrig har været et problem før, ingen mislyde eller efterfølgende problemer er opstået, og jeg har skiftet sådan siden jeg har været helt lille, ja så er det vel ikke så mærkeligt jeg undrer mig over det pludselig bliver et problem her godt oppe i 40'erne.

  • Frank J
    Frank J Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #8   12. aug 2020 Har lige købt en 7 gear Nexus som skifter fint op & ned i gear men jeg oplever lidt problemer med 3 gear den er en smule mere tung og køre i dette gear og måske lidt leje støj nogen der ved hvad det kan være og det er kun i 3 gear problemet er

Kommentér på:
Problemer med gearskift - Nexus 7 gear

Annonce