{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.527 visninger | Oprettet:

Christian B
Christian B
Tilmeldt:
5. maj 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Bygge et hjul med el-motor - Hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har kastet mig ud i at jeg vil bygge min ladcykel om til en el-cykel. Jeg har fundet en motor jeg gerne vil bruge, men den er Ø299 mm mellem egehullerne og det er et 20 tommer fælge den skal monteres på. Jeg har ved hjælp af et excel-ark kommet frem til en ege længde på 56,21 mm ved 0 krydsning. Jeg har aldrig før bygget et hjul, så jeg sidder med nogle spørgsmål.

Spørgsmål nr. 1
Kan det overhovedet lade sig gøre at bygge et hjul med så korte eger,. Jeg tænker at: jo kortere eger, jo svære bliver det at få dem på plads i hullerne. Eller er det en forkert opfattelse? Når man har ingen erfaring er det jo svært at vurdere, hvad der er muligt smiley

Spørgsmål nr. 2
Det er gået op for mig at man skal havde specialfremstillet eger når det er i den størrelse. Jeg har kun kunne finde et sted i USA der kan lave Sapim eger ned til 50 mm. Er der ikke nogen steder i Europa eller Danmark, hvor man kan få specialfremstillet eger?

Det jeg nok fisker lidt efter med det her indlæg er råd og vejledning. Tips fra folk med erfaring, der kan hjælpe mig på den rigtige vej. Jeg har være ned ved min lokale cykelhandler. Men der var ikke meget hjælp at hente. Han var nærmest fjendtlig smiley

På forhånd tak
Christian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bygge et hjul med el-motor - Hjælp
  • #1   5. maj 2011 Er det ikke nemmere at sætte motoren ved siden af med et tandhjul så den kan trække på det nuværende baghjul?


  • #3   5. maj 2011 mht eger længden: jeg ved at cykelsmede i gamle dage havde en gevind-rulle-maskine, netop til at rulle gevind på eger.
    måske kan du finde en cykelsmed der har sådan én, og få ham til at forkorte nogen normale eger.. som alternativ til bestille fra USA..


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #4   5. maj 2011 Tak fordi I svaret så hurtigt.

    Til Jesper

    I min søgning efter eger er jeg stød på en ”gevind-rulle-maskine” et par gang, så man kan stadig købe dem. Så en af de 38 cykelsmede i min by må næsten have en.

    Til Tonni

    Tak, det kan godt være, du bliver min livline når jeg kaster mig ud i mit eventyr. Hvis jeg bruger 2 krydsning kommer ege længden op på 132 mm. Det lyder som en størrelse, der skulle være til at købe. Dog har jeg på flere engelske sider læst at man skulle bruge 0X, da motors store størrelse både gjorde det svært at lave krydsninger og at motor stivet hele hjul af, så det ikke var nødvendigt med krydsninger. Men jeg kan godt lide ideen med 2X. Jeg tror også det ser bedre ud. Så hvis du siger det er lade sig gørligt. Så prøver jeg at arbejde mig hen mod det

    Til Anders B

    Øhh……PAS! Eller Fisk! Vælg selv. Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du snakker om!?!

    Men ud fra jeres svar lyder det som om at jeg godt kan købe fælg og motor og gå på jagt efter eger eller en smed med ejerskab af en ”gevind-rulle-maskine”.


  • #5   5. maj 2011 hehe ”gevind-rulle-maskine” var måske lidt fordummende, det rigtige udtryk er "gevindrulnings apparat".
    det udtryk må du hellere bruge når du spørger cykelhandleren, ellers mobber han dig måske smiley
    håndværkere kan være så ondskabsfulde overfor ikke-kyndige mennesker, feks sende lærlingen ned på det andet værksted efter en bøtte kørnerprikker haha smiley


  • Torben
    Torben Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 34
    #7   6. maj 2011 Du kan købe gevindskære i alle ordentlige byggemarkeder.
    Motoren sætter du jo bare på.


  • #8   6. maj 2011 den fede: det hedder en gevindbakke, og nej man kan umiddelbart skære gevind på eger!
    eger har en trækstyrke på langt over 1000Mpa, det er ikke et materiale der let lader sig bearbejde spåntagende.
    et skåret gevind er også betydelig svagere end et plastisk deformeret gevind (et rullet gevind)


  • Torben
    Torben Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 34
    #9   8. maj 2011 Jesper .
    Lad nu være med at spille smart lille ven, jeg ved mere om værktøj end du nogensinde kommer til, det hedder en "SNITBAKKE" men kaldes også gevindbakke.
    Når jeg skriver gevindskære, ved alle hvad jeg taler om, selv dig.
    Du siger at han skal dreje gevind i hånden, du ved vel ikke hvordan man skærer gevind.
    Man kan sagtens skære gevind på eger, og man bruger selvfølgelig også skæreolie.


Kommentér på:
Bygge et hjul med el-motor - Hjælp

Annonce