{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af krankboks
  • #1   16. jun 2020 Jo, det er et godt sted at starte i hvert fald. Eller sagt på en anden måde: den kommer aldrig til at køre godt med slør i kranklejet. Det burde være en nem sag at skifte kranklejet, men det kræver specialværkøj.

  • #2   16. jun 2020 Okay mange tak for dit svar.

  • #3   23. jun 2020 Omend specialværktøj er det ikke særligt dyrt
    De kan godt sidde godt fast. En blæselampe er god at have i nærheden

    Kan anbefale denne model da den kan holdes fast med skrue + spændskive


  • #4   23. jun 2020 Den største udfordring kan være ringe kvalitet af værktøj og den gamle krank. Jeg har pt. en projekt, der er gået i stå, da den gamle krank var plastik i begge sider. Det er noget lort at få ud efter flere års brug.

  • #5   23. jun 2020 Udover at man skal have værktøj til det, er det sværeste typisk at få skidtet af (1). De kan sidde afsindigt godt fast - hvilket er grunden til, at jeg generelt har lært at pille dem ud indenfor det første halve år med en ny cykel (2), for at give dem noget fedt. (Da jeg antager, at mangel på samme er den primære grund til, at de ruster/oxiderer så vanvittigt godt fast på nye cykler).
    Anbefaler altid at købe en ordentlig krank - der _er_ forskel. (3)
    I hvert fald for mig (2m/90-95kg)...

    I øvrigt er det typisk samme sag med pedalerne (som spørgeren jo ikke behøver at fjerne). Kan kun anbefale at købe en ordentlig, lang pedalnøgle med det samme! Jeg fik desværre ved to lejligheder thrashet både mig selv (men vores krop er heldigvis i høj grad selv-reparerende! ;o), to Belzer fastnøgler (de blev ~18mm i åbningen ;o) og en Bahco svensknøgle, før jeg fik taget mig sammen...

    Mvh.
    Anders

    (1) Varme er sikkert effektivt - men det er typisk ikke "kønt" for lakken. Til de "gamle" (med indvendige tænder) kan jeg også anbefale en type, der kan skrues fast på krankakslen. Så har man styr på det og undgår lettere at værktøjet "slipper" og ødelægger både det ene og det andet.
    Alternativt et der kan sættes på en slagnøgle (hvis man har sådan en). Jeg har i hvert fald været meget glad for mit værktøj tid de nye typer med udvendige tænder. (Til reference er det et IceToolz M091 - men det er nok den forkerte type til spørgerens cykel.) De er desværre normalt ret dyre da det bør være CrMo stål. Standard værktøjer risikerer bogstaveligt talt at eksplodere på en slagnøgle (har dog kun prøvet det med bits).
    Men jeg ville ønske, jeg havde haft fundet et analogt, da jeg bøvlede med dem i gamle dage! Slagnøgler styrer til ting der sidder fast! smiley

    (2) "Heldigvis" sætter de typisk ringe krankbokse i de 4-6kkr cykler jeg købte - og de gik typisk i stykker indenfor få måneder. Typisk var cykelhandlerne glade for bare at garanti-bytte kranken til en bedre og slippe for arbejdet. I hvert fald anden gang! (Havde en enkelt der insisterede på at sætte samme lort i igen... Men det fortrød han efter et par måneder. Så fik jeg "en ordentlig" og lov til selv at skifte den! smiley

    (3) Min erfaring er at Shimanos ..5x krankbokse holder OK. De billigere gør ikke (selvom det undrer mig, at nogen kan/gider at lave dem så dårligt! Tror nærmest producenten skal gøre sig umage for ikke at hærde lejer/kugler, hvis de skal leve så kort...)


  • #6   24. jun 2020 Jeg havde en standard aftrækkertop som skulle kunne aftrække mit Shimano krankhus. Jeg ville skifte både krankhus og krank. Efter utallige eder og forbandelser, ømme knoer og lign. havde jeg fået splittet min aftrækkertop. Udslaget kom, da jeg tændte blæselampen. Så gav krankhuset sig endeligt. Så snart at temperaturen faldt på stellet, var det umuligt at skrue den videre ud. Det skal lige siges at krankhuset har siddet i stellet i 25 år, så det har også en årsag til genstridighederne. Nu mangler jeg kun ca. halvdelen af udtrækningen. Jeg har bestilt en ny aftrækker hos Cykelgear.dk og må indse at stellet skal omlakeres pga blæselampen. Tricket med slagnøgle kunne ikke bruges i mit tilfælde. Jeg ved ikke om alu-stel som mit, gør processen sværere.
    Nu kender du min historie, Anders
    Held og lykke med projektet, som nok ikke er så voldsomt, men ordentligt værktøj er et must.
    Mvh Jens


Kommentér på:
Skift af krankboks

Annonce