{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.529 visninger | Oprettet:

skift af forskifter... {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg fik ødelagt min forskifter igår aftes, og skal have købt mig en ny.

Cyklen er købt med denne skifter:
Shimano slx fd-m660-10, Top Swing, 34,9mm (10speed)

Kan jeg montere denne i stedet?
Shimano XT (FD-M771) forskifter, down-swing, 34.9 mm

Jeg er total newbie i denne cykelverden, så aner ikke hvad forskellen på top/down swing er...

Yderligere oplysninger om cyklen kan ses på min profil.

Glædelig Jul...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skift af forskifter...
  • #1   22. dec 2011 top og down swing definere jo hvor kablet kommer fra oppe eller nede under krank boksen så som udgangspunkt kan man ikke gøre det men igen alt kan lade sige gøre for den der har viljen eller penge nok smiley

  • #2   22. dec 2011 med andre ord.. nej det kan du ikke...

  • #3   22. dec 2011 Ikke helt korrekt down pull eller top pull, er om kablet kommer oppefra, eller nedefra.
    Top swing eller down swing, betyder hvor din clamb er placeret i forhold til det led, hvor skifteren bevæger sig.
    Ved topswing som du har nu, er bevægelsesleddet over din clamp ( påspænding på røret ) ved downswing under, dvs. at din forskifter skal placeres højere på rammen.
    I dit tilfælde vil det formodentligt ikke være noget problem, da det kun kan være en uheldig placering af den ene skrue til din flaskeholder, der kan være et problem, ved flere fullyer kan det til gengæld ikke lade sig gøre.
    Den forskifter som du har fundet der, er til gengæld til 9 speed, hvor du kører 10 speed, så det er ikke optimalt.


  • #4   22. dec 2011 Flot jeg starter på læse kursus i det nye år Thomas har så evig ret. Det er oftest på carbon rammer du ikke ka bruge down-swing.....

  • #5   22. dec 2011 Hvis vi så yderligere kan blive enige om, at det er topswing, der sjældent er et hit på en carbonramme, så er det en rigtig god start på det nye år. smiley

  • #6   23. dec 2011 Tak for super svar Thomas.

    Jeg skal selvølgelig ha' fundet en skifter der kører 10speed.
    jeg vil gerne opgradere til XT, og som jeg forstår det, er der
    altså ikke umiddelbart nogen problemer med top/down-swing,
    men jeg skal holde øje med om top/down pull er korrekt...


  • #7   23. dec 2011 Når du nu alligevel skal købe en ny, så nap da en topswing som du har nu, så er du helt sikker på at du ikke kommer i karambolage med en uheldig placeret skrue til dunkholderen.
    Du får ved samme lejlighed dækket de mærker i lakken, som din gamle skifter sikkert har givet.
    De nye Shimano er dual pull, så kablet kan monteres fra begge sider, det kan det også, på den du har nu.


Kommentér på:
skift af forskifter...

Annonce