{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.112 visninger | Oprettet:

Brug af kæde slid måler? {{forumTopicSubject}}

Halløj nu skal der snart ud og straffes noget mudder igen. Vores dumme vicevært har lukket for vandet ved min vanelige vaske plads, så jeg venter utålmodigt smiley Når men til spørgsmålet!

Jeg har læst flere steder at det anbefales at skifte sin MTB kæde og vel bare kæder generelt inden de bliver for slidte for at mindske slid på kassette og krans. Jeg har i forbindelse med køb af noget andet købt denne:

http://www.cykelgear.dk/vaerktoj/vaerktoj/kaede-slid-maler

Der står på vejledningen at når enden kan gå helt igennem kæden skal man skifte kæden. Mit spørgsmål er så om dette er det rigtige tidspunkt at skifte sin kæde på eller man skal gøre det før for at få flere km ud af resten? Kæden koster jo ikke så meget ift resten, så hellere for ofte end for sjældent.
Hvis det er tilfældet at man skal skifte inden den kan gå igennem, kan nogen så give et ca. mål på hvornår det er med denne slid måler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug af kæde slid måler?
  • #1   28. feb 2012 følger lige med her har nemmelig den sammen måler

  • #2   28. feb 2012 OK på den ene side står der 1.0 (%) på den anden 0.75 (%) - tallene står for hvor mange % kæden har strukket sig,
    hvis du skifter kæden inden den kommer meget over 0.75, burde du, alt efter kvaliteten på kassetten; kunne kører 2 - 3 kæder pr kassette

    kommer du over 1.0 mærket begyder det at blive kriminelt, ikke kun for din kæde og kassette men også for klingerne på dit krankset

    håber det giver mening - elles bare spørg

    - er pt på 1. kasette. 2 kæde på min nye cykel og det kører fint

    vedr vask uden vaskeplads, står jeg i samme situation da jeg ikke har en udendørs vandhane - istedet bruger jeg en 5 ltr's tryksprøjte alla den her http://www.harald-nyborg.dk/p5306/tryksproejte-5-liter - og 5 ltr er faktisk mere en rigligt til at vaske en cykel over (bare pas på med at sprøjte med en for hård stråle direkte ind på lejer ved fx krank & headset)




  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #3   28. feb 2012 Det bedste er at skifte alle tandhjul og kæde samtidig.
    man kan nøjes med at skifte krans og kæde. hvis ikke klingerne er så slidte.

    en god ide kan være at købe 3 kæder og så skifte 1 gang pr mdr. på den måde kan du få flere km ud af dine tandhjul.


  • #4   29. feb 2012 @i am nr.8

    DU kan også bare måle din kæde og skifte inden den bliver for slidt.

    Jeg skal snart til at købe min nr.3 kæde til mine klinger og kassette. Man kan købe de 3 kæder på samme tid og køre rotation. Men der er ikke behov for det når du har en kædemåler. så kan du købe dem løbende smiley



  • #5   29. feb 2012 Ja kæde og kassette skiftes ofte samtidigt - medmindre man holder styr på hvor meget kæden når at slide kassetten, så kan man godt køre et par kæder på samme kassette - men klingerne foran holder altså meget længere end alt det andet og skal ikke skiftes sammen med det andet, det ville blive MEGET dyrt i længden :-b

  • #6   29. feb 2012 Tak for de gode svar! Der er imod forventning stadigt nogle km tilbage i den nuværende kæde ud fra Poetsch T's beskrivelse, men det er jo kun godt. Forsøger også at gøre kæden så ren som mulig efter hver tur, men man ved jo aldrig hvor meget skidt der er kommet ind i kæden.

    Og I am nr. 8 det ved jeg godt man bør hvis man slider kæden helt i bund. Ellers vil den nye kæde heller ikke fungere rigtigt, men det er jo netop derfor man skifter oftere smiley


  • #8   29. feb 2012 Brug af ovenstående kædemåler: Hold kæden stram, pres på pedalen og hold presset. Sæt kædemåleren i den ene ende, så snart den falder ned på siden med 0,75 så skal der skiftes kæde, er falder den igennem på 1,0, så er det højst sandsynligt for sent... Men husk at bruge den, så er der mange penge at spare...

Kommentér på:
Brug af kæde slid måler?

Annonce