{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.452 visninger | Oprettet:

Kæde over tandhjul = bøjede eger {{forumTopicSubject}}

Kæden røg over det største tandhjul (bag) den anden dag. Den kilede sig fast mellem kassetten og egerne, blokerede hjulet så jeg måtte af.

Nu er nogle af egerne bøjede bag kassetten, hvilket betyder hjulet kører skævt. Kan jeg selv skifte/rette egerne, eller skal jeg have en cykelsmed på sagen?

(De er ikke bøjet i en stor blød bue, men mere et hårdt slag helt nede hvor de sidder på navet.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde over tandhjul = bøjede eger
  • #1   28. jun 2012 Det er selvf. en mtb, hvis det skulle betyde noget - cube'en fra min profil...

  • #2   28. jun 2012 Hvis du ikke har prøvet det før, så lad din lokale om det... Desuden må kæden ikke kunnde falde derind, så enten er den fejljusteret ellers er geardroppet skævt smiley

  • #3   29. jun 2012 Hmmm du har garanteret taget den grimme plastic beskøtter af sååå ris til egen røv!!!!!Men efter min mening er det ikke noget duskal have en fagmand til ,,vil dog sige hvis alle egerne skal af skal tungen holdes lige i munden,,dt 2 mig ca. 4 timer første gang jeg flættede et helt hjul,,øvelse gør mester....Køb en "egernøgle" + de eger der mangler,,,af med dæk, slange og fælgbånd sæt hjulet i baggafflen igen og lad cyklen stå på hovedet,, ud med de gammle eger i med de nye(stram dem ikke til kun meget lidt tilspænding,,, spind derefter hjulet rundt hvorefter du holder et lille sykke kridt tæt op af fælgen,, på den måde finder du ud af precist hvor fælgen slår(hvis den slår til højre strammer du i venstre og omvendt....Ingen hjerne kirogi hehe god fornøelse håber det lykkes!!

  • #4   29. jun 2012 nippel spænder ca. 50kr eger pr. stk. ca.5kr


  • #5   29. jun 2012 Tak for svar smiley

    Morten B: jeg kan heller ikke forstå den kan komme helt derover. Jeg har prøvet det nogle gange før, dog uden kæden smadrede egerne. Havde den til en forhandler for nogle måneder siden, hvor jeg også bad ham justere de gear, fordi den kan springe helt op over det største tandhjul - OG jeg har problemer med at komme helt ned i det mindste - det tyder jo på den lige skal rykkes lidt i retning mod det mindste. Men jeg tror ikke han kikkede på det smiley

    christian j: Jeg har slet ikke taget noget af - jeg sværger! smiley - Den står helt som standard. Hmm, men det lyder som om man måske skulle prøve det selv - tjekker lige om ikke der skulle være en youtube der forklarer det. Men i forhold til det du skriver: hvis den slår til venstre, så strammer jeg de eger der trækker i den modsatte side nede på nav'et? Hvordan ved man at det er punktet der slå ud den er galt med, og ikke resten af fælgen. Sådan teoretisk: hvis man startede med helt nye eger hele vejen rundt, hvordan finder man så "normal"-punktet - som alt skal justeres ind efter?


  • #6   29. jun 2012 Jeg tror digO) men normalt sidder der en plastik skive bag bagerste tandhjul der forhindre at kæden rammer ind i egerne..kører heller ik selv med det syntes det er grim.
    Yes hvis den slår mod højre strammer du nippel på en eger der sidder venstre i navet...Men kun MEGET lidt af gangen ca.kvart omgang.
    Altså hvis det er resten af fælgen der skæv i forhold til det udsving der er blir den jo lige kan man sige hvis udsvinget er væk(lidt svært lige at forklare...
    Hvis du vælger at skifte alle egerne skal du være obs på at de eger der sidder i samme side som kassetten er kortere end i modsatte side da der er gjort lads til kassetten på den måde... Nå alle egere er sat rgtig påp plads altså krydset rigig ti de rigtige huller starter du såen set bare med at dreje niplerne på en af gangen kun ca. en kvart omgang af gangen en efter en,, det sværeste r ikke at få det til ikke at slå til siderne men derimod op og ned når man ser hjulet spinde fra siden...
    Syns dg at vis du er ude i at skulle skifte alle egernei baghjulet ville jeg få fat i et andet medmindre det er hjul der stadig er penge vær et nyt koste ik alværden


  • #7   29. jun 2012 Hvis du vælger at skifte alle eger: Måden jeg ville gøre det påO) sikkert ikke det rigtige!!! Menhvis du skifter en af gangen og sørger for hjolet hele tiden spinder lige undgår du alt de baksen med at fået flættet rigtigt igen og du har ligesom et 0 pukt på den måde at gå efter....

Kommentér på:
Kæde over tandhjul = bøjede eger

Annonce