{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Carbon saddelpind sidder fast i alu ramme
  • #2   27. jan 2013 Ja en hårtørre oppe i toppen af rammen, I hele længden hvor din sadelpind går til.
    Du kan evt bruge en gummihammer, når rammen er varm, du skal ligesom give sadelpinden et chockslag oppefra toppen. Altså et slag der hverken er for hårdt, eller for blødt.
    Sidder den stadig fast, må du evt prøve med en vandpumpetang, og se om du kan dreje den højre og venstre om, i små bevægelser. Husk noget klud imellem tangen og sadelpinden.
    Og husk at rammen skal være godt lun, hele tiden.
    Håber det lykkedes.
    Lad os høre om det går at få den ud.

• #3   27. jan 2013 Tak for svar... jeg prøver noget af det i har skrevet, og så vender jeg lige tilbage smiley

• #4   27. jan 2013 Hej igen..
    Jeg prøvede det med at varme op og så dreje den fri, men i kampens hede knækkede saddelpinden, og den stump der sad i tilbage var heller ikke nem at få op, så der måtte vi bruge et stemmejern til at flække det med, og så en skruetrækker og hammer til at få det revet fra hinanden, så nu må jeg ud og finde en ny saddelpind smiley

profilbillede
  • #5   27. jan 2013 P.S. Hvilket smørremiddel skal jeg købe til næste gang? og er det kun når man sætter carbon/alu sammen man skal smøre, eller også carbon/carbon ? smiley

• #7   28. jan 2013 sur mås.. er det bare mig eller ligner det ikke glasfiber den er lavet af ??

• #8   28. jan 2013 KulFIBER smiley

• #9   28. jan 2013 KulSORT smiley

• #11   28. jan 2013 Det er en FSA Sl-K tror jeg

• #12   28. jan 2013 Thermoplast blandet med kulstøv som alt andet "kulfiber" udstyr på en cykel...

• #13   28. jan 2013 Lidt OT, med siden problemet er løst håber jeg det går. smiley

@Carsten: "Thermoplast blandet med kulstøv som alt andet "kulfiber" udstyr på en cykel" Jeg er lidt nysgerrig, så kan du uddybe det lidt.

• #14   28. jan 2013 Kan jeg godt, den vævning man ser (i gamle dage var det kevlar) er lavet af et plastprodukt (betyder ikke at det er dårligt) og så kommer der lim og de sidste 25% er så kulstøv (kan være i for af støv eller som en måtte men måtten er en tynd hinde hvor kulstøv er limet på) uden den vævede måtte er kulfiber alt for porøst til at det kan bruges til ret meget (de syntetiske tråde du kan se på billedet.

Eneste firma som igennem tiderne har været ærlige om måden det var/er lavet på er GT og de brugte også navnet thermoplast, det var så ikke så heldigt da kunder(folk har en negativ holdning til ordet plast, derfor kalder man stumper kulfiber selv om kulfiber er det som der er mindst af i sådan en blanding.

• #15   28. jan 2013 Nu skriver du også at det gælder alle "klufiberdele" til cykler. Men gælder det så ikke alle kulfiberdele overhovedet?

• #16   28. jan 2013 Næsten men ikke helt alligevel der er stumper bla til urindustrien som er ren lim og kulstøv men taler vi rør og ting som er lavet ud fra måtter som er formet så er det princippet.

Der er selvfølgelig også dele hvor kevlar er blandet ind i stedet for den plast man bruger fleste steder men så er det dele som koster meget mere end hvad en cykel del kommer i nærheden i.

Tager man kulfiber bremseskiver til motorsport så er det kulstøv med lim og keramik som er lavet under vandvittig varme og tryk og det er så det som gør at det kan holde.

Man ser feks ikke skruer, møtriker og bolte steder hvor de skal holde til noget da det ikke er muligt at lave det så det kan holde til det store pres.

Lige så mange muligheder kulstøv har lige så mange begrænsninger har det, det er aldrig stærkere end de tilsatte materialer er, fordele ved det er at det er let at tilpasse det enkelte behov, har en lav grundvægt, der er store resourser af det, det er billigt og billigt at forarbejde minus er at det som koster er formene de laves i, udvikling af materialer som kan give den vandvittige styrke til ekstrame forhold (cykeldele er ikke inkluderet der da den styrke/energi vi kan udvikle ikke er ekstrem).

• #17   28. jan 2013 Spændende læsning Carsten.
    Skal det forståes sådan, at når man ser vævning i en carbonpind eller andet, så er det kun thermoplasten der er vævet, og derefter er der lagt et blandningslag af lim og kulstøv udenpå, eller er thermoplasten gennemvædet af denne blandning også, så det er en del af det. ?

• #18   28. jan 2013 Det laves normalt i lag på lag, til sådanne dele så er kulstøv lagt på den tynde måtte så i princip kan det være kulstøvmåtte, vævnings måtte kulstøvsmåtte osv..

Ideen er at man så kan regulere stivheden men også den fleksibilitet som er et krav.

Kulstøvmåtte = stivhed men porøst

Vævet måtte = fleksibilitet men stor brudstyrke

Lim kan være af forskellig type men normalt bruges der en stærk to komponent lim.

Ren lim og kulstøv bruges også men det bruges så kun stedet hvor der ikke er længere afstande, eks omkring samlinger krankbokshus, muffe hvor sadelrør og toprør mødes og kronrør, lige som på de gamle stålcykler hvor man brugte muffer, grund til at man bruger den løsning der er at der betyder gods tykkelse ikke så meget og stivhed er faktor 1 men oftes er der dog alligevel lagt et lag eller to af det vævede ind for at forhindre brud.

• #19   28. jan 2013 Tak for fyldestgørende svar.
    Så blev jeg en del klogere, angående opbygning af carbon dele.

• #21   28. jan 2013 Med kulstøv mener du så carbon nano rør? Eller bruger de også knuste carbon fibre?

• #22   29. jan 2013 Simon fra industrien hvor det bruges og så er det jo ikke en ny opfindelse, det havde vi/man allerede gang i i slutningen af 80rne og start af 90rne når der snakkes cykel området og har ikke ændre sig meget siden at Trek fik gang i OCLV processen, den er bare blevet forfinet siden til det som kan laves idag smiley

Claus Carbon er er grundstof (nr6) og det med nanorør og fibre er forarbejdede udgaver og ikke naturlig råmateriale, med de rigtige omgivelser og alder så er det en diamant som også findes som syntetiske eller forarbejdede udgaver.

• #23   29. jan 2013 Ellers er der masser af artikler på nettet omkring udvikling og process omkring karbon ude på det store www hvis man er nysgerrig og vil øge sin kendskab til materialet.

• #24   2. mar 2013 Søg på Scott endorphin den er lavet af thermonplast hvis i vil se / læse om det smiley

Kommentér på:
Carbon saddelpind sidder fast i alu ramme

Annonce