4.060 visninger
|
Oprettet:
Carbon saddelpind sidder fast i alu ramme {{forumTopicSubject}}
Hej. Er der nogen der kender en måde til at få sin saddelpind fri hvis den sidder fast i rammen? Det er en carbon saddelpind og aluminiums ramme.
sep 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 162
Du kan evt bruge en gummihammer, når rammen er varm, du skal ligesom give sadelpinden et chockslag oppefra toppen. Altså et slag der hverken er for hårdt, eller for blødt.
Sidder den stadig fast, må du evt prøve med en vandpumpetang, og se om du kan dreje den højre og venstre om, i små bevægelser. Husk noget klud imellem tangen og sadelpinden.
Og husk at rammen skal være godt lun, hele tiden.
Håber det lykkedes.
Lad os høre om det går at få den ud.
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 4 Emner: 49 Svar: 244
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 4 Emner: 49 Svar: 244
Jeg prøvede det med at varme op og så dreje den fri, men i kampens hede knækkede saddelpinden, og den stump der sad i tilbage var heller ikke nem at få op, så der måtte vi bruge et stemmejern til at flække det med, og så en skruetrækker og hammer til at få det revet fra hinanden, så nu må jeg ud og finde en ny saddelpind
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 4 Emner: 49 Svar: 244
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 59 Svar: 728
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.407
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 59 Svar: 728
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 4 Emner: 49 Svar: 244
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.418
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Cykler: 5 Emner: 68 Svar: 1.190
@Carsten: "Thermoplast blandet med kulstøv som alt andet "kulfiber" udstyr på en cykel" Jeg er lidt nysgerrig, så kan du uddybe det lidt.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.418
Eneste firma som igennem tiderne har været ærlige om måden det var/er lavet på er GT og de brugte også navnet thermoplast, det var så ikke så heldigt da kunder(folk har en negativ holdning til ordet plast, derfor kalder man stumper kulfiber selv om kulfiber er det som der er mindst af i sådan en blanding.
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Cykler: 5 Emner: 68 Svar: 1.190
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.418
Der er selvfølgelig også dele hvor kevlar er blandet ind i stedet for den plast man bruger fleste steder men så er det dele som koster meget mere end hvad en cykel del kommer i nærheden i.
Tager man kulfiber bremseskiver til motorsport så er det kulstøv med lim og keramik som er lavet under vandvittig varme og tryk og det er så det som gør at det kan holde.
Man ser feks ikke skruer, møtriker og bolte steder hvor de skal holde til noget da det ikke er muligt at lave det så det kan holde til det store pres.
Lige så mange muligheder kulstøv har lige så mange begrænsninger har det, det er aldrig stærkere end de tilsatte materialer er, fordele ved det er at det er let at tilpasse det enkelte behov, har en lav grundvægt, der er store resourser af det, det er billigt og billigt at forarbejde minus er at det som koster er formene de laves i, udvikling af materialer som kan give den vandvittige styrke til ekstrame forhold (cykeldele er ikke inkluderet der da den styrke/energi vi kan udvikle ikke er ekstrem).
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 6 Svar: 146
Skal det forståes sådan, at når man ser vævning i en carbonpind eller andet, så er det kun thermoplasten der er vævet, og derefter er der lagt et blandningslag af lim og kulstøv udenpå, eller er thermoplasten gennemvædet af denne blandning også, så det er en del af det. ?
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.418
Ideen er at man så kan regulere stivheden men også den fleksibilitet som er et krav.
Kulstøvmåtte = stivhed men porøst
Vævet måtte = fleksibilitet men stor brudstyrke
Lim kan være af forskellig type men normalt bruges der en stærk to komponent lim.
Ren lim og kulstøv bruges også men det bruges så kun stedet hvor der ikke er længere afstande, eks omkring samlinger krankbokshus, muffe hvor sadelrør og toprør mødes og kronrør, lige som på de gamle stålcykler hvor man brugte muffer, grund til at man bruger den løsning der er at der betyder gods tykkelse ikke så meget og stivhed er faktor 1 men oftes er der dog alligevel lagt et lag eller to af det vævede ind for at forhindre brud.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 6 Svar: 146
Så blev jeg en del klogere, angående opbygning af carbon dele.
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Cykler: 5 Emner: 68 Svar: 1.190
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.418
Claus Carbon er er grundstof (nr6) og det med nanorør og fibre er forarbejdede udgaver og ikke naturlig råmateriale, med de rigtige omgivelser og alder så er det en diamant som også findes som syntetiske eller forarbejdede udgaver.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.418
nov 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 2 Svar: 11
Carbon saddelpind sidder fast i alu ramme