{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.427 visninger | Oprettet:

Hvorfor er ramme/stel vigtigt? {{forumTopicSubject}}

Hej CG

Endnu en af de rigtig dårlige spørgsmål fra mig smiley

Når der skal vælges cykel, vælger vi alle meget forskelligt. Nogle går mest op i hjul, nogle i ramme andre i geargrupper.

Har de sidste måneder efterhånden læst meget om kvaliteten på rammer og forskellen. Men jeg forstår det stadigvæk ikke!!

Jeg ved det er kæmpe foreskel på Carbon og Aluminum, men hvad er forskellen på Giant Alu ramme og f.eks. min Radon Alu ramme. Hvorfor er der nogen der siger at Giant er en meget bedre ramme. Holder det bedre? eller er det fordi den er meget lettere?
Det er bare et eksempel, så tag ikke det bogstavligt. Jeg vil blot vide hvad det er som i mener gør den ene alu ramme er bedre end den anden eller den ene carbon ramme bedre end den anden, hvis altså der ses bort fra vægt.

Mvh. Jimmi smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er ramme/stel vigtigt?
  • #1   21. mar 2013 Det er som med biler. Køreegenskaber!

    Der er lagt vægt på forskellige ting, samt pris. Man kan tune en Ford Escort, men den kommer aldrig til at køre som en Lotus.

    Nogle kan bedre lide en Opels køreegenskaber i forhold til Ford og omvendt.


  • peter j
    peter j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42
    #2   21. mar 2013 Jeg forstår heller ikke det med rammerne, medmindre det er pga geometri?

  • #3   21. mar 2013 Er glad for at jeg ikke er den eneste Peter J.


  • #4   21. mar 2013 Det har bla. noget at gøre med forarbejdningen af materialet. Der er forskel på hvor meget du bruger forskellige steder, som så gør stellet mere eller mindre blødt.

  • #5   21. mar 2013 Ok, så hvis jeg skal forstå det rigtigt så går en dårlig aluminiums ramme i stykker da den er blødere?. F.eks. der hvor pedalerne sidder igennem rammen kranken. Det kan blive slidt og udvides?

  • #6   21. mar 2013 Ikke nødvendigvis, men rammen er teknisk bedre, f.eks. stivere, mere komfortabel osv.

  • #7   21. mar 2013 Der hvor du ser størst forskel er nok geometri, og ja, det kan mærkes når man kører.
    Så er der også forskel på hvor stive de forskellige rammer er. Hvis materialet udnyttes de rigtige steder, kan man jo bygge en let aluramme som er mere stiv end en tungere aluramme.


    Så der er selvfølgelig forskel, men hvor meget du mærker kan du kun selv vurdere.


  • #8   21. mar 2013 Feks så kan de helt bille rammer være lavet af alu,rør der har samme godtykkelse hele vejen og kun er runde. Hvor en dyre ramme vil have rør der er bearbejdet via hydroforming, hvor man med meget højt vandtryk former rørerne i nogle forme som gør at rørerne er tyndere og tykkere alt efterhvor man ønske styrke og flex. og være formet 3 eller 4 kantet feks. Dermed får man en lettere ramme med samme eller bedre styrke og en ramme som flexer der hvor man ønsker dette for komfort.


  • #9   21. mar 2013 Og at noget er stift er ikke altid lykken. Bevares den er genial til 1 times fuld smadder, men en 3 timers tur på en total stiv ramme, kan være straf nok i sig selv.

    Det gælder om at finde en geometri og ramme type som passer ens temperament og kørestil. Stiv, flexende, komfortabel osv...

    Nogle rammer har meget mere ingeniør arbejde i sig end andre og det afspejler ofte teknikken i rammen. Flexer den f.eks. de rigtige steder ved bump og er den stiv nok ved accelerationer....

    Jeg foretrækker personligt rammer som flexer en smule ved bump, men er stiv i accelerationer. Jeg kører gerne længere ture og er derfor ikke så tiltrukket af stive rammer som f.eks. GT Zaskar som er lynhurtige.

    Og dette bringer så også snakken til foreskellen mellem 26" og 29" rammer smiley

    Min prioritet er
    Ramme
    Hjul
    Sadel
    Gear/Bremser
    Diverse udstyr

    Det vigtigste er at geometrien og størrelsen passer DIG. Man kan jo ofte justere sig ud af det med styr, frempind, saddel, pedaler osv.


  • #10   21. mar 2013 Ifht. det folk skriver, tolker jeg det som den enkeltes definations.
    Rammer er en smagsags i store træk, som folk selv danner et indtryk af. Selvfølgelig er der ekstra hårde rammer, ekstra lette rammer osv.

    Jeg har flere gange set indlæg herinde og også hørt ude i marken
    "Det er ikke en særlig god ramme" Endda min egen mtb herinde på CG. Hvordan kan nogen udtale sig om en ramme de ikke har prøvet eller set i den virkelig verden?


  • #11   21. mar 2013 Kriger. Skal jeg står det rigtig således. To rammer er identiske i geomatri, men den ene er lavet stivere end den anden. Så burde man kunne mærke forskel? Syntes det lyder mærkeligt smiley

  • #12   21. mar 2013 Geometrien er afgørende for hvad de enkelte rammer egentlig er bygget til altså køre positionen. XC, AM, eller DH. selvfølgelig kommer styrken på stellet ind over her via godstykkelser osv.
    Det er ikke geometrien der afgør om et stel er stift, tungt eller om det flexer i feks bagstag men ikke ved krank. Det er udformningen af rørene, hvilket materieale. Så 2 rammer med samme geometri kan sagtens arbejde vidt forskeligt da jo nedvendigvis ikke opbygget på samme måde eller materialer


  • #13   21. mar 2013 Som det meste andet i denne verden, så får man typisk hvad man betaler for. En billig ramme er selvfølgelig som udgangspunkt ikke så god som en dyr ramme.

    Men man behøver jo ikke bruge flere penge end ens behov kræver.

    Den første MTB jeg købte var en Univega med fuld XT gruppe, god forgaffel, men med ringe ramme og hjulsæt. Jeg vidste den gang ikke bedre. Cyklen er nu solgt og jeg har lært lektien. Det er ramme først, herefter hjul, forgaffel og geargruppe. Dog må ingen af delene være alt for dårlig, fordi ellers er det jo lige meget med en god ramme, hvis man har et 3 kg tungt hjulsæt på eller en så billig geargruppe, at den ikke kan holde til kørsel i skoven. Hvor vigtig sadlen er for mig ved jeg ikke, da jeg aldrig har haft behov for at udskifte en standard saddel.

    Når nu det vigtigste på en cykel er rammen (for de fleste), så er dit spørgsmål jo interessant. Jeg synes personligt der er svært det med rammerne. Den Univega ramme jeg havde var lavet af alu og vist kun dobbelt tubet. Jeg skiftede til en anden alu ramme, en M5 S-works ramme, og der var markant forskel i køreegenskaberne, selvom vægten egentlig ikke var så forskellig. Nu er også denne ramme solgt og jeg er gået over til 29" i både carbon og aluminium. De nyeste 2012/2013 rammer for blandt andet specialized, som jeg har købt i 2012, de er fantastiske i forhold til mit gamle lort jeg havde før. Eller rettere mine nye cykler føles så meget bedre end den gamle og om det er rammes skyld eller en kombination af hjulsæt og ramme ved jeg ikke. Dog er udstyret såsom geargruppe, saddel og forgaffel stort set det samme så derfor må en meget stor del af forbedringen jeg føler kunne tilskrives rammerne. Men at sætte ord på forbedringerne synes jeg er svært.

    Nu er de rammer jeg har købt jo også meget dyrere end den gamle fra Univega.

    Jeg tror den bedste måde at blive overbevist om, at en dyrere ramme kan give bedre køreegenskaber er, at prøve at køre på en væsentligt dyrere cykel en ens egen. Det kan godt være man lige nu er tilfreds med hvordan ens nuværende mtb kører, men når man først har prøvet en der er bedre, så forstår man vigtigheden af en ramme. Jeg har da også fint tilfreds med min Univega og M5 aluramme índtil jeg kom i en cykelklub og havde svært ved at følge de hurtigste. Herefter købte jeg mine nye MTBs og der er for mig kæmpe forskel i køreegenskaber og hurtighed i skoven. Havde jeg ikke følt behovet for noget bedre ved at melde mig i en klub, så havde jeg jo kørt rundt og været godt tilfreds med mine gamle rammer/cykler.

    Så det en bedre ramme giver er først og fremmest bedre køreegenskaber og ikke nødvendigvis bedre holdbarhed og vægt. Vægten er dog typisk lavere, men holdbarheden behøver ikke være bedre, da man jo har hørt om mange af de lette carbonrammer gå i stykker for et godt ord. Bedre køreegenskaber er individuelt, men de muliggør, at man kommer hurtigere eller mindre smadret fra A til B i det terræn man nu ønsker at køre i. En ramme som er stiv i kranken giver bedre kraftoverførsel, hvilket er særligt vigtigt på stejle bakker. En lettere ramme hjælper også her. En dyrere ramme kan ved at flekse de rigtige steder leverer bedre komfort (eller den samme komfort) samtidig med den giver denne øgede stivhed de rigtige steder. Bedre køreegenskaber er dog også lettere at styre gennem sving og uden om forhindringer.....


  • #14   21. mar 2013 Se her Jack er en forklaring jeg virkelig kan bruge til noget. Det har ikke noget at gøre med negligering af de "bedre" rammer for mit vedkomne. Jeg vil bare gerne vide hvorfor folk siger som de gør.
    Må også indrømme lidt, at nogen gange lyder det somom folk udtaler sig bare for at gøre det.
    Syntes det giver god mening det du skriver, meeen.. Jeg skal stadigvæk prøve en cykel med "påstået" bedre ramme i samme vægtklasse som min egen før den er feset helt ind.



  • #15   21. mar 2013 Så tag ned til den lokale forhandler og prøv en.. smiley

  • #16   21. mar 2013 Det kan vel bedst beskrives således. Tag ned til skohandleren og prøv forskellige sko i samme størrelse, det er det samme med rammer.

  • #17   21. mar 2013 Alt er lige vigtigt på en cykel, for alt sammen har hver sin rolle på cyklen smiley

  • #19   21. mar 2013 cykeltyven - Kranksæt er selvfølgelig også vigtig og det er et godt gearskifte også. Sadlen smed jeg ind over, da jeg mener at jeg ville hurtigt blive idiot af en dårlig sadel. Ikke noget værre end at sidde dårligt.

    Og jeg tror ikke mit tråd eller irritation vil være så stor om det er X7 eller X0 kranksæt jeg kører med...

    Men jeg har da før taget fejl smiley


  • #20   24. mar 2013 Du får nok heller ALDRIG,nogen med en 20tkr ramme til at indrømme at de har kørt på en 7tkr ramme som de faktisk syntes var bedre... Der vil også altid være en psykologisk effekt. Især på motions plan, som mange af os jo er.....

  • #21   24. mar 2013 Det tror jeg du har ret i Peter smiley

Kommentér på:
Hvorfor er ramme/stel vigtigt?

Annonce