Hvorfor er ramme/stel vigtigt? {{forumTopicSubject}}
Hej CG
Endnu en af de rigtig dårlige spørgsmål fra mig
Når der skal vælges cykel, vælger vi alle meget forskelligt. Nogle går mest op i hjul, nogle i ramme andre i geargrupper.
Har de sidste måneder efterhånden læst meget om kvaliteten på rammer og forskellen. Men jeg forstår det stadigvæk ikke!!
Jeg ved det er kæmpe foreskel på Carbon og Aluminum, men hvad er forskellen på Giant Alu ramme og f.eks. min Radon Alu ramme. Hvorfor er der nogen der siger at Giant er en meget bedre ramme. Holder det bedre? eller er det fordi den er meget lettere?
Det er bare et eksempel, så tag ikke det bogstavligt. Jeg vil blot vide hvad det er som i mener gør den ene alu ramme er bedre end den anden eller den ene carbon ramme bedre end den anden, hvis altså der ses bort fra vægt.
Mvh. Jimmi
aug 2011
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 28 Svar: 395
Der er lagt vægt på forskellige ting, samt pris. Man kan tune en Ford Escort, men den kommer aldrig til at køre som en Lotus.
Nogle kan bedre lide en Opels køreegenskaber i forhold til Ford og omvendt.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 23 Cykler: 2 Emner: 15 Svar: 199
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 23 Cykler: 2 Emner: 15 Svar: 199
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 132
Så er der også forskel på hvor stive de forskellige rammer er. Hvis materialet udnyttes de rigtige steder, kan man jo bygge en let aluramme som er mere stiv end en tungere aluramme.
Så der er selvfølgelig forskel, men hvor meget du mærker kan du kun selv vurdere.
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Cykler: 17 Emner: 69 Svar: 706
Det gælder om at finde en geometri og ramme type som passer ens temperament og kørestil. Stiv, flexende, komfortabel osv...
Nogle rammer har meget mere ingeniør arbejde i sig end andre og det afspejler ofte teknikken i rammen. Flexer den f.eks. de rigtige steder ved bump og er den stiv nok ved accelerationer....
Jeg foretrækker personligt rammer som flexer en smule ved bump, men er stiv i accelerationer. Jeg kører gerne længere ture og er derfor ikke så tiltrukket af stive rammer som f.eks. GT Zaskar som er lynhurtige.
Og dette bringer så også snakken til foreskellen mellem 26" og 29" rammer
Min prioritet er
Ramme
Hjul
Sadel
Gear/Bremser
Diverse udstyr
Det vigtigste er at geometrien og størrelsen passer DIG. Man kan jo ofte justere sig ud af det med styr, frempind, saddel, pedaler osv.
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
Rammer er en smagsags i store træk, som folk selv danner et indtryk af. Selvfølgelig er der ekstra hårde rammer, ekstra lette rammer osv.
Jeg har flere gange set indlæg herinde og også hørt ude i marken
"Det er ikke en særlig god ramme" Endda min egen mtb herinde på CG. Hvordan kan nogen udtale sig om en ramme de ikke har prøvet eller set i den virkelig verden?
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
Det er ikke geometrien der afgør om et stel er stift, tungt eller om det flexer i feks bagstag men ikke ved krank. Det er udformningen af rørene, hvilket materieale. Så 2 rammer med samme geometri kan sagtens arbejde vidt forskeligt da jo nedvendigvis ikke opbygget på samme måde eller materialer
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Men man behøver jo ikke bruge flere penge end ens behov kræver.
Den første MTB jeg købte var en Univega med fuld XT gruppe, god forgaffel, men med ringe ramme og hjulsæt. Jeg vidste den gang ikke bedre. Cyklen er nu solgt og jeg har lært lektien. Det er ramme først, herefter hjul, forgaffel og geargruppe. Dog må ingen af delene være alt for dårlig, fordi ellers er det jo lige meget med en god ramme, hvis man har et 3 kg tungt hjulsæt på eller en så billig geargruppe, at den ikke kan holde til kørsel i skoven. Hvor vigtig sadlen er for mig ved jeg ikke, da jeg aldrig har haft behov for at udskifte en standard saddel.
Når nu det vigtigste på en cykel er rammen (for de fleste), så er dit spørgsmål jo interessant. Jeg synes personligt der er svært det med rammerne. Den Univega ramme jeg havde var lavet af alu og vist kun dobbelt tubet. Jeg skiftede til en anden alu ramme, en M5 S-works ramme, og der var markant forskel i køreegenskaberne, selvom vægten egentlig ikke var så forskellig. Nu er også denne ramme solgt og jeg er gået over til 29" i både carbon og aluminium. De nyeste 2012/2013 rammer for blandt andet specialized, som jeg har købt i 2012, de er fantastiske i forhold til mit gamle lort jeg havde før. Eller rettere mine nye cykler føles så meget bedre end den gamle og om det er rammes skyld eller en kombination af hjulsæt og ramme ved jeg ikke. Dog er udstyret såsom geargruppe, saddel og forgaffel stort set det samme så derfor må en meget stor del af forbedringen jeg føler kunne tilskrives rammerne. Men at sætte ord på forbedringerne synes jeg er svært.
Nu er de rammer jeg har købt jo også meget dyrere end den gamle fra Univega.
Jeg tror den bedste måde at blive overbevist om, at en dyrere ramme kan give bedre køreegenskaber er, at prøve at køre på en væsentligt dyrere cykel en ens egen. Det kan godt være man lige nu er tilfreds med hvordan ens nuværende mtb kører, men når man først har prøvet en der er bedre, så forstår man vigtigheden af en ramme. Jeg har da også fint tilfreds med min Univega og M5 aluramme índtil jeg kom i en cykelklub og havde svært ved at følge de hurtigste. Herefter købte jeg mine nye MTBs og der er for mig kæmpe forskel i køreegenskaber og hurtighed i skoven. Havde jeg ikke følt behovet for noget bedre ved at melde mig i en klub, så havde jeg jo kørt rundt og været godt tilfreds med mine gamle rammer/cykler.
Så det en bedre ramme giver er først og fremmest bedre køreegenskaber og ikke nødvendigvis bedre holdbarhed og vægt. Vægten er dog typisk lavere, men holdbarheden behøver ikke være bedre, da man jo har hørt om mange af de lette carbonrammer gå i stykker for et godt ord. Bedre køreegenskaber er individuelt, men de muliggør, at man kommer hurtigere eller mindre smadret fra A til B i det terræn man nu ønsker at køre i. En ramme som er stiv i kranken giver bedre kraftoverførsel, hvilket er særligt vigtigt på stejle bakker. En lettere ramme hjælper også her. En dyrere ramme kan ved at flekse de rigtige steder leverer bedre komfort (eller den samme komfort) samtidig med den giver denne øgede stivhed de rigtige steder. Bedre køreegenskaber er dog også lettere at styre gennem sving og uden om forhindringer.....
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
Må også indrømme lidt, at nogen gange lyder det somom folk udtaler sig bare for at gøre det.
Syntes det giver god mening det du skriver, meeen.. Jeg skal stadigvæk prøve en cykel med "påstået" bedre ramme i samme vægtklasse som min egen før den er feset helt ind.
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 121
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 121
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Cykler: 17 Emner: 69 Svar: 706
Og jeg tror ikke mit tråd eller irritation vil være så stor om det er X7 eller X0 kranksæt jeg kører med...
Men jeg har da før taget fejl
aug 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 4 Emner: 12 Svar: 124
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
Hvorfor er ramme/stel vigtigt?