{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Kæder hopper / hakker over ved forgear. {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
Har købt mig en brugt cykel, som jeg godt vidste skulle bruge lidt kærlighed.
Men kan simpelthen ikke finde specifikt hvor problemet er.

Jeg har fundet ud af, at problem er med forgearet på en eller anden måde.
Alle mine baggear virker, men når jeg skifter til 2 af mine forgear, så kan jeg stort set ikke træde i pedalerne, uden at de hakker, glider eller ligende. Altså det ikke muligt at cykle uden jeg træder meget langsomt.
Men på den ene disk, på forgearet køre cyklen som ny.

Takkerne ser fine ud på både bag- og forpå, samt kæden er umiddelbart også stram nok.

Hvad kan det være, uden at skulle skifte alt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæder hopper / hakker over ved forgear.
  • #1   23. jan 2023 normalt er det på grund af gearing ikke er sat op ordenligt, sørg for at den foreste skifter sidder som den skal.

  • #2   23. jan 2023 Jeg læser det som om, at to af dine tandhjul foran (="klinger") hakker. Hvis det ikke er fordi forskifteren er justeret forkert, bør de nok skiftes. Men du kan evt. starte med at skifte kæden. Hvis det bliver værre, er der ingen vej uden om nye klinger... Afhængig af typen kan de evt. vendes om (altså hvis de er "flade" - dvs. hvis ikke monteringshullerne er presset til den ene side - hvilket de desværre ofte er). Så bliver funktionen som med en ny! smiley

    Generelt kan det godt betale sig at købe en billig kædemåler (søg fx "chain wear tool" på AliExpress; kan fåes til en 15-20kr incl. fragt. Eller støt din lokale cykel-pusher! smiley og sørge for at skifte inden de er helt slidt ned. For både klinger og kranse (= "samlingen" af tandhjul bagest) bliver slidt mærkbart hurtigere med en slidt (=lang) kæde - og de er typisk noget dyrere at skifte... Og så bør man naturligvis holde sin kæde velsmurt! smiley


Kommentér på:
Kæder hopper / hakker over ved forgear.

Annonce