{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearing på racercykel
  • #1   11. jul 2023 Det er et godt spørgsmål, for det meste er gearing lidt et spørgsmål om hvilket terran du køre i og din form.

    Hvor store stigninger er der omkring dig?
    Hvordan er din form/kondition?
    Hvad er dit nuværende setup, front klinger og kassette. Er det gearing på din Bianchi? 52/36 x 11/28 ?
    Syntes du selv du mangler en lettere gear?
    Tænker det ikke er top hastigheden du mangler hvis det er Bianchi'en du køre på, da vores bakker her hjemme ikke er så vilde at du kan nå at køre gearet ud inden du rammer bunden.


  • #2   19. jul 2023 Bianchien blev solgt for en del år siden - har nu købt en Pinarello Dogma, hvor gearingen er 52/36 og 11/28 - synes jeg mangler lidt lettere gear i forhold til bakkerne omkring mig. På Bianchien havde jeg 50/34 foran og overvejer det samme på min Pinarello.

    Der er en helt del bakker og stigninger i området hvor jeg bor - cykler meget i området omkring Svanninge Bakker som er ret kuperet.

    Var blot nysgerrig hvad andre brugte af gearing...


  • #3   19. jul 2023 Huskede faktisk forkert - kunne se på billederne (på min profil), at jeg havde 11-28 bagpå og 52/36 foran... husker det som helt fint, så på min nye cykel er det nok benene der er blevet lidt sløve...

  • #4   19. jul 2023 Jeg køre selv med 48/34 foran og 11/34 bag ved som ender ud i en 1:1 gear ratio, men det er mest fordi jeg er så dum at ryge og ikke har været aktiv i meget lang tid.
    Det der bremser mig er min kondition, hjertet føltes som om det er ved at hoppe ud af brystkassen når jeg endelig kommer over bakkerne.
    Da jeg kørte på en retro med 52/42 11-28 var det ikke en særlig sjov cykel at køre på, så derfor har jeg bygget min helt om.
    Her omkring mig er der nogle rimelige lede bakker med stigning fra 6-8% at jeg slås godt med, så jeg regner med at smide en 11-42 på min. Det er så også den røde touring jeg køre på pt, så det er ikke helt det samme som en god racer. Jeg medregner også at den måske bliver læsset med 20kg oppakning på et tidspunkt, så derfor bliver den gearet så lavt at den vil kunne kravle op af vægene.

    Jeg vil dog forslå at du prøver en Shimano 11/32 kassette så du kommer ned på 1.13 i gear ratio. Så får du lige et hak lettere hvilket også er en billigere løsning end at skifte hele front.

    Her er et link, så kan du se forskellen på gear ratio fra det du har og en 11/34 10speed
    http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36,52&RZ=11,12,13,14,15,17,19,21,24,28&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=ratio&GR2=DERS&KB2=36,52&RZ2=11,12,14,16,18,20,22,25,28,32&UF2=2215

    Så kan du også se om de gear du bruger mest bliver ændret inden du køber, og opveje om det er noget du kan leve med. Jeg ved så ikke om det er 10speed kassette eller om det er 11 speed kassette men du kan bare ændre det på skemaet i drop menuen.

    Der er nogle små ændringer i gearene som du nok vil kunne se, men for at få et lettere gear er det nok det hele værd. Hellere have et for lavt gear som man stort set aldrig bruger, end at have et for tungt man køre sig selv død med. Og så det kun 600kr for en kassette, dur det ikke så det bare i gemmeren til den dag man skal en tur i nærheden af alperne smiley


  • #5   19. jul 2023 Jeg må prøve mig frem - tænker jeg kaster mig ud i det jeg tidligere har haft og er det ikke tilstrækkeligt, så må jeg ændre på det med tiden.

  • Simon R
    Simon R Tilmeldt:
    okt 2023

    Følger: 4 Svar: 3
    #6   8. okt 2023 Hejsa, jeg vil anbefale du kør 50/34 foran også 12-30 bag på hvis det er muligt Så har du både til når det går opad og i medvinden.

    hvis du vil have lidt sparring omkring det gør jeg det gerne kvit of frit på www.cyclesciencemidtjylland.dk


Kommentér på:
Gearing på racercykel

Annonce