{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  29" Dæk omkreds :)
  • #1   12. jun 2013 Omkring de 29".


  • #2   12. jun 2013 hold din cykel med ventilen ned af og sæt et mærke. kør så cyklen fremad til ventilen igen er ned af, og mål afstanden mellem mærkerne. Det er lig med omkreds. Og den metode virker uanset dækstørrelse og profil.

  • #3   12. jun 2013 martin c. 2.25 er jo bredden af dækket og er derfor ikke brugbart i udregningen af omkredsen. Så skal du kende profil højden, men den afhænger jo også af dæktryk osv.
    Umiddelbart på mtb burde man faktisk kunne måle en rimelig forskel i omkredsen med 2 bar og 4 bar i dækkene


  • #4   12. jun 2013 LaLLe, jeg tror det Martin mener med at gange 29 med 2,54 er for at regne det om til cm i stedet for tommer:)

  • #5   12. jun 2013 Du monterer bare din edge 800 på styret og cykler af sted.. Så viser den hvilken hastighed du kører med, den får jo gps signaler konstant? Netop det der går gps computeren smart smiley

    Du koder jo hellere ikke hjulomkreds ind på din gps i bilen? men den viser jo også hvilken fart du kører med... smiley


  • #6   12. jun 2013 Han behøver ikke hjuldiameter for at få kadencen. Som Dennis skriver, gps giver farten. Om den er mere præcis end hjuldiameter er et andet spørgsmål.

  • #7   12. jun 2013 Kadencen har da intet med fart at gøre? eller hjul omkreds for den sags skyld..

    Der sidder en magnet på pedalarmen og en sensor på rammen, den sender signaler til computeren, med pedal omdrejninger pr. minut = kadence smiley

    Og så mener jeg at der er en magnet du sætter i baghjulset som giver impulser til den samme sensor som måler kadencen, de signaler giver hastigheden til computeren.

    Den hastighed du så får på computer displayet, er gennemsnittet af den fart gps signalerne giver og signalerne sensor på rammen ved baghjulet, så det bliver så præcist det nu kan blive smiley


  • #8   12. jun 2013 Kæft der sov jeg lige i timen smiley Det er selvfølgelig rigtigt, mine øjne læste det lige som 2.25 hvilket jo er hans dæk bredde.
    Dog vil jeg stadig mene at regne det ud på den måde ikke er helt rigtigt fordi der er trods alt forskel i højde på knopper fra dæk til dæk, og selvom det kun er et par mm så bliver det jo alligevel til en del når man ganger det med 3.14


  • #9   12. jun 2013 Fælgen er 28", almindelige city bike dæk passer lige over. de 29" kommer fordi de netop har en højere profil, men som altså svinger alt efter dæk.

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #10   12. jun 2013 Tak for alle svarene smiley

    så må jeg nok hellere ud og måle smiley


  • #11   12. jun 2013 Apollon

    Det er den eneste rigtige måde at få den korrekte rulle afstand pr omgang, endnu bedre hvis du får en til at måle den mens du har din vægt på cyklen, dæktryk, kammerstørrelse osv men det er ikke et must for at give et brugbart resultat.

    Martin
    Du har helt ret i at det er muligt at finde kadance på en matematisk måde men det er ikke særlig praktisk, det kræver jo at computer har den nøjagtige rullediameter, pedalarms længde, gearing for og bag, antal tænder på hver klinge for og bag og kendskab til hvilket gear man køre på det givne tidspunkt.

    Måden den findes er som Dennis beskriver, en magnet på pedalarm som skal ramme et punkt fra en sensor på bagstaget af samme grund at de fleste bedre rammer har en plads der er forberedt til en sensor eller har en ANT+ sensor indbygger fra start.

    Tager man en Garmin computer så kan hastighed sættes til at være styret af gps eller en magnet og flere modeller endda kombineret for større præcision, personligt bruger jeg den kombinerede løsning da gps løsningen ikke er alt for stabil i tæt skov men den er absolut brugbar til landevej , omkring den til bil og hastigheds måler er det på en stor del af modellerne muligt, det kræver bare at man sætter den op til det, tror bare at de fleste sætter gps til direkte fra kassen og ikke sætter sig ind i hvad den lille værktøj egentlig kan smiley


  • #12   13. jun 2013 Det skal den for at få den rigtige hastighed frem når der bruges magnet løsningen som en typisk computer gør, det er stadig den mest nøjagtige og stabile når der tales mtb brug.

  • #13   13. jun 2013 Martin, de skriver jo at den bruger en kombination. Ryger gps signalet så har du ingen måder at måle på, hvilket sagtens kan ske i en tæt skov. Så er det rart at have backup i form af magnet på hjulet.

  • #14   13. jun 2013 GPS har mange gode funktioner som en alm computer ikke har, en der er god under træning er Ghost funktionen, der vælger man en af sine tidligere router (som ligger på gps) og køre mod sig selv, så kan man se hvor man er blevet bedre eller dårligere så man kan optimere træning.

    Man kan hente ruter ned fra nettet hvis man skal køre et nyt sted(ind og udland) så man ikke bare køre i blinde, man kan også ofte finde ruten til et løb, der er selvfølgelig puls og kadance.

    Man kan lave en rute hjemmefra og ligge den ind i gps (mest gavnlig for landevej ryttere), man kan måle turens højdemeter og har man en gps med detaljeret kort så kan man jo også benytte den til bilen så syntes ikke man kan sammenligne den alm computer med en gps men indrømmet bruger man kun puls og hastighed (evt kadance) så er en gammeldags computer lige så god men pludselig er den også oppe i pris hvis man skal have de funktioner.

    Noget som vi sikkert kommer til at se i fremtiden er en type for "automatgear" når det elektroniske gear er optimeret, så vil gps/computer ud fra hastighed og kadance kunne sætte en optimal gearing så man ikke sidder og træder firkantet eller køre i for tungt gear.


  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #15   14. jun 2013 Det smarte ved min EDGE 800, er at den har puls, højde, hastighed, distance, kadence, navigation, virtuel partner (ghost) i en lille enhed smiley og når man så uploader sit trænings pas på fx. endomondo, så får jeg kurver og grafer over puls, hastighed, højde og kadence osv smiley sjove funktioner for en "nørd" som mig smiley


    Men hvorfor skal den bruge rulle omkreds, jo det er fordi der sidder en magnet på baghjulet, som giver en impuls til kadence sensoren hver gang den har kørt en omgang, og ved hjælp af det, beregner gps'en en hastighed, som er mere præcis end 3 sateliter som er 10.000 km væk fra jorden smiley og min Garmin fortæller mig at min største nøjagtighed er på 3,66 m, men normalt ligger den mellem 4-12 meter når jeg køre i skov, og denne unøjagtighed er ret stor, når ens hastighed ligger på 10-12 km/t derfor er Kadence måling mere præcist smiley


Kommentér på:
29" Dæk omkreds :)

Annonce