{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.330 visninger | Oprettet:

skift af klinger ved skift af bagskifter? {{forumTopicSubject}}

Bare lige for at være sikker, så kommer der lige et spørgsmål. Hvis jeg skifter bagskifteren på min cykel fra en shimano model til en anden og det samtidig ændrer fra 7sp til 9sp. Så behøver jeg vel ikke skifte krank/klinger? de er ikke afhængige af antel speed er de?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skift af klinger ved skift af bagskifter?
  • #1   12. sep 2013 Det kan ikke lade sig gøre uden du os skifter kasseten og kæden og skiftegrebet.
    Da der er forskel på afstanden mellem klinger på kasseten, og på tykkelsen af kæden og, hvor mange skift trickeren kan lave og, hvor meget den rykker ad gangen smiley


  • #2   12. sep 2013 Jeg er med på alle de ting med kassette, greb osv. Mit spørgsmål er.... Skal klinger skiftes eller er de ikke afhængig af antal gear? Hvilket er min formodning.

  • #3   12. sep 2013 Nej det har ikke noget at sige, det hander måske bare om at forskifteren skal justere lidt så kæden ikke rammer på i de nederste gear. smiley

  • #4   12. sep 2013 Tak for svar

  • #6   13. sep 2013 Hvis det drejer sig om bagskifter til mtb så har speed ikke samme udveksling i parallelogrammet i bagskifter så uanset om du skifter kassette, kæde og skiftegreb vil det ikke køre optimalt.

    Havde det været 8speed du havde og ville opgradere til 9speed så havde den passet som den skulle men ikke til 10speed.

    Omkring klinger på kransæt så er det lidt et gamble da afstand mellem kassettens klinger er væsentlig mindre end på en 7sp kassette og kæde er tilsvarende smallere (indvendigt og udvendigt) så skift mellem klinger kan være ret dårlig under den mindste belastning det er dog ikke helt sikkert du vil opleve det, kommer helt an på hvilken model kranksæt du har på.

    Er det derimod nødvendigt at skifte klinger så skulle du overveje at skifte kranksæt i stedet da de idag kan findes på tilbud til en mindre pris end hvad 2 eller 3 klinger koster.

    Det store problem ligger dog et helt andet sted, nemlig det at sætte en 9speed kassette på et 7speed friløbshus på navet... en 9 speed kassette er nemlig bredere end en 7speed faktisk omkring 4.5mm bredere (forskellen begyndte da man gik fra 7speed til 8speed i 1995 med XTR M900) så inden du bestiller en masse ting er det værd lige at få tjekket om du rent faktisk kan montere kassetten på lige dit bagnav og kan det så tjek samtidig om kassetten ikke støder på bagstaget på stellet så din investering ikke er spildt på noget ubrugeligt.


  • #7   13. sep 2013 Der skulle heller ikke være problem med nav der hjulsæt også skiftes. Det er kun kranksæt med klinger jeg ønsker at beholde og derfor spørger til om kan genbruges

  • #8   13. sep 2013 for lige at gøre det helt klart hvad jeg mener, så skifter jeg alt fra en gammel ramme over på en ny ramme. Det eneste jeg lader blive siddende er kranksæt med klinger. Derfor er den nye bagskifter, forskifter, greb, kæde, kassette, hjulnav osv altsammen shimano deore og kører i forvejen sammen. Jeg vil bare være sikker på at det er ligegyldig at det kommer over på et nyt kranksæt som ikke har kørt med 9speed før at det så virker på den.

Kommentér på:
skift af klinger ved skift af bagskifter?

Annonce