{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.998 visninger | Oprettet:

Ralf L
Ralf L
Tilmeldt:
31. aug 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33

Tubeless MTB Dæk? {{forumTopicSubject}}

Har købt mig en brugt Trek Elite 9,7 XC Carbon cykel.

Den har både Tubeless Ready fælge og dæk.

Så derfor overvejer jeg om ikke man skulle konvertere til det. smiley

Nu kører jeg mest på MTB ruter i skoven, så hvilke fordele og ulemper vil man opleve ved at hive slangerne ud?

Og vil der være en besparelse i vægten, eller vil det gå lige op, med de andre dele man skal køre med istedet?

Håber nogle vil dele lidt erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tubeless MTB Dæk?
  • #1   30. sep 2013 Der er vidst ingen grund til at gøre det for vægtens skyld!
    Slange (100-150g) vs. Tubeless (50-100ml væske + ventil og evt. rim tape/rim strip)

    Den primære årsag til tubeless:
    * Nedsætte punkteringer og yderligere undgå "snake bites" ved lavt dæktryk.

    Så er der:
    * Rullemodstanden skulle, med lavere dæktryk, blive bedre over ujævn skovbund. I forhold til med slange tvivler jeg dog stærkt på, at det er noget vi almindeligt dødelige kan mærke og gælder ikke på vejen smiley


    Minus'er:
    Sker det at du mod forventning skulle punktere, så skal du have ekstra slange med for at kunne få luft på ged'en igen + du står formentlig med tilsnaskede fingre med væsken fra dækket.


    OBS:
    Kører selv på tubeless og har gjort det i et års tid, uden ene eneste punktering.
    Jeg skal ikke have slange i igen.


  • #2   30. sep 2013 Havde tidligere en trek Paragon (29'er) selv om der sad forholdsvis lette slanger i i forvejen, sparede jeg ca 65 g pr dæk ved at montere dem Tubeless med brontrager rimstrip og ca 75 ml stans snask i hvert dæk

    Tror jeg havde en reel punktering i de næsten 2 år jeg nåde at køre med det inden der var en #^**^^####** der syntes han havde mere brug for cyklen end mig

    Kunne da jeg skiftede tydeligt mærke en forskel til det bedere, om det var mindre vægt, bedere rullemodstand eller en pseudo effekt skal jeg så ikke kunne sige smiley

    PS hvis det er bontrager fælge du har skal du gå uden om div sæt fra stans, Joe's etc og få din cykel handler til at skaffe et sæt org. Bontrager rimstrips med tilhørende ventiler, det er (næsten) et idiot sikkert system


  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #3   30. sep 2013 Der sidder Bontrager Mustang Disc 32-hole fælge på cyklen nu smiley

  • Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #4   1. okt 2013 Stefan R... Der er en markant forskel i rullemodstanden over ujævnt terræn! kører med begge dele og kan mærke tydelig forskel når jeg kører UST, + der er lidt bedre komfort i tubeless smiley Grebet er også bedre, da man kan kører med lavere dæktryk

  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #5   1. okt 2013 UST betyder? smiley

  • #6   1. okt 2013 Universal Standard for Tubless
    Et system indført af mavic og senere adopteret af andre også
    UST er vel en af de mest sikre tubeless løsninger men halter tilgengæld lidt bagefter på vægtsiden i forhold til de nyere tubeless ready fælge og dæk man kan få


  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #7   1. okt 2013 Jeg kører som sagt med Bontrager Mustang Disc 32-hole Tubless Ready fælge.

    Hvilket konverterings kit vil i anbefale der til?

    Og eventuelt hvilke dæk?
    - Kører primært på MTB stier i de nordjydske skove, men en aften tur på asfalt sker også engang imellem smiley


  • #8   1. okt 2013 Ingen konventeringssæt men TLR strips fra bontrager/trek - virker perfekt med treks egne bontrager dæk i TLR udgaver eller schwalbe Tubeless ready dæk - om du så er til Racing Ralph, Rocket Ron eller Nobby Nik er så helt op til dig

    Stripsene fås ved din nærmeste trek forhandler


  • #9   1. okt 2013 http://youtu.be/9OjL25oM-EY


  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #10   1. okt 2013 Men nu når både fælg og dæk er klar til tubeless, så er det vel bare at komme igang?
    - Eller er der nogle ulemper man skal være klar over?
    - Eller nogen gode grunde til ikke at gøre det?

    Jeg vejer forresten omkring 80 kg, hvis det har nogen indflydelse på valget smiley
    - Mener mine fælge er 19,2mm brede.


Kommentér på:
Tubeless MTB Dæk?

Annonce