{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.750 visninger | Oprettet:

Ole G
Ole G
Tilmeldt:
28. nov 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Hvad har jeg ret til? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg købte en cross racercykel for lige over et år siden som jeg har brugt til at køre til og fra studie hver dag og den har virket fint lige indtil nu.. Inden for den sidste måned er gearvælgeren gået i stykker, det var en lille fjeder inden i den som var knækket og det kostede mig en ny gearvælger. Cykelhandleren fortalte at den ikke var dækket af garantien fordi det var en sliddel.
Nu er pedalarmen så blevet løs og den løsner sig igen selvom cykelhandleren strammer den. Samtidig er baghjulslejet lige gået. Jeg fik udskiftet kasetten for et halvt år siden fordi den åbenbart var for slidt.
Jeg har haft cyklen til et fuldt eftersyn en gang og jeg renser, vasker og smører den jævnligt.
Nu synes jeg efterhånden at det er ved at blive en dyr fornøjelse (jeg er jo kun studerende) og jeg havde forventet at en så relativt dyr cykel kunne holde i mere end et år, eller hvad?

Er der nogen som kan fortælle mig, om jeg bare må bide i det sure æble og skifte alle cyklens dele ud, eller er jeg dækket af reklamations retten på 2 år? Er det desuden "normalt" at en sådan cykels dele ikke er lavet til at holde mere end et år, fordi det mener cykelhandleren.
Kom gerne med jeres erfaringer og evt. brugbare links så jeg kan blive klogere.
Mvh Ole


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad har jeg ret til?
  • #1   28. nov 2013 Alt det du nævner her er slid dele. På nær pedal arm den er lidt en grå zone.

    Måler du din kæde så den ikke bliver for slidt? Er den først slidt, så dør din kæde og klinger på ingen tid. Skifter du det inden den bliver for slidt så kan klinger kassette holde i lang tid.

    Du skriver ikke hvilken cykel det er. Så det er ret svært for os at kommentere på om det er normalt.


  • Ole G
    Ole G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   28. nov 2013 Det er en 2011 Giant TCX 2 smiley

  • #3   28. nov 2013 Du skal lære hvordan du vedligeholder din cykel ordentligt. Der findes masser af tips på nettet, hvis du søger. Jeg cykler selv mange kilometer om året (20.000+), og kan se jeg gennemsnitligt skal budgettere ca.1000kr. pr. md. i sliddele, på Shimano 105/Ultegra niveau (incl. nye hjul i 1500-kroners klassen, når regnvejr og salt har ædt fælgene på vintercyklen). Vinter/efterårsvejr er gift for en cykel, uanset hvor mange penge den koster fra ny. Cykling er ikke en sport for de fattigste!

  • Ole G
    Ole G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   28. nov 2013 Ok. Nu cykler jeg for transporten og ikke for sporten, men jeg renser da mine tandhjul, gear, bevægelige dele osv et par gange om måneden.

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #5   28. nov 2013 Shimano sora er noget af det billigste udstyr shimano laver, det virker fint, men holder ikke så længe, som deres dyrere serier, især ikke hvis det ikke bliver ordentligt vedligeholdt.
    Kæde, krans, skiftegreb og hjullejer er sliddele.
    Hvis du har kørt på cyklen med en løs pedalarm, selv forholdsvis kortvarigt, bliver den ødelagt, og kan ikke spændes stabilt fast igen.
    Hvis du kører på din cykel hver dag bliver den slidt, og en racercykel er dyrere at vedligeholde, end en 3 gears havelåge. Din cykelhandler skylder dig ikke noget.


  • Ole G
    Ole G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #6   28. nov 2013 Fint nok, det var bare det jeg ville vide.

  • #7   28. nov 2013 Din pedal kan ordnes med "Lock-Tite".
    Benyt noget som IKKE har så stor styrke, så det er til at løsne igen, hvis det skulle blive aktuelt.



  • #8   29. nov 2013 At vaske din cykel "et par gange om måneden" er langt fra nok, hvis du jævnligt kører i fugtigt vejr. Som hovedregel skal kæde, kassette og klinger vaskes/affedtes, ligeså snart skidt får det til at knase og se beskidt ud. Rent grej holder meget, meget længere.

  • Ole G
    Ole G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   29. nov 2013 Tak for forslag til hvordan jeg kan fikse min pedalarm smiley

    Jeg vil gerne frabede mig flere kommentarer omkring hvordan jeg misvedligeholder min cykel, det var ikke det der var spørgsmålet. Jeg bruger min cykel som transportmiddel hver dag og det er urealistisk at jeg skal rense og affedte den hver evig eneste dag, jeg gør det i weekenderne når jeg har tid.

    Mit spørgsmål gik på om det var normalt at en sådan cykel går i stykker så ofte, og det synes jeg at jeg har fået svar på og tak for det.


  • #10   29. nov 2013 Den cykel du har købt er ikke tiltænkt som en pendler cykel.

    Det er en begynder Cross cykel som bruges til Cross (sjovt nok)

    Ved denne sportsgren slides dele ret hurtigt og skal rengøres ofte.

    Som andre skriver så er Sora nok under hvad folk vil sige er minimums krav både på landevej og Cross. Det er en gruppe der fint kan bruges til touring.


  • Ole G
    Ole G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   29. nov 2013 Mange tak Martin J! Det var lige præcis den information jeg havde brug for. Det er helt sikkert rigtigt at jeg ikke bruger cyklen 100% korrekt når jeg ikke har fået træning i det, og derfor forventer jeg også at skulle skifte delene på et tidspunkt. Men det kommer alligevel bag på mit at det allerede er nødvendigt efter et år.

    Jeg har fået at vide i dag at det var bolten som holder pedalarmen inde imod kranken der var knækket. Hvordan det er sket er mig en gåde, men forhandleren vil i hvert fald ikke dække det.


Kommentér på:
Hvad har jeg ret til?

Annonce