{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.348 visninger | Oprettet:

Hjælp til opgradering {{forumTopicSubject}}

Jeg er ganske ny i MTB sporten, men efter et halvt år ca, må indrømme jeg er blevet helt bidt af det smiley

Det jeg vil spørge om er. Jeg har købt en begynder MTB, men tænker lidt i at opgradere den, og så er jeg generelt bare interesseret i hvor man bedst ville kunne forbedre sin cykel. Jeg har fået en meget billig XT forskifter og XTR bagskifter, med Deore triggers og nye kabler ret billigt, og det spiller bare.

Så nu kommer spørgsmålet. Hvor ville man vinde mest at opgradere sin begynder cykel. Kassette og kæde, nyt kranksæt, ny forgaffel, you name it. Altså for at få en bedre køreoplevelse, og evt gøre den lettere. Det er komponenter i alvio klassen der sidder på.

Link til cyklen: https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/talon.27.5.4.2014/14783/66103/

Dermed ikke sagt jeg farer ud og køber komponenter, er bare lidt interesseret i teknikken og hvor man får de bedste forbedringer smiley


Kommentarer på:  Hjælp til opgradering
  • #1   15. jan 2014 Jeg ville personligt ikke smide nogle penge efter cyklen. Hellere spare op i noget tid og skifte den ud.

    At smide XT og XTR på cyklen er overkill i forhold til alt det andet udstyr, og det kan ikke svare sig at opgradere løbende.

    Måske cykelsko og klik pedaler hvis du ikke allerede køre med det.


  • #3   16. jan 2014 Hvis jeg skulle gå hen og opgradere, så ville det også blive med brugte ting smiley

    Spørgsmålet er nok også bare mere sådan at man ved hvad der virkelig betyder noget, hvis man nu sparer op til en ny cykel i stedet. For så ved jeg jo at der skal være gode, og lette hjul på og en ordentlig forgaffel, hvor man f.eks kan spare lidt på andre dele som måske ikke har så stor betydning, som f.eks om bagskifteren er SLX eller XT, blot for at nævne noget.

    Det giver ikke noget at få et XT Kranksæt, der jo er stivere og XT kassette på f.eks? Blot for at nævne noget.

    Jeg tror måske også bare jeg leder efter svaret på hvad der giver den gode køre oplevelse smiley Og der har jeg da erfaret at triggers og nye skiftere på gjorde en enorm forskel ved meget mere flydende gearskift, så jeg tænker om der var andre ting der virkelig kunne mærkes.


  • #4   16. jan 2014 Som nævnt. Der hvor du vil opleve den største forbedring er på nye lettere dæk/slanger evt. noget getto tubeless.. Det ÈR ikke svært!.

    Evt nogle lette Schwalbe. Rocket ron TLR.

    Og korrekt dæktryk. jeg vejer 100kg og køre med under 2 bar.


  • #5   16. jan 2014 Hmm, kunne være man skulle prøve at kigge i den retning. Nye dæk koster ikke alverden. Har overvejet Nobby Nic, men Rocket Ron kunne også være en mulighed. Tubeless vil vist kræve nye fælge også?

    Hvilken forgaffel ville i gå efter til 27.5"? Bare for ar kunne sammenligne dem lidt smiley


  • #6   16. jan 2014 Se her ang getto tubeless.... Jeg bruger godtnok selv Roval fælgtape.

    http://www.youtube.com/watch?v=1UeO8Utfny0


  • #7   16. jan 2014 Rocket Ron kan klart anbefales her fra! - Super godt allround dæk (efter min mening) - Det har jeg kørt med både sommer og vinter, velvidende at man da selvfølgelig kunne skifte til Nobby nick vinter og ralph om sommeren..

    Ellers ville jeg kigge på hjulsæt, som du eventuelt kunne tage med hen på næste bike også! (Så er det jo ikke helt dumt!).. Såfremt du altså stadig ønsker at køre 27,5"...


  • #8   16. jan 2014 Hvad hjulsæt ville du gå efter til en 27.5".?

    Jeg er faktisk ganske tilfreds med 27.5", så det kunne jeg sagtens finde på at gå efter til en ny smiley


  • #9   16. jan 2014 Det kommer jo an på hvad pengepungen er til smiley Du kan jo se om der er noget brugt

    (Ved at der er et 27,5" carbon sæt, det er godt nok mest til am, men det er jo let, så hvorfor ikke)


  • #10   16. jan 2014 Pengepungen er nok ikke til det helt vilde, også derfor jeg spørger til upgrades, for det er billigere brugt smiley

    Hvis du/i har link til noget til fornuftige penge må i gerne linke


  • #11   16. jan 2014 http://www.cykelgalleri.dk/marked/Daaek-og-faaelge/48289-carbon-hjulsaet-mtb-650b--27_5-nye

    Disse er i hver fald til en meget fornuftig pris for carbon hjul smiley Men de er da selvfølgelig dyre.. - Tubeless og så et sæt rocket ron - så er du afsted og har smidt en hel del i vægt smiley


  • #12   16. jan 2014 Fedt, tak for det smiley så kan jeg da lure på specs osv, hvad jeg lige skal gå efter.

    Lige et spørgsmål mere. Hvilken forgaffel ville du gå efter til 27.5, igen til fornuftig pris? Fox, RockShox eller. Meget gerne link så jeg kan nærstudere lidt smiley


  • #13   16. jan 2014 Jamen enten noget Rock Shox Reba eller en Fox 32 Float

    http://www.ridefox.com/filter.php?m=bike&t=forks&f1=wheel&v1=27.5&ref=topnav

    - og så enten find dem på tilbud eller find noget brugt igen.. en forgaffel i god kvalitet koster alligevel på den gode side af din cykels værdi smiley


  • #14   16. jan 2014 Det har du ret i, de er ikke billige - men man kan da altid kigge efter brugt smiley

    Går lidt og kigger på den her som min næste: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3327#tab-reiter2

    Vil det være et godt valg? Den ligger ca i det prisleje jeg vil bevæge mig i til en ny. Eller kan man få meget bedre andre steder, eller brugt?


  • #15   16. jan 2014 Hmm.. Altså, i mit hovede, så skal du nok hellere køre lidt mere på den du har, og så spare 7-8.000 kr. op! - Så får du en rigtig god cykel smiley Hvor du har mulighed for at udskifte dele, men ikke behøves det lige med det samme..

    Fx denne Radon (dog en 29" - men Radon laver også 27,5")
    (link fjernet)


  • #16   17. jan 2014 Mange mange tak smiley

    Jeg tror det er en god idé bare at rulle rundt på den jeg har nu, og så spare sammen til en bedre smiley

    Er der stor forskel på Shimano og SRAM gear? Eller er det bare som Adidas vs Nike, at det er hvad man lige sværger til. Kan se den du linkede er SRAM.


  • #17   17. jan 2014 Jeg linkede til Sram fordi den har 2x10, hvilket jeg ville vælge.. mindre vægt og mindre bøvl.. Shimano er helt sikkert ligeså godt.. Men det er en religionskrig uden lige smiley

  • #18   17. jan 2014 Jeg tror faktisk du har ret i at 2x10 ville være det smarteste, kan også se at nogen af dem jeg kører med kører 2x10 smiley

    Jeg kender desværre ikke så meget til SRAM, men tænkte nok at det var religionskrig på den konto smiley


Kommentér på:
Hjælp til opgradering

Annonce