{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.317 visninger | Oprettet:

2x10 ombygning til 1x10 {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg vil ombygge min Epic til 1x10 og skal lige have noget input.

Den er standard og har x9 bagskifter, x7 forskifter og x7 triggers. Klinger foran er 38/24

Hvad skal der gøres for at få den til 1x10 ? Gerne links til det som skal bruges da jeg gerne vil lave det i morgen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2x10 ombygning til 1x10
  • #2   27. maj 2014 Der er en del forskellige løsninger som du kan benytte dig af:

    1) Alt efter hvilket kranksæt du har monteret, så kan du montere noget der hedder "Direct mount chainring"
    http://www.wolftoothcycling.com/collections/chainrings/products/direct-mount-for-sram-bb30-cranks-1
    Denne løsning har jeg lige valgt, da der ikke skal det store til for at montere det.

    2) Finde en chainring som passer på den spider som allerede er monteret på din krank. Hvis du kører med samme BCD (Bolt Cirkel Diameter) som jeg gør på min epic (80/120mm) så er udvalget yderst begrænset og der skal som minimum sidde et 36 tands tandhjul på for, at kæden kan være der.
    http://www.wolftoothcycling.com/collections/chainrings/products/120-bcd-chainrings


    3) Finde en ny spider / adapter til dit nuværende kranksæt (Afhænger igen af hvilken krank du har)
    http://r2-bike.com/SRAM-TRUVATIV-Spider-LK-76-Sram-BB30-Kurbel-XX1_1

    Links er blot for at vise hvad jeg mener med de forskellige muligheder.

    Ydermere kommer der (medmindre du har en type 2 bagskifter) en chainguide som bør være direct mount så den kan sidde hvor din nuværende forskifter er monteret:
    (link fjernet)


  • #3   27. maj 2014 Syntes også at jeg har set flere eksempler på at der bare en anden klinge på......så en race face f.eks.

    Min bagskifter er vist bare en almindelig mid cage


  • #4   27. maj 2014 Det afhænger af hvilken spider du har ved dine pedaler (Der hvor tandhjulene er skruet på)
    Hvis du kører med 80/120mm bcd som jeg nævnte længere oppe, så har Raceface ikke noget der passer.
    Ligeledes har de heller ikke lavet et tandhjul som du kan montere direkte på en Epic.


  • #5   27. maj 2014 Cranks Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, GXP spindle, S: 170mm, Others: 175mm

    104bcd


  • #6   27. maj 2014 Ja, så bliver det ikke meget nemmere!
    På med den Raceface (Narrow/Wide) klinge som der bliver nævnt og afmonter alt det overflødige!
    Nogle kan få det til at fungere uden chainguide smiley


  • #7   27. maj 2014 Sejt.....så er det ud og shoppe i morgen smiley

  • #8   27. maj 2014 De har også fede dele hos. Fornuftig leveringstid.
    http://www.absoluteblack.cc/index.php


  • #11   28. maj 2014 .. og meget snart også et dansk alternativ. smiley

  • #12   28. maj 2014 Køre 1x10 med en gammel xt krank med en 36T Raceface narrow wiide og en 11-36T slx krans. Shimano Zee skifter (medium) som er kortere en de normale slx-xt-xtr. Giver god menig når der kun er et tandhjul foran. Den kompakte Zee stritter meget lidt ud og den bliver svær sat skade.
    Vigtigt ved bagskifter er at det er en type 2 hvis det er Sram og en shadow+ hvis det er shimano så har man deres clutch system og man taber ikke kæden og behøver ikke chainguide. Jeg tabe rikke kæden sel om jeg ikke har sat clutchen til og jeg giver den gerne gas med hop op drops osv. Det holder max med et simpelt set op og der er ikke nogle bakker man ikke kan komme op af i dk med en 36T elller 38T foran. ...god tur


  • #13   28. maj 2014 André A:
    Nu ligger du sgu pres på undertegnede!
    Tror næppe jeg kan hive en 11-36 med 36 klinge op af de spor jeg kører, selvom jeg håber!
    Nu prøver jeg inden for den næste uge og GLÆDER mig til at afprøve den forsimplede opsætning!

    Kan det ikke lade sig gøre, er der altid (7-9-13) aftermarket tandhjul til kassetten, så der kan hentes en lettere gearing med 1x10 uden, at skulle investere i 11-speed løsningen smiley


  • #14   29. maj 2014 Update:

    Smed en 32t klinge på....rykkede forskifter, trigger og lidt kæde af.....og det spiller på max


  • #16   29. maj 2014 Super godt.
    Hvilken klinge og hvor fandt du den så hurtigt ?


  • #17   29. maj 2014 Tog i 29er shop og der havde de dem smiley NSB er vist mærket.

    Og hold nu fast det er fedt at køre med


  • #18   29. maj 2014 1x11 er da meget fedt men meget dyrt synes jeg. Jeg skifter kassette, og drivtandhjul 2-3 gange om året så det løber hurtigt op hvis det skal være top of the line. Har efterhånden fundet ud af at slx kører ligeså godt som xtr. Men hvis penge ikke er et problem så er det jo ok. Har lige kørt 4 dage i Harzen med 36T og 11-36. Det gik fint. Det er ikke den lave gearing der mangler det er bare ikke fedt at ikke kunne følge med hvis man ikke har høj gearing nok på de lige stykker.

  • #19   29. maj 2014 1x11 er da meget fedt men meget dyrt synes jeg

    Det er også det jeg siger smiley

    Men der findes en løsning så man kan hente en endnu højere gearing uden at gå på kompromi med den lave gearing - stadig ved 1x10 og stadig til en brøkdel af 11-speed - Det var det jeg mente !
    http://www.oneupcomponents.com/


  • #20   29. maj 2014 Ja de nævnte godt sådan en klinge hvis det nu var helt håbløst.....men det var det ikke smiley

  • #21   30. maj 2014 Ligger de også inde med sådan noget grej derude i den lille biks ?
    Hørte du noget om prisen for det ?


Kommentér på:
2x10 ombygning til 1x10

Annonce