1.499 visninger
|
Oprettet:
Kædeolie? {{forumTopicSubject}}
Hey CG, jeg står og mangler noget kædeolie til mine cykler, og nægter simpelthen at bruge kædespray. Vil helst have rigtig, flydende olie, som da mor var dreng. Jeg bruger kun cyklerne til hverdagsbrug.
Ville denne kunne bruges?
http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/finish-line-cross-country-wet-lube-120ml/rp-prod1041
Og ellers, hvad skal man vælge? Med teflon? Wet lube? Kender ikke alle termerne
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 646
http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/finish-line-cross-country-wet-lube-120ml/rp-prod1041
Jeg kører selv med den en gang i mellem. Den smører nemlig rigtig fint og holder længe på de dårlige dage. Ulempen er, at den tiltrækker meget snavs og sviner.....men til dagligdags brug her om efteråret/vinteren så er den vel fin.
Hvis jeg ikke ønsker for meget snavs på kæden så bruger jeg denne.... https://www.bike-components.de/en/innotech/105-High-Tech-Ketten-Fluid-p36314/
Jeg kunne godt selv tænke mig en olie, der kunne påføres uden spray og som ikke tiltræk sig så meget snavs....snavs på kæden slidder jo på kæde/klinger/kassette og så knaser/larmer det.....
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 795
Som Jack nævner er det en wet lube, og tiltrækker dermed snavs og skidt.
wet lube passer godt til årstiden med massere af regn, hvor den stadig formår at forblive på kæden - Smører man kæden korrekt undgåes en stor del snavs:
Smør kæden godt med olie og lad den stå et par timer, så olien kan trække ind i ledene hvor det hører til. Tør efterfølgende overskydende olie af kæde / tandhjul.
En olie som sviner knap så meget men ikke er lige så resistent som ovenstående kunne være Squirt dry lube - ryttere benytter gerne dry lube på tørre dage, for netop at undgå at støv osv. sætter sig på kæden
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
Jeg bruger den her:)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 795
Dermed vil jeg personligt IKKE anbefale "Squirt Dry Lube", da den ganske enkelt ikke holder til ret mange ture i vådt føre, før kæden er uden olie og bør smøres igen.
Det gør "Finish Line Wet Lubricant" derimod!
Ovennævnte er blot få ud af mange mærker og så længe man ikke er pro' rytter, så kan olier basalt deles op i Wet / Dry.
Se bort fra alt den med parafiner, keramiske egenskaber og teflon etc etc.
Det er ude på marginalerne de afviger fra hinanden med henblik på holdbarhed og smøreegenskaber, så længe man holder sig til kendte mærker beregnet til drivlinjen for cykler.
Finish Line, Muc'-Off, KMC, Shimano, Park Tool osv. osv.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 6 Emner: 36 Svar: 675
En af de bedste
Kædeolie?